پروژه های عمرانی به عنوان اقدام انقلابی دردستور کارنیازمندحمایت مالی می‌باشند
پروژه های عمرانی به عنوان اقدام انقلابی دردستور کارنیازمندحمایت مالی می‌باشند

به گزارش پگاه خبر؛سید ابراهیم حسینی رییس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای ششم در نطق پیش از دستو در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۱.۰۳.۰۸اظهار نمود: ضمن عرض سلام خدمت مردم عزیز و شریف شهر مقدس شیراز، اعضای محترم شورای شهر وهمه حضار عزیز که در خدمتشان هستیم یا صدای ما را می‌ شنوند. […]

به گزارش پگاه خبر؛سید ابراهیم حسینی رییس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای ششم در نطق پیش از دستو در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۱.۰۳.۰۸اظهار نمود:

ضمن عرض سلام خدمت مردم عزیز و شریف شهر مقدس شیراز، اعضای محترم شورای شهر وهمه حضار عزیز که در خدمتشان هستیم یا صدای ما را می‌ شنوند.

قبل از هر سخنی وظیفه میدانم حادثه متروپل آبادان را که متاسفانه منجر به قربانی شدن جمعی از هموطنان عزیزمان گردیده است را تسلیت عرض نمایم. باید بپذیریم که آبادان قربانی عدم تمکین به قانون و برخی قوم و خویش و دوست بازیها و ترجیح منافع شخصی بر مصالح جمعی می باشد، لذا باید مراقب متروپل های مشابه در شیراز نیز بود که ضرورت دارد شورا و شهرداری با حساسیت جدی به این موضوعات بپردازند.
در این فرصت پیش آمده قصد دارم دو نکته را عرض نمایم:
یک مورد بحث فرهنگی و یک مورد بحث برنامه ای و بودجه ای.
در خصوص نکته فرهنگی اشاره دارم به اجرای سرود “سلام فرمانده” که موجی از شور و نشاط و عرض ارادت به حضرت ولی عصر “عج” را در میان آحاد مردم ایجاد نمود و منجر به حرکت عظیم مردمی گردید که مقابله تمام قد دشمن قدار نیز نتوانست مانع این موج گسترده شود. مردم با وجود تمام مشکلات و گرفتاریهایی که در این مرحله از زمان داشتند، شور و نشاط از خود به نمایش گذاشتند. جا دارد که از همه مردم عزیز و برنامه ریزان این حرکت ملی تقدیر و تشکرنمایم.
در کنار این مسئله چندین نکته را می‌بایست در نظر داشت:
اول اینکه تجربه این سرود نشانگر آن بود که مردم از کارهای فاخر فرهنگی به شدت استقبال و با آن همراهی می‌نمایند لذا ضرورت دارد که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری خودرا از برنامه های جزئی رویدادی آزاد نموده و برای حمایت از چنین محصولات فاخر و اثرگذار فرهنگی برنامه ریزی نماید.
مطلب دیگر آنکه باید بپذیریم که زیرساختهای حضور با نشاط مردم و ابراز نشاط اجتماعی متاسفانه در شهر مقدس شیراز ضعیف می‌باشد. به عنوان مثال در بحث اجرای سرود به علت امکانات ضعیفمان در شهر نتوانستیم سیل حضور مردم و عشق وافر مردم به اهل بیت “,” خصوصا امام زمان “عج” را آنچنان که باید به صحنه نمایش و دید عمومی بیاوریم.
یک تیم لیگ برتر داشتیم که حتی یک زمین مناسب جهت بازیهای خانگی خود نداشت و انقدر این تیم حمایت نشد تا به لیگ دسته اول سقوط نمود. امکانات برای ورزش و تفریح و استراحت مردم ضعیف است. پیاده رویی احداث می گردد لیکن به دلیل چند عارضه حاشیه‌ای، بجای رفع عوارض، تصمیم به برچیده شدن پیاده رو گرفته می‌شود.
حتی جهت زیارت شهروندان و یا اقامه نماز جمعه مشکلاتی بر سر راه مردم وجود دارد. این موضوعات نیاز به تدبیر و چاره اندیشی مسئولین دارد. سال گذشته مدام بیان کردیم که مردم سرمایه اجتماعی هستند و اعتماد مردم برای مهم است، اکنون مردمی که با تمام مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن هستند لیکن در عین حال بدینگونه نشاط اجتماعی خود را نشان می‌دهند، اگر خدای ناکرده با بی‌توجهی یا کم توجهی مسئولین مواجه گردند و اگر احساس نمایند که برخی از ما درحال سوء استفاده از جایگاه شغلی خود می‌باشیم ، اگر ببیند که ما اسم خود را انقلابی گذاشته لیکن رفتارهای نامناسب از ما سر می‌زند سلب اغتماد خواهند نمود.
در جایی که شاهدند که ما علیرغم وجود سیل جوانان بیکار به دنبال جذب الگوهای خاص و اشخاص با ژن خوب هستیم، آیا این نمک پاشیدن بر زخم مردم نیست؟ آیا نباید به مردم حق داد که بایت این مسائل از ما عصبانی باشند؟ آیا این یک گناه نابخشودنی نیست؟
ما معتقدیم زمانی‌که کسی وارد این شهر مقدس می‌شود از نشاط اجتماعی، از رفاه عمومی، از عدالت در توزیع فرصت ها و امکانات ، از رفتار مسئولین، از رضایتمندی مردم ،از امید به آینده مردم مخصوصا جوانان باید احساس نماید که وارد سومین حرم اهل بیت “ع” گردیده است. فراموش نکنیم که همه جای شیراز سومین حرم است، باید به فکر آبادانی و پیشرفت تمام بخشهای شهر شیراز با محوریت حرم احمدبن موسی “ع” باشیم. برکت وجودی حرم در همه نقشهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم می بایست محسوس باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین نمی‌باشد.
نکته دومی که قصد بیان آن را دارم این است که شورای ششم در آغاز کار چشم انداز و ۷۲ رویکرد را تصویب و اعلام نمود. بنا بر این بود که بحث برنامه پنج ساله را در دستور کار داشته باشیم که چون با ایام تصویب بودجه ۱۴۰۱ مواجه شدیم، در بازه زمانی دی ماه، صرفا شاخص های سال اول تنظیم و اعلام گردید. در حال حاضر این برنامه پنجساله در شهرداری در حال نهایی شدن است و مطابق برنامه انشاءالله دوم مرداد‌ماه برنامه شیراز ۱۴۰۴ به فضل خدای متعال تصویب و رونمایی می گردد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ متمم بودجه با افزایش پنجاه درصدی تصویب گردید، یعنی بودجه از رقم شش هزار و صد و شصت میلیارد توامان به نه هزار و دویست و هفتاد و چهار میلیارد تومان افزایش یافت. پس از آن هم بودجه پانزده هزار میلیاردی به تصویب رسید.

سابقا در مورد تصویب بودجه اما و اگرهایی وجود داشت که در جلسات کارشناسی اصل افزایش بررسی و به لحاظ کارشناسی پذیرفته شد، پس از آن هم کمیته تحقق بودجه مرکب از اعضای شورا و شهرداری تشکیل و بودجه به میزان ۹۷ درصد محقق گردید که نسبت به سالهای قبل درصد خوب و قابل قبولی محسوب می‌گردد.
بنده مطمعن هستم که در صورت برنامه ریزی صحیح و وجود هماهنگب لازم ، انشاءالله تعالی بیش از بودجه پانزده هزار میلیاردی نیز در سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.
اما پس از آن سوال دیگری مطرح شد: چرا شهرداری توان پرداخت بدهیهای خود را علیرغم تحقق بودجه ۱۴۰۰ ندارد؟
در اینجا لازم به توضیح است که بخش غیر نقدی بودجه ۱۴۰۰ از آنچه پیش بینی نموده بودیم بیشتر محقق گردید و درآمد نقدی شهرداری کمتر از آنچه پیش بینی نمودیم محقق شد. به عبارتی املاک عمومی شهرداری رشد بسیار خوبی داشت اما نقدینگی کمتری وجود دارد.
در بخش اوراق مشارکت و وام تقریبا آنچه که پیش بینی شده بود محقق گردید . در بخش فروش املاک که دو هزار و سیبصد میلیارد تومان پیش بینی شده بود ، در روزهای آخر اسفند ماه با هماهنگی بین شورا و شهرداری تصمیم گرفته شد که هزار و هشتصد میلیارد تومان فروش املاک از برنامه حذف گردد. بنابر این هزار و هشتصد میلیارد تومان املاکی که بنا بود سال ۱۴۰۰ فروخته شود، به فروش نرسید و جزء سرمایه شهر حفظ گردید.
سال اول مالی شورای ششم رو به پایان است. وضعیت در حوزه درآمدی بسیار خوب بوده است لیکن جهت نیل به اهداف مشترک شورا و شهرداری، نیازمند اقدام انقلابی در بخش هزینه ای می باشیم.
ابتدا به بیان صورت مسئله می‌پردازم:
مشکلی که ما با آن مواجه هستیم آن است که در حال حاضر هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم ، پیمانکارانی که اشخاص بسیار محترمی هستند و در همه جا همکار و همراه شهرداری بوده اند و سرمایه خود را برای عمران و آبادانی شهر به میان گذاشته اند.
طی صحبت به عمل آمده با ایشان و استماع دیدگاههای ارزشمند ایشان به عنوان انسانهایی صبور و متعصب به شهر مشخص گردید که آمادگی همه نوع همکاری با شهر را دارند و چنانچه شهرداری بدهی های ایشان را بپردازد مجددا آن را در همین شهر سرمایه گذاری خواهند نمود.
در خصوص بدهی هایی که از قبل به جا مانده است لازم به ذکر است که تنها مبلغ یک فقره وام که در سال ۱۳۹۵ توسط شهرداری اخذ گردیده است هزار و بیست و پنج میلیارد تومان می باشد که در بهمن ماه مبلغ آن به دو هزار و نهصد و شصت میلیارد تومان افزایش یافته است و متاسفانه در حال حاضر بنا به نظر دوستان در شهرداری بیش از سه هزار و دویست میلیارد تومان بدهی از محل همان یک فقره وام بر عهده داریم.
بدهی های مربوط به اوراق مشارکت نیز بیش از هزارو هفتصد میلیارد تومان می باشد .
لازم به ذکر است که همیشه در شش ماه اول درآمد شهرداری از نقدینگی محل عوارض کم و بین بیست و جهار تا بیست و شش درصد می باشد. از سوی دیگر پروژ های عمرانی که در حال حاضر به عنوان اقدامی انقلابی در دستور کار قرار گرفته اند نیازمند حمایت مالی می‌باشند. هزینه های جاری شهرداری و سایر مسائل و مشکلات نیز وجود دارند.
حال چه باید کرد؟
چندین اقدام انقلابی در این مسئله لازم می باشد:
اول اینکه مقرر بود شهردار محترم کمیته تحقق بودجه که سابقا مصوب گردیده است را جدی گرفته که متاسفانه مدتی است که تشکیل نگردیده و تعطیل است. رییس محترم کمیته نیز که رییس محترم شورا می باشند نیز متاسفانه این موضوع را پیگیری ننمودند.

نکته دیگر آن است که در حال حاضر در بودجه سال ۱۴۰۱ امکان فروش چهار هزار میلیارد تومان ملک برای شهرداری وجود دارد. برخی از این املاک شناسایی و قیمت گذاری گردیده اند و حتی به مرحله مزایده نیز رسیده اند و جای تعجب دارد که به چه دلیل شهرداری اقدامی صورت نمی دهد؟! اگر تصور می کنید که با حفظ املاک قیمت آن ها افزایش خواهد یافت باید متوجه باشید که از سوی دیگر کنتور بدهی های شهرداری با سرعت بیشتری در بانک شهر در حال عدد و رقم انداختن می باشد.

امکان دیگری که وجود دارد ، اختیار تهاتر املاک می باشد. سال گذشته این امکان به شهردار ضمن اعطای امکان تشویقی به عنوان اوراق بستانکاری داده شده است .
انتظار می رود اگر امسال هم مصوبه جدیدی لازم می باشد شهرداری اقدام نماید تا شورا نیز همکاری لازم را داشته باشد. ما انتظار داریم که شهردار محترم و معاونین ایشان به میدان آمده و شهر را از شر سودهای مضاعفی که توسط بانک شهر اخذ می‌کردد نجات دهند.

در پایان عرایضم متذکر می شوم ، یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان سرمایه گذاری وجود دارد که با تمام هزینه هایی که برای شهرداری در سال ۱۴۰۰ ایجاد نمود، هیچ آورده ای به لحاظ سرمایه گذاری برای شهرداری نداشته است. مدیریت تغییر یافته ، رویکردها عوض شده لذا انتظار داریم همانگونه که تکلیف بودجه نیز می باشد، حداقل به اندازه بودجه که پانزده هزار میلیارد تومان می باشد ، شاهد حضور سرمایه گذاران در این شهر در راستای تحول در زندگی مردم عزیز و شریف شهر مقدس شیراز باشیم. انشاءالله.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

پروژه های عمرانی