حضور دانشگاه ھای ایرانی در رتبه بندی موضوعی «کیواس»
حضور دانشگاه ھای ایرانی در رتبه بندی موضوعی «کیواس»

به گزارش پگاه خبر؛موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)،دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: پایگاه رتبه بندی کیو اس دوازدھمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه ھای جھان را منتشر کرد. در این رتبه بندی دانشگاه ھای جھان در ۵۱ موضوع ارزیابی شده اند. دانشگاه ھای ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارند. […]

به گزارش پگاه خبر؛موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)،دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: پایگاه رتبه بندی کیو اس دوازدھمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه ھای جھان را منتشر کرد.
در این رتبه بندی دانشگاه ھای جھان در ۵۱ موضوع ارزیابی شده اند. دانشگاه ھای ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارند.
دھقانی اظھار داشت: این در حالی است که در سال ٢٠١۶ دانشگاه ھای ایران تنھا در یک حوزه موضوعی در این رتبه بندی حضور داشت. حضور ایران در این نظام رتبه بندی در سال ۲۰۲۰در ۱۳ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۲۱ در ۱۷ حوزه موضوعی و در سال جاری با اضافه شدن حوزه موضوعی علوم محیط زیست به ۱۸ حوزه ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام ھای رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد. یکی از رتبه بندی ھای مھمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دھد ارزیابی و سنجش دانشگاه ھا در حوزه ھای موضوعی مختلف است.
رتبه بندی موضوعی کیو اس بر اساس چھار شاخص بررسی شھرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادھا به ازای ھر مقاله و index-h صورت می پذیرد و این شاخص ھا ھر کدام با وزنی متناسب با ھر حوزه موضوعی، جھت معرفی بھترین دانشگاه ھا مشخص می شوند.
بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ھا به دست می آید. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس وی افزود: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۲۲ میلادی دانشگاه ھای برتر دنیا را در ۵۱ موضوع در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مھندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و ھنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است
پنج حیطه حوزه ھای موضوعی اصلی ھنر و علوم انسانی،باستان شناسی – معماری- طراحی و ھنر- زبان و ادبیات انگلیسی-تاریخ-زبان شناسی-زبان ھای مدرن- ھنرھای نمایشی- فلسفه- الھیات و مطالعات مذھبی – تاریخ کلاسیک و باستانیمھندسی و فناوری علوم کامپیوتر و سیستم ھای اطلاعاتی- مھندسی شیمی- مھندسی عمران و سازه – مھندسی برق و الکترونیک – مھندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل ھوایی- مھندسی مواد معدنی و معدن علوم زیستی و پزشکی کشاورزی وجنگلداری-آناتومی و فیزیولوژی- علوم بیولوژیکی- دندانپزشکی- پزشکی- پرستاری-داروسازی و فارماکولوژی – روان شناسی – علوم دامپزشکیعلوم طبیعی شیمی- علوم دریا و زمین- علوم محیط زیست – جغرافیا – علم مواد – ریاضیات- فیزیکعلوم اجتماعی و مدیریتحسابداری و مالی- مردم شناسی – مدیریت کسب و کار- مطالعات ارتباطات و رسانه- مطالعات توسعه – اقتصاد واقتصادسنجی- تحصیلات- صنعت مھمانداری و مدیریت اوقات فراغت- قانون – مطالعات سیاست و بین المللی – سیاست اجتماعی – جامعه شناسی- موضوع ھای مرتبط با ورزش – مدیریت کتابداری و اطلاعات – آمار و تحقیق در عملیات رتبه بندی دانشگاه ھا در ۵ حیطه کلی کیو اس سال۲۰۲۲رییس ISC گفت: در رتبه بندی که در ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مھندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و ھنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه ھای ایران ھمانند سالھای پیش در ۳ حیطه مھندسی- فناوری ، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه ھای برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول قابل مشاھده است.
وی گفت: ھمانطور که در جدول فوق دیده میشود در حوزه کلی مھندسی و فناوری در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ سه دانشگاه صنعتی شریف ، تھران و صنعتی امیرکبیر حضور دارند.
در حوزه کلی پزشکی و علوم زیستی مانند سال گذشته تنھا دانشگاه علوم پزشکی تھران حضور دارد که ارتقا رتبه بسیار خوبی داشته است. در حوزه کلی علوم طبیعی مانند سال گذشته شاھد حضور دو دانشگاه تھران و دانشگاه صنعتی شریف ھستیم که توانسته اند در این رتبه
بندی حضور داشته باشند.

در رتبه بندی۵۱ حوزه موضوعی سال ۲۰۲۲ کیو اس دھقانی گفت: در سال ۲۰۲۲ ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارد.
این در حالی است که در سال ٢٠١۶ ،دانشگاه علوم پزشکی تھران تنھا دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت. حضور دانشگاه ھای ایران در سال ٢٠١٧ از یک حوزه به ٨ حوزه و در سال ٢٠١٨ به ٩ حوزه موضوعی، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۱۳ حوزه موضوعی، در سال ۲۰۲۱ به ۱۷ حوزه موضوعی و در سال جاری با اضافه شدن حوزه موضوعی علوم محیط زیست به ۱۸ حوزه ارتقا یافته است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

حضور دانشگاه ھای ایرانی