بکارگیری خلاقیت و راهکارمبتکرانه درجهت حل مشکلات مسائل مدیریتی
بکارگیری خلاقیت و راهکارمبتکرانه درجهت حل مشکلات مسائل مدیریتی

در دیدار و گفت‌وگو فرماندار شهرستان زرقان با رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به اهمیت موضوعات مطرح در زمینه کشاورزی، صنعت، راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری، آب و مسائل مدیریتی در زمینه اقتصاد و امور اجتماعی و بکارگیری خلاقیت و راهکارهای مبتکرانه در حل مشکلات تاکید شد.

به گزارش پگاه خبر؛علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برگزاری درس اخلاق و آموزه‌های دینی توسط فرمانداری زرقان در سطح شهرستان ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این موضوع، گفت: بهترین درس اخلاق کم صحبت کردن و عمل کردن است؛ چراکه مردم باهوش شدند و اساتید اخلاق بایستی اخلاق‌گرایی را آموزش و ترویج دهند.

وی با اشاره به خدمات ارزشمند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در پیگیری امورات مختلف جامعه، افزود: آن مرحوم در زمانی که در قید حیات بودند با پیگیری موضوع باغ‌شهری‌ها به دنبال تولید بودند که متاسفانه برخی‌ها سوءاستفاده و بی‌اخلاقی کردند.

پاک فطرت با تاکید بر اهمیت تولید در کشور، گفت: ۱۰ سال است مقام معظم رهبری هر ساله شعار سال را مرتبط با تولید، کارآفرینی و اشتغال نیز انتخاب و مطالبه می‌کنند اما متاسفانه فرهنگ کار در کشور ما کم‌رنگ شده است و یکی کار می‌کند و بقیه او را نگاه می‌کنند یا چوب لای چرخ او می‌گذارند.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد ملی رونق بگیرد به تبع آن مسائل اخلاقی، اجتماعی و امنیتی هم به مرور درست خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در رابطه با قابلیت‌های توسعه‌ای در شهرستان زرقان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از مدیران سابق در این شهرستان به جای کار کردن در امورات مختلف کارشکنی کردند که با توجه به تراکم جمعیت در کلانشهر شیراز به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست نیز بایستی در توسعه هدفمند شهر زرقان دقت‌نظر کافی صورت بگیرد.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه فرماندار جدید شهرستان زرقان باید تحول‌آفرین باشد، اظهار داشت: در زمینه مدیریت مصرف آب و تغییر در الگوی کشت محصولات کشاورزی با جایگزین کردن کشت آب‌بر نظیر محصولات برنج و گندم با محصولات کم‌آب‌بر و یا حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای یا کشت بر اساس آبیاری قطره‌ای بایستی اقدامات جدی صورت بپذیرد تا راندمان کشت و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب نیز افزایش پیدا کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدررفت منابع آبی در رهاسازی آب سد درودزن و نحوه انتقال این آب به اراضی زیر سطح کشت محصولات کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه، مطرح کرد: پیمانکاران و بخش خصوصی انتظار تعریف پروژه‌های جدید دارند و با توجه به اینکه تلفات انتقال آب می‌تواند بهانه‌ای برای مدیریت منابع آبی باشد، این فرصت برای مدیران اجرایی دولت جهت عقد قرارداد با پیمانکاران و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی وجود دارد.

وی گفت: ظرفیت‌های قابل توجهی هم در بخش صنعت وجود دارد که می‌تواند در تغییر مشاغل سنتی بخش کشاورزی به ویژه در بهبود بهره‌وری تولید محصولات نظیر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان زرقان نقش مهمی را ایفا کنند که ایجاد شهرک‌های صنعتی در یک مکان‌یابی مناسب و توجیه‌پذیر و فنی نیز در توسعه صنعت و کشاورزی حائز اهمیت است.

پاک فطرت در رابطه با فرآیند اجرایی مسکن مهر لپویی در شهرستان زرقان هم اشاراتی داشت و گفت: مکان‌یابی نامناسب و عدم توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مسکن مهر لپویی یک چالش مدیریتی تبدیل شده و باعث شده تا خدمات لازم در این مجموعه مسکونی داده نشود که در جلسه اخیرمان بر وزیر راه و شهرسازی تاکید بر حل سریع این مسئله داشتیم.

این نماینده مجلس در خانه ملت با گلایه شدید نسبت به افزایش استهلاک سرمایه‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور و استان فارس، اذعان کرد: متاسفانه بودجه سال ۱۴۰۱ عمدتا جاری که صرف حقوق کارمندان دولت می‌شود و بودجه‌های عمرانی توجه نشده است که این رویکرد و رویه برای کشور خطرناک است؛ به عنوان مثال ما در زیرسازی‌هایی که انجام دادیم با مشکل تخصیص قیر و فرآیند اجرایی شدن روکش آسفالت مواجهیم که کند شدن و توقف در این زمینه باعث از بین رفتن سرمایه ما در پروژه‌های عمرانی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با تاکید بر اینکه دنیایی ثروت در این کشور خوابیده است، خاطرنشان کرد: طرح‌های عمرانی و هادی در شهرهای کوچک و روستاهای ما معطل بودجه‌های دولتی مانده‌اند در صورتی که مردم این مناطق ندار نیستند و می‌توانیم با ارزش‌افزوده دادن به این نقاط کم‌تر توسعه‌یافته در تامین مالی و اعتبارات لازم پروژه‌ها نیز ابتکار عمل داشته باشیم.

احسان خازن، فرماندار شهرستان زرقان هم در این دیدار با تأکید بر اهمیت حل مشکلات آبی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مصارف آبی بخش کشاورزی شهرستان زرقان از رهاسازی آب سد درودزن و رودخانه تامین می‌شود و بخشی دیگر از آن هم توسط منابع آب زیرزمینی چاه‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرند که با پروژه انتقال آب از سد درودزن نسبت به تامین نیاز مصرفی آب شرب و آب صنعت نیز اقدامات قابل توجهی در دست انجام قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری در بخش صنعت این شهرستان، گفت: بخش عمده‌ای از صنایع مستقر در شهرستان زرقان در شهرک صنعتی واقع شده که در حال حاضر ظرفیت این محدوده تکمیل شده است که با توجه به نیاز جدی به تامین زمین جهت در اختیار گذاشتن به سرمایه‌گذاران نیز این موضوع در قالب ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید در بندامیر و رحمت‌آباد در دست بررسی و اقدام قرار گرفته است.

خازن با تاکید بر اهمیت رفع دغدغه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی در بخش صنعت، افزود: آلایندگی در شهرها و محدوده‌های نزدیک به شهر بسیار اهمیت دارد که لازم است صنایع آلاینده نیز با به‌روزرسانی و نوسازی سیستم تولیدی خود نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فرماندار شهرستان زرقان با بیان اینکه تهیه سند توسعه و برنامه راهبردی بسیار حائز اهمیت است، گفت: استقرار و ارتقاء برخی از ادارات، ساماندهی مسکن مهر لپویی، روکش آسفالت و ترمیم نقاط حادثه‌خیز حوزه راه و جاده‌ای به ویژه در روستاها، اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف منابع آبی و ایجاد و گسترش صنعت نیز بایستی طبق یک سند توسعه‌‌ای مورد برنامه‌ریزی و اجرا قرار گیرد.

وی در رابطه با گلایه مردم از مشکلات موجود در بخش اداری شهرستان زرقان، خاطرنشان کرد: در طول سال حدود ۴۰۰ جلسه رسمی نیازمند حضور فرماندار است و این ممکن است ما را دچار جلسه‌زدگی و کاغذبازی کند که در این راستا بر این باوریم مشکلات مردم باید حل بشود و مدیران و کارکنان دولتی نیز پاسخگویی مناسبی به عموم داشته باشند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بکارگیری خلاقیت