عملکرد رییس دستگاه قضایی استان فارس مایه امیدواری و تقدیر است
عملکرد رییس دستگاه قضایی استان فارس مایه امیدواری و تقدیر است

به گزارش خبرنگار پگاه خبر؛علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با همراهی معاونین خدمات شهری ، شهرسازی و معماری شهرداری شیراز و شهردار منطقه پنج در بازدید از زندان عادل آباد شیراز از نزدیک با امکانات و نیازهای این زندان آشنا و مشکلات زندانیان […]

به گزارش خبرنگار پگاه خبر؛علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با همراهی معاونین خدمات شهری ، شهرسازی و معماری شهرداری شیراز و شهردار منطقه پنج در بازدید از زندان عادل آباد شیراز از نزدیک با امکانات و نیازهای این زندان آشنا و مشکلات زندانیان و پرسنل زندان مرکزی را مورد بررسی قرار داد.

در این بازدید دکتر پاک فطرت با حضور در بندهای مختلف ضمن احوالپرسی با زندانیان ،مشکلات و نیازمندی های آنان را بصورت حضوری مورد بررسی قرار داد و با استقبال زندانیان روبرو شد .

عضو کمیسیون عمران مجلس ،جابجایی
زندان مرکزی شیراز را ضروری دانست و بر همکاری مجموعه شهرداری شیراز در شناسایی و احداث زندانی مناسب با امکانات مورد نیاز تاکید کرد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با تشکر از اقدامات انجام شده توسط مدیران ادوار زندان مرکزی شیراز و حمایت‌های دستگاه قضایی، گفت : به عنوان نماینده مردم در مجلس در کنار مدیران ارشد قوه مجریه و قضاییه در استان  برای تامین زمین مورد نیاز زندان مرکزی و پیگیری تخصیص اعتبار ساخت و تجهیز زندان‌های استان فارس خصوصا جابه‌جایی زندان مرکزی شیراز به خارج ازشهر حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: زندان‌بانی از کارهای سخت و پر مشقتی است که درد و رنج کارکنان این شغل کمتر از زندانی بودن نیست و بطور طبیعی تاثیرات منفی هم در روح و روان و در زندگانی افراد زندان‌بان و خانوادهایشان دارد .

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رسیدگی به امور شغلی پرسنل و مشکلات زندانیان و خانواده‌هایشان و تلاش در جهت احقاق حقوقشان خطاب به مدیران زندان عادل‌آباد شیراز، گفت: مسئولیت اداره‌کل زندان‌های استان فارس به مقیاس جمعیت استان و تعدد زندان‌ها در شهرستانهای فارس، مسئولیتی خطیر و سخت است و لذا میطلبد تا با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر همه امکانات موجود را برای رفع مشکلات ساختاری این تشکیلات خدوم به جامعه به کار بست .

شهردار اسبق شیراز گفت : متاسفانه همه مسئولین و نمایندگان که به بازدید از زندان عادل‌آباد شیراز آمدند مکرراً از  جابه‌جایی زندان صحبت نموده ، اما نتیجه‌ای قطعی  حاصل نشده است ؛ بنابراین باید با هماهنگی سازمان زندان‌های کشور، اداره‌کل راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری و همراهی نمایندگان استان هر چه سریع‌تر نسبت به مکان‌یابی و تملک زمین  زندان مرکزی با رعایت آینده‌نگری و توجه به مسائل امنیتی مرتبط با آن در حوالی شیراز اقدام و کار را به سرانجام لازم رساند.

دکتر پاک فطرت یادآور شد: کارشناسان باید در مکان‌یابی برای ساخت زندان جدید شیراز به موارد مختلفی از جمله زمین‌های اراضی ملی ، حتی‌المقدور در حریم شهرها و شهرک‌ها انتخاب نشود و مباحث حریم امنیتی زندان و فضای سبز آن و همچنین کارگاه‌ها و سالن‌های اجرای برنامه‌ها و ساختمان‌های اداری و… توجه کافی شود به نحوی که همه نیازمندی های یک زندان مناسب و استاندارد حداقل برای پنجاه سال آینده در نظر گرفته شود .

علیرضا پاک فطرت افزود : جهت کمک به تامین اعتبار لازم برای ساخت این زندان، شهرداری شیراز پای کار بیاید و هزینه کند و در عوض زمین و ساختمان فعلی زندان مرکزی شیراز که در محله عادل‌آباد است را پس از ساختن و تحویل دادن ساختمان جدید زندان نیز تملک کند تا این مکان و این محله را باز‌آفرینی کند.

وی با تاکید بر رسیدگی به رفاه و معیشت کارکنان زندان‌ها، گفت: باید به جایی برسیم که زندان و زندانی نداشته باشیم یا زندان‌ها را به حداقل برسانیم؛ زندان‌ جایی برای افراد شرور و بر هم زنندگان نظم و امنیت و مزاحمان به نوامیس و جرائم سنگین باشد و بدهکاران خرد و کسانی که اندک خطایی دارند حتی الامکان از رأفت اسلامی و کمک دولت و مردم در پرداخت جرائم و دیون برخوردار باشند .

پاک فطرت ادامه داد: وجود زندان در برخی موارد نتیجه و محصول برخی از اقدامات غلط مدیرانی است که به وظایف خود آشنا نبوده و نیستند؛ در کشوری مثل ژاپن به لحاظ وجود قوانین پیش‌گیرانه و فرهنگ‌سازی‌های مدیران و رسانه‌ها زندان نیز معنا ندارد اما در عین حال اگر قرار است فردی را به عنوان زندانی در جایی نگه داریم باید زندان‌هایمان به کانون‌های اصلاح و آموزش و تربیت تبدیل شود نه صرفا جایی برای نگهداریشان که لازم است این موضوع مهم مدیریت شود.

این نماینده مجلس با قدردانی از اقدامات رئیس قوه قضائیه در شناسایی نقاط ضعف دستگاه قضا و نارسایی مراکز تابعه و برخورد با متخلفین درون دستگاه قضایی، تصریح کرد: نباید تا فردی جرمش محرز نشده را به زندان فرستاد؛ از سوی دیگر زندان‌هایمان را هم باید به مراکز حرفه‌آموزی و همچنین آموزش و کار تبدیل کرد.

رییس مجمع نمایندگان فارس اذعان کرد: زندان عادل‌آباد در شأن شهروندان و شیراز نیست ، ساختمانی فرسوده که خارج از استانداردها و ضوابط لازم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ممکن است هر لحظه مشکلی را برای کشور و زندانیان و پرسنل زندان به وجود آورد لذا باید هر چه زودتر تعیین‌تکلیف شود و اقدامی اساسی در این راستا صورت گیرد.

نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه در بین زندانیان افراد مستعد و توانمندی وجود دارد، گفت: زندانیان افراد ماجراجو و پرانرژی هستند و زندان باید مانند یک دانشگاه باشد و بهتر است بودجه را برای پرورش استعدادها و توانمند سازی و کارآموزی در کنار نگهداری در زندان هزینه کرد.

وی در پایان با بیان اینکه زندان عادل آباد در منطقه مسکونی شیراز قرار دارد، گفت: ۱۰ سال از وعده جابه‌جایی این زندان می‌گذرد و اگر مشکلی پیش آید همه ما از من نماینده تا استاندار و شهردار و مدیران زندان و همه در برابر آن مسئولیم و پاسخگوییم؛ بنابراین تا اتفاقی پیش نیامده باید نسبت به جابه‌جایی این زندان اقدام فوری نمود.

در این بازدید ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان فارس با اعلام آماری تفکیکی از زندان‌ها و زندانیان فارس و ارائه گزارشی مختصر از اقدامات انجام شده و در حال اجرا و بیان نیازها و مشکلات موجود زندان مرکزی شیراز، اظهار داشت: زندانیان بخشی از همین اقشار جامعه‌اند که در همه فعالیت‌های کشور به نوعی سهیم بوده و هستند و شهروندان و جملگی از  هموطنان ما هستند و شرایط خاصی بر آن‌ها و پرسنل زندان حاکم است که این یاد کردن‌ها و بازدیدهای گاه به گاهی  مدیران می‌تواند تا حدودی در تلطیف روحیه و آرامش روان آنان موثر واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات درون سازمانی زندان‌های فارس، شرایط کار در زندان را شرایطی سخت و طاقت‌فرسا عنوان نموده و خواستار توجه بیشتر دولت و مجلس به وضعیت امکانات زندان و رفاه پرسنل اداری زندان‌ها شد.

ابراهیمی بازنگری در حقوق و دستمزد زندانبانان و پرسنل زندان‌های کشور و رسیدگی به معیشت کارکنان زندان‌ها را مطرح کرد و در این زمینه یادآور شد: کار در زندان‌های فارس به جهت برخورداری از جمعیت زندانی و زندان سخت تر از استانهای کم جمعیت است . از سوی دیگر ساختمان زندان‌ها فرسوده و در زمینه فضا و امکانات نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات بیشتر هستیم و امیدواریم به همت مسئولان امور با جابه‌جایی زندان عادل‌آباد و ساخت و افتتاح زندان مرکزی شیراز در آینده‌ای نزدیک، بخش قابل توجهی از مشکلات ما حل شود.

مدیرکل زندان‌های فارس در ادامه افزود: منشاء زندانی شدن بسیاری از زندانیان، بیکاری و فقر است و لذا لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا با زندانیان کم‌تری روبرو باشیم.

عضو شورای اداری فارس بیان داشت: تمام تلاش خود را بر اصلاح و تربیت و آموزش و مهارت‌آموزی زندانیان و توجه به معنویتشان و تقویت روحیه امید در بین آنان به کار گرفته‌ایم و در زمینه حمایت از خانواده‌های آنان و همچنین اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به ایشان و توجه به تغذیه و بهداشت زندانیان کارهایی انجام داده‌ایم که تا حدود زیادی رضایت آنان را به دست آوریم.

گفتنی است دکتر پاکفطرت و هیات همراه بازدیدهایی از بخش‌های مختلف زندان از جمله مرکز بهداشت و درمان، کارگاه‌های خیاطی و صنایع دستی و… انجام و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده به ویژه در حوزه کارآفرینی و اشتغال در زندان عادل‌آباد قرار گرفته و با تعدادی از زندان‌بانان و پرسنل زندان و همچنین زندانیان در خصوص مشکلاتشان به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش پگاه خبر،زندان عادل باد شیراز درسال ۱۳۵۲ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و از نظر وسعت و تعداد جمعیت زندانی بزرگ‌ترین زندان جنوب کشور است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

عملکرد رییس دستگاه