بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ارتقاء مراکزعلمی و پژوهشی پارک علم و فناوری
بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ارتقاء مراکزعلمی و پژوهشی پارک علم و فناوری

به گزارش پگاه خبر؛استاندار فارس و هیات همراه با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل اقتصاد و امور دارائی استان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس، رئیس سازمان بسیج صنعت و معدن فارس و همچنین مدیران و نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان […]

به گزارش پگاه خبر؛استاندار فارس و هیات همراه با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل اقتصاد و امور دارائی استان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس، رئیس سازمان بسیج صنعت و معدن فارس و همچنین مدیران و نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف حمایت از توسعه و ارتقاء مراکز علمی و پژوهشی از پارک علم و فناوری استان فارس بازدید کردند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در فرآیند این بازدید و نشست تخصصی با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری در دانش‌بنیان کردن و اشتغال‌آفرینی در تولید نقش اساسی دارند، مطرح کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تامین زمین و نحوه واگذاری این اراضی به منظور ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری است که در این راستا کمیته‌ای جهت حل این مشکل تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بایستی نسبت به شناخت نیازمندی‌ها و توانمندی‌های استان فارس برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله صمت، جهاد کشاورزی، گردشگری و دیگر مجموعه‌ها موظفند برنامه سال ۱۴۰۱ خود را به منظور افزایش تعداد و نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه دهند.

ایمانیه در رابطه با اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: در همین راستا لازم است کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان به منظور ایجاد آگاهی و نحوه تعاملات دو طرفه مسسولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود.

جعفر قادری، نائب رئیس کمیسیون جهش تولید و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این برنامه با تاکید بر اقدام نمایندگان مجلس در زمینه تصویب قوانین حمایتی به کسب و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مطرح کرد: با تصویب قانون تسهیل و حمایت از کسب و کارها نسبت به فرآیند صدور مجوزها توسط مجلس یازدهم این فرآیند تسهیل و تسریع خواهد شد که پس از تایید آن در شورای نگهبان به دولت و دستگاه‌های اجرایی جهت تغییر رویه ابلاغ و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به قانون حمایتی جهش تولید دانش‌بنیان، افزود: با اجرایی شدن این قانون نیز شرایط بهتری برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

قادری در رابطه با چگونگی تأمین و نحوه واگذاری اراضی به مراکز علمی، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده در شهر شیراز منطقه ویژه علم و فناوری در زمینه سلامت و دانشگاهی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل تامین مالی و بازاریابی در راه‌اندازی و مدیریت واحد‌های تولیدی اهمیت دارد، گفت: با حمایت‌های قانونی صورت گرفته در زمینه تامین زمین، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش تولید و همچنین اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی اقدامات مناسبی توسط مجلس انجام شده است که امکان قانونی در بخش اجرا برای ما فراهم خواهد کرد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن شعار تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ نام‌گذاری شده است، مطرح کرد: هر چند اقدامات قابل توجهی در سال‌های گذشته در زمینه توسعه علم، دانش و فناوری در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت انجام گرفته است اما متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان فارس با این تعداد از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و همچنین منابع انسانی متخصص ما نیست.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان فارس و عمدتا در شهر شیراز دارای پروانه بهره‌برداری هستند که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از آن‌ها هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند که در سال جدید به طور ویژه مورد برنامه‌ریزی و حمایت سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط و حامی و همچنین توان منحصربفرد بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

ایزدی با اشاره به اهمیت نفوذ دانش و علم و تکنولوژی در بخش تولید، افزود: تلاش داریم بتوانیم واحد‌های صنعتی را راغب کنیم تا دانش‌بنیان شوند و بتوانند با ارزش افزوده بیشتری نسبت به فرآیند تولید و عرضه محصولات نیز فعالیت خود را ادامه دهند.

رئیس سازمان صمت فارس در رابطه اهمیت اجرایی شدن شعار اشتغال‌آفرینی در سال ۱۴۰۱، بیان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هنوز به مرحله تولید تولید و ایجاد کسب و کارهای مختلف با مشکلاتی از جمله تامین مالی و تامین سرمایه لازم مواجه هستند که در این زمینه هم کارگروه تخصصی جهت تسهیل در فرآیند اجرایی این موضوع با هدف ارتقاء نظام تولید و بهره‌وری تشکیل خواهد شد.

ایزدی در پایان برگزاری کارگاه‌های آموزشی نسبت به توسعه فرهنگ دانش‌بنیان کردن واحد‌های تولیدی و صنعتی، خاطرنشان کرد: آگاهی کارگزاران و کارکنان دولتی نسبت به نوع ساختار و نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد که در این راستا نیز کارگاه‌های آموزشی مشترک با دیگر دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بازدید از شرکت‌های