طرح هنگ امداد طبیعت با توزیع تجهیزات تیم‌های واکنش سریع
طرح هنگ امداد طبیعت با توزیع تجهیزات تیم‌های واکنش سریع

به گزارش پگاه خبر؛طرح هنگ امداد طبیعت برای نخستین بار در استان فارس در اواخر سال ۹۹ رونمایی و فارس به عنوان استان پایلوت اجرای این طرح شد. طرح هنگ امداد طبیعت با هدف هدایت، به‌کارگیری و آموزش نیرو‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان فارس هر ساله با شروع […]

به گزارش پگاه خبر؛طرح هنگ امداد طبیعت برای نخستین بار در استان فارس در اواخر سال ۹۹ رونمایی و فارس به عنوان استان پایلوت اجرای این طرح شد.

طرح هنگ امداد طبیعت با هدف هدایت، به‌کارگیری و آموزش نیرو‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان فارس هر ساله با شروع فصل گرما در سراسر شهرستان‌های استان در راستای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان برگزار می‌شود.

براساس ارزیابی انجام شده حدود ۷۶ درصد از آتش‌سوزی‌های رخ داده در سطح در عرصه‌های طبیعی فارس در بازه زمانی فروردین تا مهر ۱۴۰۰ رخ داده و استان در طبقه بحرانی قرار گرفته است.
امسال نیز در راستای اجرای برگزاری این طرح، در سومین سال متوالی، همایش برنامه‌ریزی، هماهنگی، پیشگیری و اطفا حریق و توزیع تجهیزات تیم‌های واکنش سریع هنگ امداد طبیعت فارس شامگاه یکشنبه با حضور ۲۰ نفر از مسئولان  شهرستان‌های دارای بحران در حوزه حریق برگزار شد.

اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این مراسم با بیان اینکه در عرصه منابع طبیعی باید  با متخلفان جدی‌تر برخورد شود، اظهارداشت: افرادی که برای سودجویی خود تعرض به منابع می‌کنند، باید برخوردهای بازدارنده نسبت به آنها اعمال شود.

وی با بیان اینکه فارس در حوزه محیط زیست به شدت شکننده است و جنگل‌های انبوه با باران‌های فراوان مشابه قبل نیست، گفت: در صورت از بین رفتن جنگل‌ها، احیای آن میلیاردها تومان برای ما هزینه دارد.‌ اما خشکی هوای فارس به گونه‌ای است که در سال‌های آینده اگر کم توجهی کنیم تبعات آن گریبانگیر شهرها و روستاهای ما می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس تأکید کرد: کسی که به محیط زیست تعرض می‌کند باید با محرومیت‌های جدی اجتماعی مواجه شود و نباید تنها به جریمه‌های مالی بسنده کرد.
محبی‌پور تصریح کرد: منابع طبیعی و محیط زیست علاوه بر حفظ و حراست باید به فکر توسعه هم باشد و برای آن تلاش کند لذا امید است روزی فرا برسد هر فردی که در کوله پشتی خود تجهیزات اطفای حریق را به همراه دارد دانه‌های کاشت درخت هم به همراه داشته باشد.
معاون استاندار فارس با تأکید بر اینکه فرمانداران باید امکانات شهرستان‌های خود را برای کنترل، پایش و پاکسازی بسیج کنند، گفت: انتظار داریم که فرمانداران در این حرکت جهادی مؤثر با جبران و رفع مشکلات منابع طبیعی همراه باشد.
عبدالحسن صمدنژاد، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز در این همایش اظهار داشت: پدیده  آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی چند سالی است که در کشور به ویژه در استان‌ فارس در حال وقوع است که روند این آتش‌سوزی‌ها از سال ۹۶ به صورت تصاعدی افزایش یافته است اما در استان فارس در سال ۹۹ تعداد ۶۹۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۰ با تمهیدات اندیشیده شده به ۵۹۰ فقره حریق رسید و آتش‌سوزی‌ها ۶۰ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: امروز با قاطعیت می‌توانیم بگوییم در مدت مشابه و طی دو ماهه و نیم گذشته به ویژه از اواخر اسفند ماه گذشته، شاهد برخی آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌ها بودیم که این میزان در مقایسه با گذشته بسیار کاهش یافته است.
صمدنژاد اظهار کرد: مساحت منابع طبیعی فارس ۱۰٫۲ هکتار است و با این تعداد نیروهای اندک، منابع طبیعی به تنهایی قابل حفاظت وحراست نیست و برای این منظور طرح هنگ امداد طبیعت در استان فارس در سال ۱۴۰۰ کلید خورد که ۵۰ درصد از نیروهای امدادی این طرح را بسیجیان و ۵۰ درصد را نیروهای مردمی تشکیل می‌دهند و امروز شاهد عضویت ۱۰ هزار نفری افراد و طبیعت دوستان در این طرح در سطح استان هستیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اضافه کرد: آتش‌سوزی‌هایی که در منطقه زاگرس رخ داده است بخشی از آن قابل تأمل است و نباید این پوشش‌های جنگلی را از دست بدهیم چرا که جنگل‌های زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کنند و اگر این جنگل‌ها از بین بروند قابلیت نفوذ بارندگی در سفره‌های زیرزمینی بسیار کم می‌شود و باتوجه به صخره‌ای بودن این مناطق شاهد وقوع سیلاب خواهیم بود.
صمدنژاد در پایان خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح هنگ امداد طبیعت تعداد ۶۰۰ ست کامل تجهیزات برای مرحله اول آماده شده که در سطح شهرستان‌ها توزیع آنها صورت می‌گیرد.
در این جلسه همچنین مجتبی دهقان‌پور  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی است و جهاد کشاورزی موظف است در رسالت این اهداف گام‌هایی را بردارد.
وی اظهار کرد: در موضوع حفاظت از منابع طبیعی دو رویکرد باید تبیین شود که از دو ظرفیت ایجابی و هم ظرفیت فنی استفاده شود.
دهقان‌پور با بیان اینکه نخستین حلقه در توسعه منابع طبیعی حفظ و آخرین حلقه بهره‌برداری است، گفت: اگر بتوانیم براساس الگوهای مشارکتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بهره‌برداری از منابع طبیعی همراه با حفاظت منابع داشته باشیم، می‌توانیم به یک الگوی پایدار موفق دست یابیم.
این مقام مسئول ادامه داد: نگاهی که حاکمیت باید به افراد سودجو داشته باشد باید نگاه سلبی و برخورد محکم و همراه با عبرت باشد که در آینده دست‌اندازی به منابع طبیعی به حداقل برسد بنابراین امید است در خانواده حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این نگاه توامان را داشته باشیم و قدم‌های بزرگی برای حفاظت برداریم.
دهقان‌پور افزود: اگر به دنبال مشارکت در حوزه منابع طبیعی هستیم باید به ذینفعان این حوزه توجه کنیم‌ که مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان اصلی‌ترین ذینفعان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه طرح هنگ امداد ایده خوب و اثرگذاری در حفاظت و حراست از منابع طبیعی است، افزود: زمانی این طرح می‌تواند استمرار داشته باشد که مشارکت ذی‌نفعان را داشته باشیم.‌

انتهای پیام/ابراهیم عباسی