نظارت بر میوه شب عید و کالاهای اساسی،حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان
نظارت بر میوه شب عید و کالاهای اساسی،حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

جلسه کارگروه تنظیم بازار استان فارس در رابطه با نحوه توزیع و نظارت بر میوه شب عید و سایر کالاهای اساسی با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، رئیس سازمان صمت فارس، رئیس جهاد کشاورزی استان، مسئول بسیج اصناف و جمعی دیگر از مسئولان استانی در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در محل سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

به گزارش پگاه خبر؛عبدالعظیم خادم‌حمزه، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تأکید بر اینکه برخی از مردم توان اقتصادی مناسبی ندارند، بیان داشت: تامین میوه شب عید توسط دولت با هدف کنترل قیمت‌ها و تنظیم‌گری برخی از اقلام خوراکی نظیر پرتقال و سیب است که توزیع آن به صورت تدریجی با اولویت پخش در مناطق جنوبی شهرهای مختلف انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هدف از تامین و توزیع کالاها باید تنظیم بازار باشد، افزود: توزیع اجناس تامین شده شب عید از طریق مراکز پخش خرده‌فروش صورت می‌پذیرد و هدف این است تا با کنترل قیمت‌ها بتوانیم قیمت مصرف‌کننده نهایی را کاهش دهیم چراکه مردم توان و قدرت مناسبی ندارند.

خادم‌حمزه در رابطه با تخصیص یارانه‌های دولتی گفت: دولت در پرداخت یارانه‌ها نهایت دقت نظر را خواهد داشت.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و دبیر ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به اجرایی شدن قانون انتزاع، گفت: مطابق با دستورالعمل جدید مبنی بر اجرایی شدن قانون انتزاع وظیفه تامین و نظارت بر بخشی از اقلام اساسی نظیر برنج، روغن، شکر، مرغ و دیگر کالاها بر عهده جهاد کشاورزی است اما ما بز اساس تعهدات ملی که داریم، بازار را رها نخواهیم کرد و به عنوان یک خط قرمز از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت می‌کنیم.

وی در رابطه با دلیل تامین و توزیع میوه شب عید، اظهار داشت: هر ساله یکی از سیاست‌های دولت توزیع میوه ارزان قیمت در شب عید است تا هم قیمت‌ها کنترل شود و هم اینکه فشاری بر مصرف‌کنندگان نهایی به ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه نیز تحمیل نشود.

ایزدی با بیان اینکه سازمان صمت در قیمت‌گذاری میوه شب عید دخالتی نخواهد داشت، گفت: این سازمان بر اساس دستورالعمل ملی تنها نظر کارشناسی خود را خواهند داد و قیمت‌گذاری بایستی در جلسات تنظیم بازار با تکیه بر تجارب گروهی و خرد جمعی گرفته شود.

رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته اعضای این کارگروه در توزیع میوه شب عید، خاطرنشان کرد: در زمینه تهیه میوه، سه رویداد بسیار مهم از جمله نیمه شعبان، عید نوروز و ماه مبارک رمضان در پیش‌رو قرار دارد که برنامه‌ریزی‌هایی جدی برای تأمین و توزیع کالاهای پر مصرف در سطح استان صورت گرفته است.

حمیدرضا ایزدی، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار استان فارس در رابطه قیمت اعلامی میوه شب عید، اعلام کرد: بر حسب ابلاغ رسمی وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه اجرایی آن در استان فارس، قیمت نهایی مصرف‌کننده پرتقال تامسون شمال، سیب سفید و سیب قرمز، پرتقال والنسیا جیرفت کرمان نیز اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

نظارت بر میوه شب عید