استاندار فارس: فضای دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی
استاندار فارس: فضای دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی

استاندار فارس گفت: هیچ یک از ما به دنبال امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که دانشجویان ما در یک فضای امن به تحصیل بپردازند. به گزارش پگاه خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس عنایت‌الله رحیمی در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در شیراز ضمن گرامیداشت این روز […]

استاندار فارس گفت: هیچ یک از ما به دنبال امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که دانشجویان ما در یک فضای امن به تحصیل بپردازند.

به گزارش پگاه خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس عنایت‌الله رحیمی در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در شیراز ضمن گرامیداشت این روز افزود: به همین دلیل به روسا و استادان دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم که اجازه دهند دانشجویان فعالیت تشکیلاتی خود را انجام دهند و مطالب صنفی خود را بیان کنند و تشکل‌های صنفی، سیاسی، علمی و فرهنگی دانشجویان نیز جایگاه خاص خود را داشته باشند و بدون دغدغه فعالیت‌های خود را انجام دهند.
او ادامه داد: دانشجویان باید فرصت ارائه افکار، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های خود را داشته باشند و معتقدیم که فعالیت تشکل‌ها به صلاح کشور، مردم و نظام است.
وی، فلسفه وجودی ۱۶ آذر را وجهه استکبارستیزی، ظلم ستیزی، آزادی خواهی و حق طلبی آن دانست و اضافه کرد: اگر چنین روزی در تاریخ کشور ما ثبت شده به خاطر رشادت‌های فرزندان این مرز و بوم است که روزگاری در مقابل استکبار، استبداد و خفقان، فریاد حق‌طلبی سردادند و جان خود را در این راه فدا کردند و اگر کسانی بخواهند به روز دانشجو غیر از این سمت و سو بدهند راه درستی نرفته‌اند.

او اظهار داشت: اگر امروز مشکلاتی در کشور وجود دارد دانشگاهیان و دانشجویان می‌توانند برای برون رفت از این مشکلات کمک کنند و قطعا گوش‌های شنوایی است که سخنان دلسوزانه و نقدهای مشفقانه آنها را بشنود و در حد امکان به کار گیرد.

استاندار فارس افزود: جامعه هم باید در مقابل دانشجویان به رسالت خود عمل کند، فضای باز برای نقد ایجاد شود و دانشجو هم نقدپذیری و انتقاد را تمرین کند و مطالب خود را شجاعانه و بدون لکنت زبان بیان کند.کسانی که در بروز مشکلات امروز نقش داشتند باید پاسخگو باشند.

استاندار فارس، با اشاره به دشمنی ۴۰ ساله نظام سلطه و استکبار با انقلاب اسلامی گفت: دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز هر کاری که توانسته برای ضربه زدن به کشور و نظام انجام داده اما کسانی هم در داخل در مسیر اهداف دشمن حرکت کرده و زمینه‌ساز بروز مشکلات امروز شده‌اند که باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشند.

رحیمی افزود: امروز به کسانی که از طریق مختلف و بدون هیچ محدودیتی و به هر شکلی رییس جمهوری منتخب مردم و مجلس منتخب مردم را خطاب قرار می‌دهند و برای خود هیچ حریمی قائل نیستند و همه را به باد ناسزا می گیرند تذکر می دهم که راه اشتباهی در پیش گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سخنران قبل که گفت ما می خواستیم رئیس جمهور  و مجلس را در همین  ایام از قدرت و ریاست پائین بکشیم گفت: می دانیم که خیلی‌ها تمایل داشتند فعالیت های را علیه دولت و رییس جمهوری انجام دهند و هر زمان که نیاز باشد به برخی مسائل ورود خواهیم کرد و برخی مطالب را خواهیم گفت که آن خسارت‌ها را چه کسانی به بار آوردند، چه کسانی زمینه‌ها را ایجاد کردند و چه کسانی روز به روز بر مشکلات افزودند.

رحیمی گفت: اگر امروز گرانی بر مردم وارد است و تحمیل شده است که از این بابت بسیار هم متاسف هستیم اما اینگونه به شما دانشجویان تزریق نکنند که تمام این مشکلات ناشی از ناکارآمدی دولت است، مگر فقط دولت تصمیم گرفته که ما نتوانیم نفتمان را بفروشیم؟ مگر دولت تصمیم گرفته که نتوانیم پولمان را جابه‌جا کنیم و کشتی‌رانی ما با ریسک چند برابری نسبت به قبل فعالیت داشته باشد؟

وی افزود: در محیط‌های دانشجویی کسانی بی‌محابا و با پرده‌دری در همه زمینه‌ها به شکلی حرکت می‌کنند که انتخاب دیروز دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان را به گونه‌ای جلوه دهند که بگویند ما از انتخابمان پشیمان هستیم تا آینده‌ای را رقم بزنند که پیش از این سال‌ها در اختیارشان بود که دستاوردشان همین مشکلاتی است که امروز بر کشور وارد است.

استاندار فارس، برخورداری از حق اعتراض را حق تمام شهروندان دانست و گفت: به کسانی که امروز تریبون‌ها را در دست دارند و به دولت می‌تازند که چرا برای حق اعتراض مردم احترام قائل نیستید می‌گوییم که ما کاملا احترام قائلیم و در مقابل مردم و دانشجویان سر تعظیم فرود می‌آوریم و یقین داریم حق اعتراض و حق تعیین سرنوشت بدون مداخله‌های برنامه‌ریزی شده حق مردم است و باید به آن احترام گذاشت.

در این مراسم چند تن از فعالان صنفی و رفاهی دانشگاه فرهنگیان نیز به بیان مسائل و مشکلات این دانشگاه و دانشجویان پرداختند و خواستار توجه مسئولان استان به این مشکلات شدند.