ابراهیم عزیزی: فردی را منصوب نکنیم که بعد مشخص شود او شایسته نیست
ابراهیم عزیزی: فردی را منصوب نکنیم که بعد مشخص شود او شایسته نیست

به گزارش پگاه خبر؛ابراهیم عزیزی، رئیس فراکسیون جنوب مجلس شورای اسلامی،در رابطه با انتصابات دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه در این شرایط زمانی فرصت آزمون و خطا نداریم، مطرح کرد: دوران، دورانی نیست که فردی را مسئولیت دهیم و بگوییم اگر خوب است که هیچ ولی اگر خوب نبود او را عوض کنیم؛ رفتارهای اینچنینی […]

به گزارش پگاه خبر؛ابراهیم عزیزی، رئیس فراکسیون جنوب مجلس شورای اسلامی،در رابطه با انتصابات دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه در این شرایط زمانی فرصت آزمون و خطا نداریم، مطرح کرد: دوران، دورانی نیست که فردی را مسئولیت دهیم و بگوییم اگر خوب است که هیچ ولی اگر خوب نبود او را عوض کنیم؛ رفتارهای اینچنینی در این دوران پاسخگو نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای با اشاره به اینکه باید ریسک در انتخاب و بکارگیری افراد به حداقل برسد، ادامه داد: باید تلاش کنیم افرادی که مردم‌دار هستند، مسئولیت‌پذیر هستند و می‌توانند بار را از روی دوش مردم بردارند و علی‌القاعده برای اجرای امور نقش مفید و موثر داشته داشته باشند، مورد حمایت قرار دهیم و کمک کنیم تا بتوانند در امور اجرایی نقش‌آفرینی کنند.

عزیزی افزود: نباید در انتصابات نگاه خویشاوندی، سطحی و کوچک حاکم شود و موجب بشود تا افرادی را انتخاب کنیم که نتواند اداره امور را انجام دهد.

این پاسدار انقلاب اسلامی به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان اشاره کرد و گفت: رهنمودهای حکیمانه رهبری بایستی مورد توجه همگان قرار بگیرد و نباید این فرمایشات را گزینشی انتخاب و نگاه کنیم؛ در واقع باید ایشان را آیینه تمام نمای اقدامات قرار دهیم و صحبت‌هایشان فصل‌الخطاب باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: رهبری فرمودند مجلس باید روی قوانینی که فکر می‌کند نیاز جامعه است، محکم بایستد و با مخالفت یا موافقت عده‌ای نباید از تصویب قوانین کارآمد و اثربخش عقب‌نشینی کند.

او گفت: باید امروز جرات، جسارت و ریسک‌پذیری در حوزه تصمیمات بزرگ هم نمایندگان مجلس و هم مدیران و مسئولان نیز داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به فرمایشات رهبری نباید به دشمنان پهلو داد، اظهار داشت: امروز ما در مسائل اقتصادی باید مراقبت کنیم تا دشمنان از روزنه‌های اقتصادی به ما لطمه وارد نکند؛ خب این‌ها همه می‌تواند فصل‌الخطاب قرار بگیرد و اگر انسجام، هدف و یکپارچگی قوا، تلاششان برای تحقق افق‌های بلند نظام اسلامی و راهبردهای حاکمیت باشد باید این مسیرها به درستی تعریف شود و به پیش برود. بنابراین وحدت، انسجام، هماهنگی و تعامل خواسته رهبری است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی
در رابطه با ظرفیت‌های بسیار خوب استان فارس در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز ما باید به سمت اقدامات بزرگ و زیربنایی حرکت کنیم و مشغول شدن به امورات کوچک، زودبازده و کم‌بازده نه در شان این نظام است و نه در شان ملت ایران و مردم فارس و نه سزاوار مدیران و مسئولان و نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی است‌؛ باید کارهای بزرگ و ماندگار برای این مردم انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه‌های ما افق ۵۰ ساله ایران اسلامی را در بر داشته باشد، افزود: در موضوعاتی مثل آب، آزادراه، بزرگراه، صنعت، کشاورزی در مسائل زیربنایی باید این افق را داشته باشند.
عزیزی ادامه داد: شاید این احساس خوبی نباشد اما امروزه کم‌تر مدیران ما این نگاه بلندمدت را دارند و روزمرگی امور را سپری می‌کنند؛ اگر دستگاهی به مسائل سطحی، کوچک، کم‌بازده، روزانه و بی‌اثر نیز اوقات و منابع خود را سپری کند، نسل‌های آینده را پاسخگو نیست.

ابراهیم عزیزی با تاکید بر چگونگی رسیدن به اهداف بلندمدت، گفت: ارتباط قوی، جامع و جدی با مدیران ملی برخی از مدیران این قدرت و قابلیت را شاید کم‌تر داشته باشند تا بتوانند سهم استان فارس را از دولت مرکزی مطالبه کنند که این نیازمند قدرت و جسارت است و اگر اینطور نباشد ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای ما داشته باشد.
وی سه رویکرد کلان را به مردم فارس در زمینه پیگیری مسائل معرفی کرد و گفت: افق بلند داشتن، بکارگیری مدیران و مسئولانی که دارای قابلیت‌هایی منطبق بر شئون مردم استان فارس دارند و فصل‌الخطاب قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در اداره امور جامعه از جمله مواردی است که می‌تواند چراغ هدایت ما در مسیر آینده باشد.

ابراهیم عزیزی خواستار شد: باید نگاه‌های کوچک و سطحی را کنار بگذاریم و برای اهداف بلند برنامه‌ریزی کنیم و با وحدت و همدلی فرمایشات رهبری را شاغول فکری اقداماتمان قرار دهیم‌؛ در واقع در استان فارس به دلیل پهناور بودن و تأثیرگذار بودن باید به این نکات توجه کنیم و نباید این محوریت را از دست بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه نمایندگان مردم در مجلس نقش پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، گفت: در دسترس‌ترین افراد به مردم نمایندگان مجلس هستند که شکی در آن نیست و اگر قرار باشد تا نقش پل ارتباطی با مسئولان داشته باشند علی‌القاعده باید مطالبات و خواست مردم را به مسئولان انتقال دهند و آن‌ها هم باید پاسخ دهند و در دخالت یا نظارت بودن آن باید بگوییم که این جزو لاینفک وظایف قانونی هر نماینده‌ای است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید مرز دخالت و نظارت همینجا مشخص شود، گفت: سئوال ما این است که اگر یک مسئولی انتخاب شود که شایستگی‌های لازم را در مدیریت نداشته باشد و رابطه اداری و استخدامی هم نداشته باشد؛ آیا باید نشست و سکوت کرد. این خلاف قانون نیست‌؟!

وی افزود: چرا در انتصابات فردی را انتخاب می‌کنند که واجد صلاحیت‌های لازم نیست و اگر هم صحبتی می‌شود برخی‌ها که به نفعشان نیست آن را دخالت می‌دانند و برخی‌ها که آن را بر اساس منطق و عقل می‌دانند از آن به عنوان نظارت تلقی می‌کنند.

عزیزی گفت: ما نباید از صحبت‌های مقام معظم رهبری به صورت گزینشی استفاده کنیم و در انتصابات باید معیار و شاخص‌های مختلف و قانون را مدنظر قرار دهیم نه اینکه مثلا فردی را منصوب کنیم و دنبال گرفتن کد او در سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هم باشیم.
وی ادامه داد: مردم مطالبه دارند و با توجه به این‌ شرایط اقتصادی از برخی برخوردها گلایه‌مندند و از برخورد تند برخی از دستگاه‌ها رضایت ندارند که این به مشکل عدم برقراری ارتباط بازمی‌گردد و مردم هم از ما توقع دارند و باید به نوع رفتارها و نوع خدماتی که توسط مدیران ارائه می‌شود با نظارت نمایندگان مجلس نیز دقت بیشتری شود.

رئیس فراکسیون جنوب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت نظارت مجلس بر عملکرد دولت، تصریح کرد: اتلاف وقت و منابع در مدیریت‌ها شایسته نیست. در حال حاضر برخی از مدیران حتی در حوزه فعالیت‌های کاری خود نیز به قوانین و مقررات آشنایی کامل ندارند و فکر نمی‌کنم که شخصیت‌های بزرگ این نظام اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری با نظارت مجلس در امور مختلف مخالف باشند.

وی در رابطه با اینکه مردم به ارکان اصلی این نظام اسلامی اعتماد کردند، گفت: همانطوری که در قرآن کریم هم آمده است مسئولیت نیز یک امانت الهی است و هر کسی که در سه قوه به ویژه دولت نیز منصوب می‌شود باید اهلیت داشته باشد و اگر اینطور نباشد خلاف شرع و عقل و منطق و قانون است.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه تشکیل فراکسیون جنوب توسط نمایندگان مجلس با هدف بالفعل کردن ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه بود، تشریح کرد: جنوب کشور ظرفیت‌های مشترک، مشکلات مشترک و راه‌حل‌های مشترکی هم دارد و اگر هم‌افزایی و هماهنگی مناسبی بین استان‌های جنوبی نیز شکل بگیرد تا بخش اعظمی از زیرساخت‌های لازم اجرایی شود؛ چراکه همسایگی ما با استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد و حتی جغرافیای مشترکی که با سیستان و بلوچستان و خوزستان داریم، نیازمند هم‌افزایی و همگرایی است.

وی در همین راستا افزود: هر چند تضادها، اختلافات و رقابت‌های منفی در بین استان‌های جنوبی وجود دارد اما ما باید این مسائل را به حداقل برسانیم و به سمت تعامل و هم‌افزایی و بکارگیری ظرفیت‌های مشترک نیز حرکت کنیم؛ با توجه ساختار مجلس اینکار فقط با تشکیل فراکسیون امکان‌پذیر بود که به دلیل وجود مؤلفه‌های زائد در این زمینه ما نیازمند زمان هستیم تا نمایندگان هماهنگ شود و ما به این رویه امیدوار و خوشبین هستیم‌.

وی در خصوص عملکرد این فراکسیون گفت: جلسات مشترک با وزرا و مقامات ملی در زمینه‌های گوناگون از جمله موضوع آب، اصلاح فرآیند انتخابات‌ در حوزه انتخابیه و شهرستان‌های تازه تأسیس، ساخت بیمارستان‌های بزرگ در جنوب کشور، سرمایه‌گذاری شستا و سایر موارد اقداماتی بوده که تاکنون انجام گرفته و خوشبختانه وزرا برای حضور در جلسات فراکسیون جنوب روی باز نشان داده‌اند که امیدواریم بسیاری از بن‌بست‌ها و مشکلات موجود در ادامه با تدابیری که در نظر گرفته می‌شود، باز و گره‌گشایی شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتصابات دولتی در ادامه در سطح معاونان و مدیران جزء، توصیه کرد: نگاه ما در انتصابات نباید مانند شرکت‌های سهامی باشد که متأسفانه اکنون این نگاه حاکم است و سهم‌دهی به خاندان‌ها و خویشاوندان نباید مطرح باشد و خیلی زشت است فردی را منصوب کنیم و با عبارات مختلف آن را توجیه کنیم و این خلاف رهنمودهای رهبری است.

بنابراین فردی را منصوب نکنیم که بعد مشخص شود او شایسته نیست.
ابراهیم عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: حرف حق را اگر به ضررمان هم باشد باید زد و بدانیم در این شرایط حساس در کشور ما حق آزمون و خطا نداریم و دستگاه‌های اجرایی را تحویل افرادی دهیم که آزمون پس نداده هستند؛ بنابراین باید به کسانی مسئولیت دهیم که آزمون خود را پس داده باشند تا بتوانیم به آن‌ها تکیه کنیم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

ابراهیم عزیزی