انرژی معنوی رمضان تا سال بعد در وجود همگان صیانت را برایمان به ارمغان بیاورد
انرژی معنوی رمضان تا سال بعد در وجود همگان صیانت را برایمان به ارمغان بیاورد

به گزارش پگاه خبر؛نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری- عضو شورای اسلامی مشهر شیراز (یکشنبه -۱۴۰۱/۰۲/۱۱) عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت سری به صحیفه سجادیه امام سجاد، زین العابدین (ع) بزنیم، وداع سوزناک و جانکاه آن امام همام از رمضان را به […]

به گزارش پگاه خبر؛نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری- عضو شورای اسلامی مشهر شیراز (یکشنبه -۱۴۰۱/۰۲/۱۱)
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
سری به صحیفه سجادیه امام سجاد، زین العابدین (ع) بزنیم، وداع سوزناک و جانکاه آن امام همام از رمضان را به عمق جانمان بچشانیم تا ارزیابی کنیم در ماه پر برکت رمضان چه توشه معنوی برداشته و چه فرصت سوزی انباشته کرده ایم. امید است انرژی معنوی رمضان تا سال بعد در وجود همگان صیانت تا زندگی مومنانه را برایمان به ارمغان بیاورد. حماسه روز قدس در سراسر جهان نشان داد که «فلسطین» همچنان زنده است، چون نهضت و انتفاضه زنده است. از حضور متعهدانه مردم شریف شهر مقدس شیراز در این حماسه بزرگ سال، تقدیر و تشکر می نمایم.

اول: شیراز از سه آلودگی رنج می برد؛ هوا، صوت ونور  هر سه آلودگی هوا، صوتی و نوری، نشان از غفلت دو طرفه آلوده کنندگان و متولیان نظارتی دارد. اگرچه با آلودگی آب و خاک نیز مواجه هستیم. جلودار هوای پاک و فضای سبز شهر، شهرداری است.
لازم است محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هم به وظایف ذاتی خود عمل کنند، ناهنجاری آلودگی صوتی از مغازه ها و خودروها، گوش آزار شده، تا جایی پیش رفته اند که جواب سلام را با بوق زدن می دهند، یکدیگر را با بوق خبر می دهند که آمده اند. بوق کامیون را روی پراید وصل نموده، بوق اتوبوس را روی هاچبک و بوق گاوی را روی پیکان با ماره های بلند!؟ در بعضی از خیابانهای منتهی به میدان فرودگاه سابق، صدای بوم بوم نصابان دستگاه های صوتی، مردم آزار شده است.
نورپردازی و نورافشانی های غیر کارشناسی، شب و روز، خواب و بیداری مردم را با اخلال همراه ساخته، باید فکری کرد.
دوم: باتوجه به کاهش بحران کرونا ویروس، لازم است تمامی متولیان فرهنگی، هنری، ادبی، رسانه ای و… همدل و همراه با طرحی نو و روح نواز، وارد صحنه شده و با برنامه های اثرگذار و بدون آفت، روح و روانهای آسیب دیده از زخم های دوران کرونا را ترمیم، بازسازی و با شادی و نشاط به روز رسانی کنند تا زندگی به بهترین وجه و با شور و نشاط استمرار یابد.
متاسفانه در دوران کرونا، به بهانه فاصله گذاری اجتماعی قیمت بلیط سینما را دو برابر کردند تا صندلی کنار را خالی گذاشته و نحوه نشستن یک نفر در میان باشد. مشاهده شد که بلیط سینما از ۱۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید. پس از فروکش کردن
آمار کرونا، فاصله گذاری در سینما حذف شد اما نه تنها قیمت به قبل کاهش نیافت، بلکه طی روزهای گذشته مشاهده شده برخی سینماها با افزایش پنجاه درصدی قیمت بلیط، آن را به ۴۵ هزار تومان رسانده اند.
مسئولین حوزه های فرهنگی و هنری اینگونه میخواهند مردم را به سمت سینما تشویق کنند؟
سوم: قرار بود مردم، ولی نعمت مسئولان باشند. اما امروز، مردم بی تریبون صدایشان به مسئولان نمی رسد، آنچه در فضای رسانه ای می بینیم، محتوای تریبون های یکطرفه مسئولان است؛ خبری از انعکاس صدای مردم نه به گوش می رسد و نه قابل مشاهده است.

انعکاس میزهای خدمت در مساجد و محلات کلاً به افاضات مسئولان اختصاص داشته، مردم¬ را فقط در سطح وحد زینت المجالس، انعکاس می دهند. تقاضا دارم خبرنگاران عزیز و عاشق کار با خوی حریت و آزادگی، تریبون کسانی شوند که تریبون دارند. صدای کسانی شوند که فریادشان به جایی نمی رسد. انعکاس یک طرفه شهر گل و بلبلی، عامل می شود مسئولان در اصلاح امور و آفت زدایی از ناتوانی و ناکارآمدی و غیرکاربردی عملکردها، گامی برندارند که به ضرر شهر می باشد.

چهارم: چند ساختمان بزرگ در شیراز به سبک و سیاق پلاسکوی قدیمی تهران وجود دارد. لازم است ستاد های بحران و آتش نشانی، به منظور پیشگیری از بروز چنین حوادث تلخی، ورود نموده، بصورت همه جانبه این ساختمان ها را بررسی و ایمن سازی کنند.

آدرس ساختمان های فوق الذکر را بصورت جداگانه به اطلاع متولیّان امر می رسانم تا منجر به تشویش اذهان عمومی نشود.
به هر حال دستگاه های نظارتی لازم است به منظور پیشگیری، وارد عمل شوند. یادمان باشد پیشگیری، مهمتر از رسیدگی و دست گیری، از مچ گیری برتر است.

پنجم: مردم به شورا و شهرداری بعنوان مدیریت شهری امیدوارانه رأی دادند. همچنان امیدوارانه خواستار استمرار خدمات و عمران وآبادی همه جانبه بوده و هستند. اختلاف نظر، طبیعی است و قرار نیست بیان نظرها، محدود و محصور گردد. می توان در جلسات داخلی و بدون هیاهو و تولید کلمات و جملات قصار، اختلاف نظرها را به حداقل رساند تا مردم احساس کنند صدای واحدی از شورا و شهرداری به گوش می رسد، آرامش یابند. بحمدلله شورا و شهرداری با وحدت و یکپارچگی به چیزی جز خدمت بی منت به مردم و صیانت از منافع و مصلحت شهر فکر نکرده و نمی کنند. همین سلامت فکر و عمل، مردم را بیشتر امیدوار به آینده روشن نموده، مشکل گشای تمام کاستی ها خواهد بود.
ششم: نهم اردیبهشت ماه، سالروز شوراها می باشد. برگزاری جلسه همفکری و همدلی مجمع ادوار شورا و شهرداری های شیراز با همت ویژه ریاست محترم شورا و شهرداری نشان داد، قصد دارند از تمامی ظرفیت های انسانی با تجربه در راستای تهیه طرح های بزرگ و اثرگذار، گام بردارند که خود این حرکت برای شهر، خیر و برکت به دنبال خواهد داشت.

بررسی وضعیت شوراهای شهر طی این شش دوره، نشان می دهد به جای تقویت، همواره تضعیف شده اند. گویا رقابتی پنهان بین مجلس ملّی و مجلس محلی وجود دارد، روح رفاقت را بر باد داده، اختیارات لازم و کافی به شوراها داده نشده و تفویض هم نمیشود. طی این دوران،¬ نه تنها اختیارات شوراها افزایش نیافته، بلکه همان اختیارات اندک هم گام به گام سلب و به سمت شورای شهرداری نه مدیریت شهری پیش می رود. مگر آنکه مجلس انقلابی ملّی به داد مجلس انقلابی محلی برسد، آنهم با رفاقت نه احساس رقابت. متأسفانه برخورد بعضی از پایتخت نشینان به شوراها در حد رعیت مدیریتی، بازیچه و ام المخارج خود بوده، اگر این نگاه عوض نشود و حق و حقوق مردمی شوراها با واگذاری اختیارات لازم، کافی و ضروری تحقق نیابد، مردم سالاری دینی و تجلی اراده عمومی – محلی بشدت آسیب می بیند و تساهل و تسامح کنندگان تصمیم ساز می بایست پاسخگو باشند.
مبادا مجلس بنام دیوان عالی نظارت اختیارات اندک را بی توجه به تعارض منافع سلب کنند!؟

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

انرژی معنوی