مصرف بهینه انرژی ضامن تداوم حرکت حمایتی از تولید و صنایع است
مصرف بهینه انرژی ضامن تداوم حرکت حمایتی از تولید و صنایع است

به گزارش پگاه خبر؛محمد رضا سلاحی با اشاره به آغاز روند افزایشی دمای هوا و در پیش بودن روند افزایش در مصرف سرانه انرژی برق، خواستار مشارکت همگانی در اصلاح الگوی مصرف انرژی شد. او با بیان این‌که همه ساله با فرا رسیدن روز‌های گرم سال، شاهد افزایش شدید استفاده از انرژی برق در کشور […]

به گزارش پگاه خبر؛محمد رضا سلاحی با اشاره به آغاز روند افزایشی دمای هوا و در پیش بودن روند افزایش در مصرف سرانه انرژی برق، خواستار مشارکت همگانی در اصلاح الگوی مصرف انرژی شد.
او با بیان این‌که همه ساله با فرا رسیدن روز‌های گرم سال، شاهد افزایش شدید استفاده از انرژی برق در کشور بوده‌ایم، گفت: در این ایام به دلیل وارد مدار شدن وسایل خنک‌کننده، رفتار مصرفی مشترکان به ویژه در بخش خانگی تغییر کرده و از طرفی شاهد تغییر الگو‌های رفتاری در مصارف کشاورزی نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: این مجموعه در راستای انجام تعهد و رسالت خود در تامین برق مطمئن و پایدار از تمامی راهکار‌ها و ظرفیت‌های موجود مانند جلب مشارکت و امضای تفاهم‌نامه با تمامی مشترکان کشاورزی و صنعتی، جمع‌آوری ریسه‌های نوری، استفاده از کنتور‌های هوشمند و کنترل‌پذیر، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و جلب مشارکت تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و اداره های سیاست‌گذار و متولی فرهنگی بهره می‌گیرد.
سلاحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال اعمال شیوه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های دولتی، روشنایی معابر و عمومی، گفت: وزارت نیرو قوانینی را با هدف ضابطه‌مند کردن مصرف برق تدوین و از سال گذشته اجرایی کرده که شامل یک در میان کردن روشنایی معابر، تفاهم با اداره ها برای استفاده از نصف دیماند برق منصوب‌ شده در ساعت کاری و موارد‌ی دیگر است.
او با یاد آوری این که عوارض ناشی از کمبود تولید برق در بخش‌های مختلف اعم از تجاری، صنعتی، کشاورزی و خانگی مشهود خواهد بود، گفت: باید این فرهنگ نهادینه شود که می‌توان با در پیش گرفتن رفتار‌هایی ساده و اقداماتی سهل‌الوصول، جلوی عوارض ناشی از کمبود تولید انرژی برق را گرفت و ضمن به حداقل رساندن عواقب زیست‌محیطی ناشی از توسعه نیروگاه‌ها، از هزینه‌های مصرف نامتعادل و نامناسب برق نیز کاست.
این مسوول، عمده مصرف انرژی برق در فصل گرم سال را مربوط به وسایل برودتی د انست و با بیان این که راهکار‌های ساده‌ای برای کاهش میزان مصرف در این ایام وجود دارد، گفت: میزان مصرف برق در کولر‌های گازی، چهار تا پنج برابر کولر‌های آبی است، بنابراین در نقاطی که امکان استفاده از کولر آبی وجود دارد، نصب و به کارگیری کولر گازی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز به مشترکان توصیه کرد که به دمای آسایش توصیه شده توسط کارشناسان توجه داشته باشند و گفت: تنظیم دمای سیستم برودتی روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر، منجر به کاهش حدود ۲۰ درصد‌ی مصرف برق در طول ایام گرم سال و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه هزینه خانواده خواهد شد و قطعا بر میزان رفاه و آسایش هم تاثیر منفی ندارد.
سلاحی، به استفاده‌کنندگان کولر آبی توصیه کرد که از دور کند استفاده کنند و گفت: استفاده از دور تند کولر آبی، منجر به افزایش شدید مصرف انرژی برق خواهد شد و متناسب با این افزایش هزینه، بهبود شرایط رفاهی را به دنبال ندارد، حال آن که با استفاده از دور کند، در مد ت طولانی‌تر می‌توان از وسیله برودتی بهره برد و هم استهلاک سیستم را کاهش داد و هم از میزان هزینه برق‌بها به میزان قابل توجهی کاست.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز توضیح داد که با توسعه استفاده از سیستم‌های الکتریکی، بسیاری از خانواده‌ها دستگاه‌های صوتی، تصویری و آشپزی را در زمان‌های طولانی در حالت آماده به کار نگه می‌دارند، حال آن که این شیوه، منجر به هدر رفت قابل ملاحظه انرژی برق و تحمیل هزینه به خانوار و کاهش قدرت مانور شرکت‌های توزیع برق برای تامین انرژی مطمئن و پایدار خواهد شد.
سلاحی گفت: کارشناسان به مشترکان و شهروندان توصیه می‌کنند، هنگام استفاده نکردن از تلویزیون، سیستم پخش صوت، مایکروفر، بلند گو، پرینتر، کامپیوتر و شارژر‌های مختلف این سیستم‌ها را از پریز برق جدا کنند، زیرا تا زمان اتصال به پریز، مصرف انرژی برق وجود دارد و با همین روش ساده، حدود ۱۰ درصد در مصرف و ۲۰ درصد در هزینه برق‌بها، می‌توان صرفه‌جویی کرد.
او ابراز امیدواری نسبت به تداوم همکاری مشترکان بخش‌های مختلف در تابستان امسال، گفت: در ماه‌های پیش رو به دلیل نبود تعادل بین میزان تولید و مصرف انرژی برق، شرایط سختی پیش رو داریم، اما امیدوار هستیم که با همکاری مشترکان امکان مدیریت بار فراهم شود.

انتهای پیام/سمیه یگانه

مصرف بهینه انرژی