میمندتولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است
میمندتولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است

به گزارش پگاه خبر؛میمند به دلیل قدمت تاریخی که دارد، در واقع ،تولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است اضافه کرد: علاوه بر گل محمدی و نسترین کیالک، شاتره، بهار نارنج و … از جمله این گیاهان هستند. علی اکبر حسن زاده، در نشست رسانه ای با اصحاب رسانه که به مناسبت روز میمند […]

به گزارش پگاه خبر؛میمند به دلیل قدمت تاریخی که دارد، در واقع ،تولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است اضافه کرد: علاوه بر گل محمدی و نسترین کیالک، شاتره، بهار نارنج و … از جمله این گیاهان هستند.

علی اکبر حسن زاده، در نشست رسانه ای با اصحاب رسانه که به مناسبت روز میمند در بخشداری میمند برگزار شد، با اشاره به اینکه میمند خاستگاه گل و گلاب است، اظهار کرد: از ابتدای ورود اسلام به ایران، کعبه با گلاب شست و شو می شد.

وی با تاکید بر اینکه ایام اردیبهشت زمان گل و گلاب در میمند است، اظهار کرد: مسافران بسیاری از جای جای کشور در این شهرستان حضور پیدا می کنند، در سال های گذشته اقدامات بسیار مطلوبی در میمند صورت گرفته است از این رو تصمیم گرفتیم تا یک روز را به نام شهر میمند نام گذاری کنیم که با توجه به ارادت خاص مردم به امام رضا این روز ۸ اردیبهشت ماه قرار گرفت.

به گفته شهرداری میمند، میمند به عنوان منطقه ملی گردشگری در استان فارس معرفی شده و نگاه ویژه ای به شهر صورت گرفته است و ظرفیت های میمند نیز موجب شده تا مسئولان استانی نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه میمند قطب تولید گلاب و گل در کشور است، تصریح کرد: میمند در شاهراه حیاتی استان فارس مرکز استان شیراز را به جنوب استان متصل می کند، همچنین شهرداری میمند یکی از شهرداری های قدیمی در استان است که حدود ۵۰ سال قدمت دارد، یکی از پروژه های مهم شهرداری احداث پارک ۱۱۰ هکتاری در جنوب غربی است که ۲۵ درصد پیشرفت کار داشته که آماده برای سرمایه گذاری است، در واقع ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده شده است.

حسن زاده اختصاص ۱۲ هزار متر زمین برای کارخانه عرق نسترن گیری را یکی دیگر از فعالیت های دیگر شهرداری دانست و عنوان کرد: بیش از ۱۰ مجوز بوم گردی صادر شده است که موجب شده است تا مسافران، جایی برای استراحت و ماندن در میمند داشته باشند، سرمایه گذاران که تمایل به سرمایه گذاری در این شهر دارند با آغوش باز از آنان استقبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود که ۲۰ مجوز بوم گردی صادر شود، افزود: سرمایه گذاران بسیاری تماس می گیرند برای سرمایه گذاری در این شهر که قطعا در یک الی دو سال دیگر نیز اتفاق مطلوبی در این شهر رخ خواهد داد.

در خواست از استانداری فارس
بهمن بهمن نژاد رئیس شورای شهر میمند نیز در ادامه این نشست در هر فصلی که مسافران به میمند سفر کنند این شهر دارای گل های مختلفی است، اظهار کرد: فصل بهار اوج طراوت در این شهر است که با گل محمدی آن را می شناسند، محصولاتی مانند، آویش، نسترن، بید مشک و سایر گیاهان دارویی از جمله دیگر گل هایی است که در فصل های مختلف در میمند برداشت می شود.

وی اضافه کرد: هزار و ۷۰۰ هکتار سطح کشت گل محمدی در سطح شهر میمند است که از این تعداد حدود ۲۵۰ هکتار به صورت دیم برداشت می شود، گل نسترین نیز حدود ۵۰۰ هکتار از دشت میمند به آن اختصاص داده شده است، تنها قطب گل نسترین در جهان نیز شهرستان میمند است ،همچنین حدود هزا رو ۵۰۰ هکتار کشت انجیر را در منطقه داریم، همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، بادام ۱۷۰ هکتار و گردو ۱۴۶ هکتار و انار نیز حدود ۱۵۰هکتار نیز گردو زیر کشت است.

رئیس شورای شهر نیز تصریح کرد: میمند دارای پتانسیل بسیاری از لحاظ توریست پذیری را دارا است، این انتظار را داریم که بحث موقوفات که یک معضل برای شهر میمند است برطرف شود، عدم جذب سرمایه گذاری به دلیل موقوفاتی که وجود دارد، است هر سرمایه گذاری که برای سرمایه گذاری می آید بحث مالکیت به میان می آید که آن هم موقوفه است.

به گفته بهمن نژاد همچنین عدم آسفالت مناسب و راه مناسب شهر میمند نیز موجب عدم توریست پذیری به شهر شده است، این مسیر در واقع ورودی های شهر است، آمار فوتی از سوی ورودی جهرم که یک کیلومتر است در واقع در سه سال گذشته حدود ۲۰ فوتی داشته است که زیبنده این شهر نیست.

وی خاطرنشان کرد: می طلبد استانداری فارس امتیازهایی را برای شهر میمند در نظر بگیرد اما متاسفانه حتی باغداران نیز از گرفتن تسهیلات گله مند هستند، در واقع هیچ اداره ای از شهر میمند استقلال برای تصمیم گیری ندارد، از این رو از نماینده این شهر درخواست شهرستان شدن را داریم.

میمند تولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است
محمد رئیسی کارشناس گیاهان دارویی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۲ سال رئیس اتحادیه گلاب گیران بوده ام، بیان می کنم که مشکلات بسیاری را پشت سر گذشته ایم، چراکه کمبود امکانات در این شهر وجود داشت، اما اکنون با راه اندازی بوم گردی ها بسیاری از مشکلات برطرف شده است
وی با تصریح اینکه شهر میمند به دلیل قدمت تاریخی که دارد، در واقع تولید کننده ۶۰ درصد از گیاهان دارویی است، اضافه کرد: علاوه بر گل محمدی و نسترین کیالک، شاتره، بهار نارنج و … از جمله این گیاهان هستند.

به گفته رئیسی ۱۱۰ کارگاه سنتی در میمند فعالیت می کنند که بیش از ۹۰ عرقیات در میمند تولید می شود، ۹۰ درصد آن در کشور و ۱۰ درصد نیز به سایر کشور ها صادر می شود، در بحث شیشه گری نیز که قدمت تاریخی را دارا بودیم اکنون ۲ کارگاه از انان راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه برند سازی کوتاهی هایی صورت گرفته است، از این رو مظلوم واقع شده ایم، و این به دلیل موقوفه ای است که مشکلاتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است، امیدواریم این موضوع برطرف شود.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۱۵ هزار تن گلاب در شهر میمند تولید می شود که بخش عمده آن صادر می شود، در خصوص اشتغال زایی نیز در حال حاضر با مشکل نبود کارگر مواجه هستیم، حدود ۵ هزار نفر در فصل فروردین، اردیبهشت و خرداد اشتغال زایی در شهر میمند دارند ،هرچه فریاد در زمینه برطرف کردن مشکل موقوفات هیچ گوش شنوایی نبود است.

در ادامه این جلسه رئیس جهاد کشاورزی میمند در خصوص سرمازدگی اظهار کرد: در روز های ۷ و ۸ فروردین که با سرمازدگی مواجه شدیم که کاهش محصولات را دارا بودیم، چندین سال است که همچنان با خشکسالی مواجه هستیم که کاهش محصولات را شاهد بودیم.
وی در ادامه با تصریح اینکه یکی از افتخارات شهر میمند این است که درخت گردو را بدون آبیاری و به صورت دیم زیر کشت داریم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

میمندتولید کننده