اختصاص دو هزار و ۳۳۸تخت عادی و ۴۴۷تخت ویژه به بیماران کووید۱۹
اختصاص دو هزار و ۳۳۸تخت عادی و ۴۴۷تخت ویژه به بیماران کووید۱۹

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت استان فارس را بیان کرد.

به گزارش پگاه خبر، دکتر «مهرداد شریفی» در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۷ بیمارستان در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال ارایه خدمات درمانی هستند، گفت: از مجموع هشت هزار و ۳۴۲ تخت فعال بیمارستانی، هزار و ۲۱۴ تخت در بخش های مراقبت های ویژه درمانی قرار دارد.

او با اشاره به اینکه استان فارس به عنوان قطب مهم پزشکی در کشور محسوب می شود، اضافه کرد: وجود ۴۱۶ مرکز تصویربرداری پزشکی، ۳۷۰ مرکز آزمایشگاهی و بیش از ۱۰ هزار موسسه درمانی و مطب های پزشکان در فارس، گواهی بر این امر است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در سال گذشته ۲۸۸ هزار و ۵۷۷ بیمار در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بستری شده اند، افزود: در طول سال ۱۴۰۰، بیش از دو میلیون و ۴۲۵ هزار بیمار در درمانگاه های زیرمجموعه دانشگاه ویزیت شده اند که در مجموع بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار حدمات پاراکلینیکی مانند خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی به بیماران و مراجعان ارایه شده است.

دکتر شریفی با بیان اینکه در بازه زمانی شیوع بیماری کووید۱۹ با برنامه ریزی های انجام شده ارایه خدمات درمانی به بیماران غیرکرونایی نیز متوقف نشده، از انجام بیش از ۱۲۳ هزار عمل جراحی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه این دانشگاه همواره از دانشگاه های برتر در انجام پیوند اعضاء بوده است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نیز به همت اساتید و پزشکان دانشگاه در این حوزه، بیش از ۱۴۰۰ عمل پیوند عضو در فارس انجام شده است.

او در خصوص وضعیت تخت های بیمارستانی در دوران شیوع بیماری کووید۱۹ نیز بیان کرد: دو هزار و ۳۳۸ تخت عادی و ۴۴۷ تخت ویژه در این بازه زمانی به بیماران مبتلا به کروناویروس، اختصاص یافته بود.

دکتر شریفی راه اندازی ۱۸ آزمایشگاه پشتیبان کروناویروس در سال ۱۴۰۰ در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز را اقدامی موثر در راستای بیماریابی و مدیریت درمان کروناویروس برشمرد.

ارائه گزارش عملکرد مدیریت تجهیزات پزشکی، بخش دیگری از محورهای سخنان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع اصحاب رسانه بود.

دکتر شریفی از تحویل تجهیزات پزشکی به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه به ارزش هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: از مجموع این مبلغ، ۷۵۰ میلیارد ریال مربوط به تجهیزات حاد تنفسی برای مقابله با کرونا بوده است.

تجهیز ۱۶ مرکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه به ۱۰۹ ونتیلاتور و ۶۸ تخت ویژه برای مقابله با کرونا، تامین سه دستگاه ام آر آی، ۶ دستگاه سی تی اسکن، دو دستگاه آنژیوگرافی، یک دستگاه Spect CT و هفت دستگاه کرانیاتوم از مهم ترین تجهیزات تحویلی به بیمارستان ها در سال گذشته است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آنها به عنوان گوشه ای از خدمات رسانی دانشگاه در حوزه درمان، نام برد.

او همچنین، کاهش میزان سزارین، راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان آلوژن بیمارستان آنکولوژی امیر و انجام پیوند ریه در بیمارستان پیوند اعضاء ابو علی سینا را بخشی از موفقیت های مجموعه سلامت فارس در سال گذشته برشمرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در شهرستان های استان فارس نیز گفت: توسعه خدمات بستری در شهرستان ها باید متناسب با شاخص هر منطقه باشد تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

دکتر شریفی اضافه کرد: مجموعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تلاش است تا با توسعه خدمات درمانی و افزایش تجهیزات پزشکی در شهرستان ها، خدمات تخصصی و فوق تخصصی سلامت، بیش از پیش در دسترس مردم قرار گیرد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ساخت بیمارستان ۲۸۲ تختخوابی روان پزشکی شیراز، بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان های مرودشت و داراب، بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان های رستم و ارسنجان، راه اندازی دستگاه پت اسکن و دستگاه توموتراپی بیمارستان نمازی و راه اندازی مراکز درمان ناباروری در شهرستان ها، از مهم ترین پروژه های در حال ساخت در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه درمان است.

او با اعلام اینکه تاکنون مواردی از آبله میمونی در استان فارس گزارش نشده است، ادامه داد: برنامه ریزی و اقدامات لازم در خصوص نحوه ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به آبله میمونی در صورت مشاهده، انجام شده است.

دکتر شریفی با اشاره به تشکیل کمیته علمی بیماری آبله میمونی با حضور اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: نشست مجازی آموزشی این بیماری به صورت مستمر تشکیل و آخرین اطلاعات علمی نحوه درمان و مقابله با این بیماری به پزشکان شاغل در مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه، ارائه می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه کیت های تشخیصی بیماری آبله میمونی در اختیار دانشگاه قرار گرفته است، اظهار کرد: فارس از نخستین استان‌ هایی است که در زمینه کیت های تشخیصی این بیماری، تجهیز شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی ستاد نظارت بر تعرفه ها را گامی موثر در راستای نظارت هدفمند بر مراکز و موسسات درمانی عنوان کرد و گفت: از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱، روند نظارت بر تعرفه ها و پرداختی های بیماران در مراکز و موسسات درمانی خصوصی و غیر دولتی رصد شده و در این بازه زمانی ۶۱۰ میلیون تومان به بیماران برگردانده شده است.

این نشست خبری، صبح امروز، سه شنبه دهم خرداد ۱۴۰۱ با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، در دفتر معاونت درمان دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام /محمدرضا ایزدی

اختصاص دو هزار