قانون جامع مدیریت شهری در دستور کار مجلس،با نگاه مثبت نمایندگان تصویب شود
قانون جامع مدیریت شهری در دستور کار مجلس،با نگاه مثبت نمایندگان تصویب شود

به گزارش پگاه خبر؛جعفر قادری نماینده مردم در مجلس در گردهمایی اعضای ادوار شش گانه شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداران ادوار شوراها اظهار داشت: کاری که برای تشکیل مجمع مشورتی شوراها انجام شده کاری قابل تقدیر و امید است که این مجمع با قدرت و قوت ادامه پیدا کند و محلی برای حضور نمایندگان […]

به گزارش پگاه خبر؛جعفر قادری نماینده مردم در مجلس در گردهمایی اعضای ادوار شش گانه شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداران ادوار شوراها اظهار داشت: کاری که برای تشکیل مجمع مشورتی شوراها انجام شده کاری قابل تقدیر و امید است که این مجمع با قدرت و قوت ادامه پیدا کند و محلی برای حضور نمایندگان در ادوار شوراها باشد و از نقطه نظر همه بتوان استفاده کرد.

وی با اشاره به دیدار با رئیس مجلس و پیگیری امور مربوط به شوراها گفت: نخستین مورد طرح مدیریت جامع شهری است که در دستور کار مجلس قرار گرفته و جمع‌بندی این بود که مرکز پژوهش‌ها بار دیگر طرح را جمع‌بندی نهایی کند و در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

قادری با اشاره به طرح‌هایی برای انتخابات مجلس و شوراها افزود: دو طرح برای انتخابات مجلس ارائه شده که نخستین مورد آن نظام انتخابات تناسبی شهرستانی و استانی مجلس است بر این اساس که حوزه‌های تک نماینده که ۱۸۰ حوزه است، کنار بگذاریم و در حوزه‌های که بیش از یک نماینده دارند به صورت تناسبی برگزار کنیم این مدل را راحت می‌توانیم از تصویب مجلس بگذرانیم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح اولیه نظام انتخابات تناسبی در مجلس دهم مطرح و کمک کردیک تا به جاهایی خوبی رسید اما در نهایت شورای نگهبان ایراد گرفت و در نهایت جمع‌بندی این است که همین طرح را مجدد در مجلس مطرح کنیم.

قادری تصریح کرد: در شوراها هم اعتقاد بر این است که به سمت نظام تناسبی برویم و این امر چه در شورای شهر و روستا امکانپذیر است و کمک می‌کند که تفکرات و سلائق مختلف را در شورای شهر داشته باشیم.
شهردار اسبق شیراز با بیان اینکه نظام اکثریتی نظام صفر و یک است، گفت: بر این اساس یک دوره دوره چپ است و یک دوره دوره راست است و کم اتفاق می‌افتد که ترکیبی از جریان‌های مختلف در شورا حضور داشته باشند اما اگر بخواهیم ثبات نسبی در موضوعات تخصصی و سیاسی داشته باشیم منطقی این است که همه جریان‌ها در کنار هم باشند.

قادری عنوان کرد: در فرصت دو ساله مجلس علاقه‌مند هستیم از نظرات تخصصی دوستان و نمایندگان شوراها بیشتر بهره ببریم چراکه شورا نهاده برآمده از انقلاب اسلامی است که در سطح شهرها و روستاها با واگذاری کار مردم به خود مردم امور مربوط به شهرها و روستاها را دنبال می‌کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه در طول ۲۰ سالی که شوراها در فرایند امور اجرایی و مقررات‌گذاری شهرها ورود کردند منشا خیرات و برکات زیادی بودند، گفت: اگر رشد درآمدها را در طول این دوره با دوره‌های قبل مقایسه کنیم می‌بینیم که رشد سریعی بوده است.

قادری عنوان کرد: شوراها امکان ارتباط مردم را با دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها فراهم و کمک کردند در کنار مسائل عمرانی، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار بگیرد و تنها به مسائل عمرانی در شهرها و روستاها بسنده نشود.

وی با تاکید بر اینکه با وجود شوراها اتفاقات خوبی در شهرها به ویژه کلانشهرها رخ داده است، اظهار داشت: بخش عمده از امور مردم توسط شوراها پیگیری می‌شود و اگر شوراها نبودند این ارتباط را مردم با حاکمیت نداشتند و نمی‌توانستند مسائل خود را با این سرعت پیگیری کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه نیاز است که در قوانین مجلس اختیارات شوراها بیشتر شود، گفت: قانون جامع مدیریت شهری که در دستور کار مجلس است و امیدوارم که با نگاه مثبت نمایندگان پیش رود و بتوانیم بخشی از تصدی‌گری‌های دولت را جدا کنیم.

قادری تصریح کرد: می توان برخی از خدمات مثل آب، برق و گاز و حتی آموزشی را به شوراها واگذار کرد یا اینکه بحث مدیریت زمین در شهرها و روستاها به شوراها واگذار شود چراکه بسیاری از کارهایی که امروز دولت با آن درگیر است در حیطه اختیار شورا است و به راحتی قابل واگذاری است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم دولت چابک و کارآمدی داشته باشیم راهی نداریم جز اینکه بسیاری از تصدی‌گری‌ها را از دولت به شهرداری ها و دهیاری‌ها واگذار کنیم و بخشی نیز به مردم واگذار شود تا نظام مدیریتی کشور را اصلاح و کارامد گردد و از هزینه‌هایی که انجام می‌شود به شکل مناسب‌تری استفاده کرد و کار مردم را سریع‌تر انجام داد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

قانون جامع مدیریت