دومین جشنواره ملی آیین‌های موسیقایی اقوام ایران در تالار حافظ شیراز
دومین جشنواره ملی آیین‌های موسیقایی اقوام ایران در تالار حافظ شیراز

به گزارش پگاه خبر؛در این دوره از جشنواره که تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد، گروه‌های برتر موسیقی نواحی از سراسر کشور با محوریت اجرای موسیقی و آیین‌های منطقه‌ای خود به روی صحنه می‌روند. در این جشنواره که با حضور گروه‌های شاخص موسیقی نواحی و راویان آیین‌های بومی از مناطقی همچون لرستان، سیستان‌وبلوچستان، شیراز، […]

به گزارش پگاه خبر؛در این دوره از جشنواره که تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد، گروه‌های برتر موسیقی نواحی از سراسر کشور با محوریت اجرای موسیقی و آیین‌های منطقه‌ای خود به روی صحنه می‌روند.
در این جشنواره که با حضور گروه‌های شاخص موسیقی نواحی و راویان آیین‌های بومی از مناطقی همچون لرستان، سیستان‌وبلوچستان، شیراز، آذربایجان، ترکمن‌صحرا، ایل‌بختیاری، ایل‌قشقایی، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، گیلان، کرمان، کیش، کردستان، مازندران، بوشهر و تربت‌جام برگزار می‌شود، اصیل‌ترین و ناب‌ترین گونه‌های موسیقی و آیین‌های موسیقایی اقوام ایرانی با اولویت حفظ اصالت‌ها و ترویج فرهنگ غنی ایرانی جهت مخاطبان تخصصی و عام به بهترین شکل ممکن معرفی و به نمایش گذاشته می‌شود.
این جشنواره کار خود را از یکشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) با اجرای گروه‌های موسیقی از قشقایی و لرستان در ساعت ۱۸ تا ۲۰ و بلوچستان و بوشهر در ساعت ۲۱ تا ۲۳ آغاز کرد. روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه گروه‌های آذربایجان و شیراز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ و همچنین گروه‌های ترکمن و هرمزگان از ساعت ۲۱ تا ۲۴ به روی صحنه می‌روند.
گروه موسیقی کرمان و کهگیلویه و بویراحمد در روز شنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ اجرا خواهند داشت و کیش و گیلان هم در همین روز از ساعت ۲۱ تا ۲۳ به روی صحنه می‌روند. روز چهارشنبه هنرمندان کردستان و خوزستان در ساعت ۱۸ تا ۲۰ اجرای خود را به نمایش می‌گذارند و گروه موسیقی از مازندران و خراسان هم ساعت ۲۱ تا ۲۳ به روی صحنه می‌روند. همچنین گروه موسیقی قشقایی در ساعت ۱۸ تا ۲۰ و گروه بختیاری نیز ساعت ۲۱ تا ۲۳ روز پنجشنبه اجرا خواهند داشت.
برگزاری کارگاه‌های پژوهشی با حضور چهره‌های شاخص اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و محققان با سابقه ملی و بین‌المللی، برگزاری آیین‌های موسیقایی کهن اقوام با الویت آیین‌های موسیقایی ارزشمند دینی مذهبی، اجرای آیین‌های موسیقایی اصیل مناطق برای نخستین بار با فرصت ملی همزمان با اجرا‌های موسیقی با اولویت موضوع آیین‌های کهن و ارزش‌های اعتقادی، تقدیر و تجلیل از خنیاگران و راویان و محققان برجسته کشور، دریافت مقالات علمی و پژوهشی با موضوعات مشخص در حوزه کارگاه‌های موسیقی مناطق مربوط و انتشار کتاب جشنواره از دیگر بخش‌های دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

دومین جشنواره ملی