۱۷۰ هزار بافنده در استان با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار مترمربع فرش دستبافت
۱۷۰ هزار بافنده در استان با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار مترمربع فرش دستبافت

به گزارش پگاه خبر؛حمید رضا ایزدی،رئیس سازمان صمت استان فارس،با اشاره به آخرین وضعیت فرش دستباف در استان فارس، گفت: ۱۷۰ هزار بافنده در استان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار مترمربع فرش دستبافت وجود دارد. او به مزایا و نقاط قوت فرش دستباف اشاره کرد و افزود: هزینه پایین برای ایجاد اشتغال در […]

به گزارش پگاه خبر؛حمید رضا ایزدی،رئیس سازمان صمت استان فارس،با اشاره به آخرین وضعیت فرش دستباف در استان فارس، گفت: ۱۷۰ هزار بافنده در استان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار مترمربع فرش دستبافت وجود دارد.

او به مزایا و نقاط قوت فرش دستباف اشاره کرد و افزود: هزینه پایین برای ایجاد اشتغال در مقایسه با سایر بخش‌های تولید، ایجاد ارزش افزوده بالا، استفاده از رنگ‌زاهای طبیعی و ارگانیک و تولید انواع رنگ‌های مدرن و به‌روز ازجمله نقاط قوت و مزایای این هنرصنعت در استان فارس است.
ایزدی گفت: شیوه تولید غیرمتمرکز و خانگی، بافت انواع فرش‌های دستبافت با انواع دارها وگره‌ها در استان، عجین‌بودن فرشبافی به‌صورت نسل به نسل در خانواده‌های روستایی، وجود دانش آن در منطقه، تنوع بی‌نظیر در محصولات و تعدد طرح و نقشه فرش دستبافت در استان از دیگر مزایای فرش دستبافت فارس است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به نقاط ضعف این هنرصنعت هم در استان اشاره کرد و گفت: طولانی‌بودن دوره بازگشت سرمایه در تولید و تجارت فرش دستبافت، مواردی همچون ضعف سفارش‌پذیری، سلیقه بازار الگوی مصرف، ابزارهای سفارش‌پذیری، ضعف نظارت بر کنترل کیفیت در برخی از واحدهای تولیدی، کم‌بودن تعداد کارگاه‌ها و مجتمع‌های متمرکز قالی‌بافی و فروشگاه‌های عرضه مواد اولیه و ضعف تحقیق و توسعه در هنرصنعت فرش استان از دلایل استقبال نکردن از این صنعت است.

ایزدی افزود: دیگر عوامل ضعف این هنرصنعت، کاهش بافندگان، خواب سرمایه و پراکندگی سرمایه یعنی طولانی‌بودن دوره بازگشت سرمایه در تولید و تجارت فرش دستبافت، تبلیغات ناکافی و به‌روز از سوی متولیان برای ارتقا خرید و فروش فرش دستباف، بالا رفتن هزینه تولید و قیمت فرش دستبافت استان، تغییر الگوی مصرف داخلی به سمت فرش ماشینی و رشد فزاینده رقبای فرش دستبافت ایران در جهان است.

او تصریح کرد: فرصت‌ها و شهرت جهانی دست‌بافته‌های فارس اعم از گبه و فرش دستبافت و مورد پسند بودن نقوش این فرش در دنیا، ارگانیک‌بودن فرش دستبافت فارس، وجود خصیصه مهم اقتصاد مقاومتی در هنرصنعت فرش دستبافت استان، درون‌زا و برون‌گرا بودن و همچنین ثبت جهانی فرش دستبافت و گبه استان فارس بسیار ویژه و حائز اهمیت در دنیا و بازارهای بین‌المللی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: تخصیص بودجه عمرانی مناسب به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط، ایجاد کنسرسیوم صادراتی فرش دستبافت در استان با حضور تولیدکنندگان خرد، تجهیز هنرستان‌های مربوطه در سطح کشور، حمایت مالی از حضور شرکت‌های تعاونی موفق در نمایشگاه‌های درون و برون‌مرزی، استفاده از امکانات شهرداری‌ها در ساخت المان‌های فرش دستبافت، پوشش بیمه‌ای مناسب و حمایت از استارتاپ‌ها از دیگر مواردی است که موجب توسعه صادرات می‌شود.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش استان کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه و یونان است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

۱۷۰ هزار بافنده