هدف شهر هوشمند ارائه خدمات بهتربا استفاده ازانرژی کمتراست
هدف شهر هوشمند ارائه خدمات بهتربا استفاده ازانرژی کمتراست

به گزارش پگاه خبر؛نصیری رییس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری های نوین و اطلاعات شورادر نطق پیش از دستور یکشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۱بیان نمود: بسمه تعالی -گسترش خدمات ارائه شده در شهرداری پیچیدگی مدیریت شهری را بیشتر کرده است. چالش‌های مدیریت شهری باعث شده است، تلاش برای یافتن راهکارهای نوآوری در جهان به یک مساله جدی تبدیل […]

به گزارش پگاه خبر؛نصیری رییس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری های نوین و اطلاعات شورادر نطق پیش از دستور یکشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۱بیان نمود:
بسمه تعالی

-گسترش خدمات ارائه شده در شهرداری پیچیدگی مدیریت شهری را بیشتر کرده است. چالش‌های مدیریت شهری باعث شده است، تلاش برای یافتن راهکارهای نوآوری در جهان به یک مساله جدی تبدیل شود. با گسترش فناوری از رادیو و تلویزیون به رسانه‌های دیجیتال توسط شهروندان توجه به زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در ارائه راهکارهای این چالش‌ها نقش اساسی پیداکرده است.

پرداختن به مفهوم شهرسازی از دیدگاه شهر‌هوشمند افزایش کیفیت شهری، حفظ منابع و انرژی برای نسل های آینده را در بر دارد. هدف شهر هوشمند ارائه خدمات بهتر به شهروندان با استفاده از انرژی کمتر است.

هوشمندسازی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش بهره وری، کمک به رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. در بخش عمومی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان اقتصاد هوشمند و درنتیجه کارآفرینی را ایجاد کرد. دسترسی شهروندان به امکانات و خدمات عمومی و بخشی از امکانات خصوصی با‌ زیرساخت‌های هوشمندسازی میسر است. همچنین باتوجه به کمبود منابع با ایجاد بستر هوشمندسازی کسب و کارهای جدید ایجاد می‌شود. رویکرد جهانی برای پیشرفت پایدار باعث شده است کسب و کارهای جدید ایجاد شود که بعنوان موثرترین کسب و کارها از بعد اقتصادی شده است و توجه به پیش بینی ۶۸درصدی شهرنشینی تا سال ۲۰۵۰ یک ضرورت است (این آمار در ایران اکنون تقریبا ۷۵ درصد است).
قرار گرفتن شرکت‌های فعال فناوری اطلاعات و ارتباطات در صدر ارزشمندترین شرکت‌های دنیا گواه این است که وابستگی مدیریت شهری به هوشمندسازی روز به روز بیشتر می‌شود.

معیارهای میزان هوشمندی شامل حکمرانی هوشمند، شهر الکترونیک، شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل ونقل هوشمند و غیره است. در هر معیار یک معاونت، سازمان یا اداره در شهرداری وجود دارد که نیاز دارد توجه جدی به موضوع هوشمندسازی داشته باشند. همچنین توجه به ایجاد در آمد پایدار از کسب و کارهای جدید نیاز به زیرساخت مناسب هوشمندسازی دارد.

زیرساخت‌هایی که در دو بخش سخت افزاری مانند بیشتر فیبر نوری، مرکزداده و نرم افزاری مانند نرم افزار کاربردی جامع شهروندی، کیف پول الکترونیک باید آماده شود.این زیرساخت ها در همه زمینه های غیر از شهرداری مانند گردشگری بسیار تاثیر گذار خواهدبود. باتوجه به ضرورت‌های اشاره شده وجود یک سازمان قوی به عنوان سازمان همکار تمام بخش‌های شهرداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است که چالش های هر بخش را احصا، راهکار مرتبط با آن را با کمک هوشمندسازی ارائه و درنهایت با ارائه روش‌های نوآورانه در راستای برطرف کردن چالش‌ها تلاش کند. هم اکنون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان سازمانی که در سابق اداره انفورماتیک نامیده می‌شده، متولی این کار بوده است. از شهردار محترم تقاضا می‌شود برای افزایش سرعت و دقت در هوشمندسازی در ساختار سازمان فاوا بازنگری جدی شود تا با همکاری ادارات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر مانند اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت مخابرات زیرساخت‌ها با کیفیت بهتری ارائه شود.ایجاد و اصلاح فرآیندهای مرتبط با هوشمندسازی در کنار اصلاح ساختار یک ضرورت است و عدم توجه به آنها آینده‌ای برای کلان شهر مقدس شیراز شاید متصور بود.

از استاندار محترم تقاضامندم نسبت به پاسخگویی کلیه ادارات شهر مطابق ماده (بند ۳۲ ماده ۸۰قانون شوراها)نسبت به همکاری جدیت در پیشبرد و همکاری در پیشرفت هوشمندسازی شیراز را خواستار باشند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

هدف شهر هوشمند