همکاری مشترکان کشاورزی برای مدیریت صحیح مصرف برق استان
همکاری مشترکان کشاورزی برای مدیریت صحیح مصرف برق استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به همکاری مشترکان کشاورزی برای مدیریت صحیح مصرف برق در فارس، اعلام کرد که در حال حاضر این مشترکان محترم بخش کشاورزی به صورت دو روز درمیان، دو ساعت خاموشی برق را دارند که به نسبت مشابه به سال قبل کمتربوده است.

به گزارش پگاه خبر؛مجتبی دهقان‌پور در نشست خبری که به مناسبت هفته جهادکشاورزی در سالن اجتماعات این اداره برگزار گردید از افتتاح ۴۱ پروژه عمرانی و اشتغال‌زائی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال و با بیان اینکه تعداد ۳۶ طرح اشتغال‌زایی و مابقی هم عمرانی است، گفت: این طرح‌های اشتغال‌زائی در زمینه‌ تولیدات غذایی گیاهی، صنایع تبدیلی و دامی با اعتبار بیش از ۱۶۴۳ میلیارد ریال بوده است که اشتغال‌ برای ۱۴۰ نفررا در بر خواهد داشت.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه این طرح‌های عمرانی که شامل اجرای سامانه های نوین آبیاری در قالب ۸۱ پروژه در سطح ۸۳۱ هکتار و احداث ۴ کانال و شبکه آبیاری و زهکشی است، اضافه کرد: اعتبار اجرای این طرح‌ها ۳۹۲ میلیارد ریال است که با اجرای آنها ۲۹۳ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

دهقان‌پور همچنین در خصوص چاه‌های کشاورزی فارس با هدف کمک به مدیریت مصرف و تامین برق مورد نیاز استان در فصل گرما، گفت: تعهد خاموشی برق چاه‌های کشاورزی ۵۰۰ مگاوات بوده که به گفته مدیرعامل توزیع برق فارس در استان ۲۴۰ مگاوات اعمال شده است.

دهقان پور در خصوص پاسخ به مبحث فرونشست زمین در استان، پهناور فارس عنوان کردند : در مرودشت، داراب، ارسنجان و بخش‌هایی از شهرستان فسا و جنوب فارس با فرونشست زمین روبه‌رو هستیم که برای جلوگیری از پیشرفت این فرو نشست باید اقدامات مورد نیاز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را انجام داد
ایشان در ادامه در کمک به تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی از طریق آبخوان‌داری و آبخیزداری،اشاره به تغییر الگوی کشت، اعمال سیاست‌های جبرانی برای جایگزینی کشت محصولات آب‌بر و غیره از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست‌ها باید دنبال شود.

در خصوص برداشت گندم هم به این مورد اشاره کردند که از ابتدای فصل برداشت گندم تاحال حاضر به صورت تضمینی ۲۷۰ هزار تن گندم با قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومن خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۸ درصدی برخوردار بوده است ایشان همچنین اظهار کردند در خصوص فعالیت دلالان خرید گندم به بالا تر از قیمت مصوب ،در مناطق مختلف مخصوصا در منطقه های جنوب به سمت مناطق میان بند و مخصوصا شمال برای خرید گندم بیشتر می باشد .
دهقان پور با تاکید بر اهمیت موضوع دلالان خرید گندم و اینکه هرگونه احتکار، خرید و فروش گندم خارج از شبکه ممنوع خواهد بود به دلالان اخطار دادند که در این خصوص هر چقدر گندم از کشاورزان خریده باشند با کمک دستگاه قضا و دادستان محترم که همراهی مناسبی با این مجموعه دارند از آنها پس گرفته می‌شود.
دهقان‌پور با اشاره به سرمازدگی وخسارت ۹ هزار میلیارد تومانی وارد شده به این بخش عنوان کردند:بنا به گفته مسئولان کشوری بیشترین خسارت سرمازدگی به استان های کرمان، فارس و یزد وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به تسهیلات سرمایه در گردش در بخش دام و طیور کشور، که بیست هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته است فرمود : سهم تمام استان‌ها از اعتبار فوق شناور بوده که هر استانی به نسبت ظرفیت موجود که در این بخش خواهد داشت می‌تواند اعتبار دریافت کند.

همچنین ایشان از پرداخت ۳۸۱ میلبارد تومان تسهیلات به ۱۰۵ طرح کشاورزی فارس خبر داد و اظهار داشت که ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیز برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نظر گرفته شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس در خصوص فروش نان به صورت کیلویی اعلام کرد که یکی از راهکارهای کنترل کم‌فروشی در نانوایی‌ها ،میتواند همین عامل باشد که البته: هنوز برای فروش کیلویی نان در فارس تصمیم خاصی گرفته نشده است.

انتهای پیام /محمد رضا ایزدی

همکاری مشترکان