کاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، اهداف اصلی برنامه «ایراپن» است
کاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، اهداف اصلی برنامه «ایراپن» است

به گزارش پگاه خبر؛عباس رضاییان زاده،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، طی چهار سال اجرای برنامه «ایراپن» در استان فارس، ۹۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی و غربالگری شده اند که منجر به کسب رتبه نخست دانشگاه در کشور شده است. دکتر «عباس رضاییان زاده» در گردهمایی سالانه کارشناسان مسوول […]

به گزارش پگاه خبر؛عباس رضاییان زاده،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، طی چهار سال اجرای برنامه «ایراپن» در استان فارس، ۹۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی و غربالگری شده اند که منجر به کسب رتبه نخست دانشگاه در کشور شده است.

دکتر «عباس رضاییان زاده» در گردهمایی سالانه کارشناسان مسوول بیماری های غیرواگیر شبکه های بهداشت و درمان استان فارس گفت: انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی دگرگونی‌های بزرگی را در صنعت، کشاورزی، تولید و ترابری ایجاد کرد که این تحولات، در کنار ایجاد فرصت های شغلی جدید و رفاه بیشتر، شرایط بروز بیماری های غیرواگیر را فراهم کرد.

او ادامه داد: با گذشت بیش از دو قرن از آغاز صنعتی شدن، در حال حاضر بیماری های غیرواگیر شایع ترین علت مرگ و میر زودرس و ناتوانی در اثر بیماری ها در سطح جهان هستند.

دکتر رصائیان زاده گفت: اهمیت این دسته از بیماری ها، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا با برنامه ریزی های مؤثر، اهدافی را برای کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها، در قالب سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در نظر بگیرد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این سند در ایران و استان فارس نیز با ۱۳ هدف و با ایجاد یک شبکه همکاری درون بخشی و بین بخشی در حال اجراست و امید است با اجرای آن، کنترل هر چه بهتر بار این بیماری ها ممکن شود.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: مقابله با افزایش خطر بیماری های غیرواگیر در قالب برنامه «ایراپن» در استان به اجرا در آمده و این طرح چهار عامل خطر مصرف سیگار، رژیم غذایی ناسالم، بی تحرکی و سوء مصرف الکل و چهار بیماری غیرواگیر شایع شامل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، آسم و سرطان در مناطق شهری و روستایی را هدف قرار داده است.

دکتر رضائیان زاده گفت: در طول چهار سال اجرای برنامه ایراپن در استان فارس، ۹۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال خطر سنجی و غربالگری شده اند که منجر به کسب رتبه نخست دانشگاه در کشور شد و در همین مدت، ۱۸۶ هزار بیمار مبتلا به دیابت و ۳۸۷ هزار بیمار مبتلا به پرفشاری خون به موقع شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته اند.

او اظهار کرد: سالانه ۲۳۵ هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۲۲۵ هزار نفر از نظر ابتلا به سرطان سینه و ۱۷۰ هزار نفر از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم ارزیابی و غربالگری می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت نظـام ثبـت سـرطان به عنوان زیـربنـای برنامـه کنترل سرطان گفت: ثبت سرطان، در سیاستگذاری های بهداشتی و درمانی مربوط به کنترل سـرطان و همچنین تحقیقات مرتبط، کاربرد فراوانی دارد.

او در خصوص بر نامه ژنتیک اجتماعی بیان کرد: این برنامه، گستره‌ای از خدمات با هدف پیشگیری از بروز، شناسایی و تشخیص به موقع و درمان به موقع، غربالگری و آزمایش های ژنتیک قبل از تولد را پوشش می دهد و از نتایج قابل توجه آن می توان به ارزیابی بیش از یک ملیون و دویست هزار زوج در بدو ازدواج و شناسایی و مراقبت بیش از پنج هزار و چهارصد زوج ناقل ژنتیک شناسایی و غربالگری ۱۰۰ درصد نوزادان متولد شده در برنامه های غربالگری بدو تولد و شناسایی و مراقبت پنج هزار و ۳۶۰ نوزاد مبتلا اشاره کرد.

دکتر رضائیان زاده با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از حوادث در قالب برنامه جامعه ایمن، گفت: برنامه های پیشگیری از آسم و پوکی استخوان نیز با هدف پیشگیری از گسترش عوامل خطر و کنترل بیماری های غیرواگیر، از برنامه های مهم پیش رو در مجموعه بهداشت استان است.

گردهمایی سالانه کارشناسان مسوول بیماری های غیرواگیر شبکه های بهداشت و درمان استان فارس به مدت دو روز در سالن PHC معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

کاهش عوامل خطر