اصرار خانواده ها به تحصیل فرزندان در رشته تحصیلی، مشکل سازمیشود
اصرار خانواده ها به تحصیل فرزندان در رشته تحصیلی، مشکل سازمیشود

به گزارش پگاه خبر؛یک کارشناس تربیتی گفت:در هدایت تحصیلی عواملی مانند هوش، استعداد، نقش خانواده و محیط آموزشی موثر هستند.دکتر سید محسن حسینی ارسنجانی، معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: راهنمایی تحصیلی دانش آموزان باید در جهت مناسب سازی وضعیت آینده تحصیلی و شغلی دنبال شود و به استعداد و علایق افراد […]

به گزارش پگاه خبر؛یک کارشناس تربیتی گفت:در هدایت تحصیلی عواملی مانند هوش، استعداد، نقش خانواده و محیط آموزشی موثر هستند.دکتر سید محسن حسینی ارسنجانی، معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: راهنمایی تحصیلی دانش آموزان باید در جهت مناسب سازی وضعیت آینده تحصیلی و شغلی دنبال شود و به استعداد و علایق افراد نیز مرتبط باشد.

به گفته وی در هدایت تحصیلی عواملی مانند هوش، استعداد، نقش خانواده و محیط آموزشی نیز موثر هستند.

او گفت: البته تبلیغات رسانه‌ها و بازار کار از اهمیت دو چندان برخوردارند و این فرآیند باید از طرف شورای مدرسه و مشاوران آموزشی دنبال شود.

این مشاور تربیتی معتقداست، ارزش‌ها و موارد زیادی در تعیین هدایت تحصیلی وجود دارند.
این روز‌ها متولیان امورآموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و بهداشت نگران هدایت تحصیلی هستند که بر اساس واقعیت‌های جامعه پیش نمی‌رود.

به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل در این موضوع نداشتن باور به نیاز‌های اساسی کشور در جهت کاهش تنش‌ های شغلی است که می‌تواند همانند مشکلات جمعیتی کشور در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان مشکلی اجتماعی مطرح شود.

این استاد دانشگاه و مدرس دوره های عالی ضمن خدمت فرهنگیان خاطرنشان کرد: حدود ۶۵ درصد فعالیت‌ در هدایت تحصیلی مستقیم و ۳۵ درصد در نظرات والدین و دانش آموزان و شرایط سوابق تحصیلی است.

به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌شود آموزش علمی مشاوران و دست اندرکاران حوزه معاونت آموزشی و پرورشی انجام شود.
مشاور ملی کنکور سراسری دوره های تحصیلی در ادامه یادآورشد: هدایت تحصیلی با ویژگی‌های علمی و توجه به فرآیند‌هایی مانند تست‌های رغبت سنج، تست ریون، تست هوش چندگانه گاردنر، مکنزی و بررسی‌های پی کیو، آی کیو و و‌ای کیو انجام می شود تا بتوانیم همبستگی شغلی مناسبی در آینده جامعه ببینیم.
به گفته این پیشکسوت تربیتی و فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش  یکی از مسائلی که در آینده شامل کشور ما خواهد شد، همین نپذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی است که نمود آن را می‌توان مشاهده کرد که اکنون در مدارس رشته ریاضی و فیزیک کمترین متقاضی را دارد، مشاهده کرد.

حسینی ارسنجانی تصریح کرد: اصرار خانواده‌ها به تحصیل در یک رشته خاص مانند رشته تجربی و عدم توجه به هوش، استعداد و علایق بچه‌ها می‌تواند مشکل ساز شود. باید در آینده‌ای نزدیک مسئولین برای حل این‌ موضوع چاره اندیشی خاصی انجام دهند و در این گام تمامی دستگاه‌ها و مسئولین باید به آموزش و پرورش کمک کنند و همیاری لازم را انجام‌ دهند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

اصرار خانواده ها