دولت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را افزایش داده است
دولت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را افزایش داده است

به گزارش پگاه خبر؛جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه جهت گیری کلی اقتصادی دولت را تایید می کنیم، اظهار داشت:  دولت بحث تعامل با کشورهای همسایه را به صورت جدی دنبال می کند و در این مدت حجم تجارت با کشورهای همسایه را توسعه داده و منتظر کشورهای غربی نمانده […]

به گزارش پگاه خبر؛جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه جهت گیری کلی اقتصادی دولت را تایید می کنیم، اظهار داشت:  دولت بحث تعامل با کشورهای همسایه را به صورت جدی دنبال می کند و در این مدت حجم تجارت با کشورهای همسایه را توسعه داده و منتظر کشورهای غربی نمانده بلکه به توسعه روابط با روسیه و چین پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه دولت از توانمندی ها و ظرفیت‌های داخلی استفاده کرده، افزود: دولت مبحث سوآپ گاز را به صورت جدی دنبال کرده و اتصال خطوط برق را بین ایران و کشورهای همسایه با جدیت رصد می کند، همچنین به طور جدی درصدد پیگیری مسیرهای ترانزیتی بین ایران و کشورهای همسایه است.

قادری با بیان اینکه دولت میزان صادرات نفت را دوبرابر کرده و توانسته مطالبات نفتی را پس بگیرد، گفت: همچنین دولت اعتبارات عمرانی را نسبت به دوره گذشته به طور چشمگیری افزایش داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در سال گذشته قطعی گاز و برق نداشتیم.

قادری تصریح کرد: دولت نه تنها هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته بلکه استقراض های مردمی را نیز کاهش داده و درحال تسویه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان استقراض دولت گذشته است تا جایی که ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته را می پردازد.

این اقتصاد دان و  عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: دولت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را هم افزایش داده است.

قادری تصریح کرد: همچنین دولت در بحث کنترل تلفات کرونا به صورت جدی ورود کرد و میزان تلفات را به کمتر از ۱۰ نفر رساند، در واقع معضلات و مشکلات جدی کشور در بحران کرونا  را به خوبی مدیریت کرد.

وی افزود: اکنون در زمینه
تولید واکسن کرونا نه تنها به طور کامل نیاز خود را تامین می کنیم بلکه صادر کننده واکسن به دیگر کشورها هم شده ایم و از تنوع تولیدات واکسن نیز برخوردار هستیم.

قادری گفت: در حوزه انجام کارهای زیر ساختی طی این مدت وزارت نفت توانسته قرارداد جدیدی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار  منعقد کند، همچنین ظرفیت های نفت و گاز را توسعه داده و در حال توسعه خطوط انتقال است.

اقدامات بزرگی توسط دولت انجام شده

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارهای جدی و بزرگی   توسط دولت آقای رئیسی انجام شده است.

قادری خاطرنشان کرد: اکنون واحدهای تولیدی تعطیل شده یکی پس از دیگری به گردونه تولید برمی گردند و تلاش دولت هم بر این است.

وی افزود: در طول مدت شروع به کار دولت فعلی شاهد رشد شاخص ها در بازار بورس بوده ایم و شاخص کل هم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار رشد داشته به گونه ای که از حدود۹۰۰ هزار اکنون این شاخص به یک میلیون و ۴۰۰ رسیده و مجموعا ثبات و آرامشی در بازار بورس حاکم شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ساخت چهار میلیون منزل مسکونی را در چهارسال هدف گذاری کرده است.

قادری با بیان اینکه اکنون دولت اعلام کرده هیچ فردی بدون پوشش درمانی نیست، تصریح کرد: دولت در مسائل و موضوعاتی نظیر کمک به قشرهای کم درآمد جامعه و تسهیل مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه الکترونیک درحال انجام اقداماتی است که مراجعات حضوری به دستگاه ها را کاهش می دهد.

وی افزود: بی انصافی است که این خدمات و اقدامات مثبت دولت را نادیده بگیریم زیرا این دولت پای کار است،در استان‌ها حضور می یابد، مسائل را از نزدیک رصد می کند و با برداشتن گام های کلیدی و اساسی درصدد رفع مشکلات است.

مزیت دولت فعلی این است هیچ گاه اعلام نمی کند که “من بی خبر هستم”

قادری با بیان اینکه کسی نمی تواند نکات مثبت عملکرد دولت را نادیده بگیرد، گفت: ضروری است جریانهای مخالف هم قدری انصاف به خرج دهند نه اینکه بر روی مسائل و موضوعاتی مثل هدفمندی یارانه نان این گونه بخواهند جو را متشنج کنند البته ممکن است در برخی کارهای دولت نیز ایراداتی باشد اما مزیت دولت فعلی این است هیچ گاه اعلام نمی کند که من بی خبر هستم بلکه مسئولیتی را پذیرفته و پای کار است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات مثبت دولت فراوان و در جای خود قابل تحسین است.

قادری خاطرنشان کرد: در مبحث هدفمندی یارانه نان نیز به هیچ عنوان قرار نیست یارانه نان حذف شود، همچنین یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه همان گونه که دولت قبلا و اکنون اعلام کرده یارانه برای همه قشرها پرداخت می شود اما در مکانیزم تخصیص آن برای اینکه بخش قابل توجهی از نان‌های تولیدی، راهی دامداری ها و گاوداری ها نشود یا آرد یارانه ای صرف صادرات محصولاتی چون بیسکویت و ماکارونی نشود و رانتی را برای واحدهای تولیدی بیسکویت یا ماکارونی ایجاد نکند، تغییراتی داده خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر اعتقاد داریم نان هایی مانند نان ساندویچی، نان‌های حجیم و ماکارونی جز اقلامی است که قشرهای کم درآمد جامعه هم مصرف می کنند و قیمت آنها هم نباید مثل قیمت نان معمولی افزایش یابد، پس اگر دولت در این زمینه تصمیمی گرفته اعتقاد بنده این است آن را اصلاح کند.

قادری خاطرنشان کرد: اکنون با استفاده از فناوری اطلاعات همه افراد به راحتی می توانند بدون نیاز به سهمیه بندی و کوپن به خرید نان بپردازند.

وی با بیان اینکه تخصیص یارانه با ارائه کارت بانکی و اعلام کدملی سرپرست خانوار مشخص می شود، عنوان کرد: در این صورت نانوا نمی تواند یارانه اضافی اخذ کند، بلکه متناسب با نانی که به مردم تحویل داده یارانه دریافت می کند که البته این موضوع نیز از جمله موارد قابل طرح است.

دولت جدید به طور ناگهانی یک طرح را به کل کشور تسری نمی دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: از نکات مثبت دولت جدید این است که به طور ناگهانی یک طرح را به کل کشور تسری نمی دهد که مشکلی برای همه کشور ایجاد کند، مثلا بحث تخصیص بنزین به افراد به جای خانوار اکنون به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا می شود همچنین درحال اجرای موضوع هدفمندی یارانه‌ نان در زنجان به صورت پایلوت است.

قادری تصریح کرد: همه وظیفه داریم به دولت کمک کنیم تا سیاست‌های خود را به گونه ای پیش ببرد که مشکلات مردم کاهش یابد و باید به عنوان یک واقعیت هم بپذیریم قیمت خرید گندم نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد کرده، قیمت دانه های روغنی به شدت در جامعه جهانی افزایش یافته، خشکسالی نسبت به سال قبل تشدید شده و میزان تولید گندم در کشور هم کاهش یافته است.

وی افزود: در مجاورت ما کشور ترکیه قرار دارد که محدودیت‌های ایران را نداشته، از نظر ذخایر آب یک سد آن به میزان۳۰۰ سد ما ظرفیت ذخیره آب دارد و محدودیتی از نظر منابع آبی ندارد همچنین در زمینه دسترسی به منابع مالی بین المللی خود هم فاقد محدودیت است اما باورها و اعتقاداتش را قربانی اقتصاد کرده با این حال می بینیم در سال گذشته تورم۷۰ درصدی را تجربه کرده است  بنابراین مخالفان دولت باید منصفانه قضاوت کنند و مسائل جناحی را مطرح نکنند و منافع و مصالح کشور را قربانی مسائل جناحی نکنند.

قادری تصریح کرد: اینکه مخالفان بخواهند دولت را با هر بهانه ای تخریب کنند از انصاف و جوانمردی به دور است، البته مردم این مسائل را می بینند و قضاوت می کنند چه اینکه آقایان در دولت گذشته اتفاقاتی را که رخ داد، نادیده گرفتند و هیچ اعتراضی نداشتند اما در دولت آقای رئیسی کارهای مثبت دولت را هم زیر سوال می برند، بنابراین باید این موضوعات را مدنظر قرار دهند و مصالح و منافع ملی را قربانی مسائل جناحی خود نکنند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

دولت ذخایر استراتژیک