بهبود فضای کسب و کار استان با تلاش بخش خصوصی و دولتی
بهبود فضای کسب و کار استان با تلاش بخش خصوصی و دولتی

به گزارش پگاه خبر؛محمدهادی ایمانیه امروز در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه درباره مشکلات تولید اظهار داشت: بسیاری از موارد مطرح شده درست است اما سیاست‌ها در اختیار استان نیست. وی با بیان اینکه تنها کاری که می توان انجام داد این است […]

به گزارش پگاه خبر؛محمدهادی ایمانیه امروز در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه درباره مشکلات تولید اظهار داشت: بسیاری از موارد مطرح شده درست است اما سیاست‌ها در اختیار استان نیست.
وی با بیان اینکه تنها کاری که
می توان انجام داد این است که در استان اقداماتی انجام دهیم تا آسیب به تولید کمتر شود، گفت: همه کنار هم تلاش می‌کنند تا استان جلو برود و بهبود فضای کسب و کار نیز در نتیجه همکاری همه در استان است.
استاندار فارس با بیان اینکه باید با همفکری و توجه به بودجه ۱۴۰۱ همچنین با وجود مشکلاتی که وجود دارد تصمیم‌گیری کنید که برنامه سال آینده مشخص باشد، افزود: امید کاذب نباید داشت اما باید تلاش کرد تا بخشی از مشکلات تولید برطرف شود.
ایمانیه درباره مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی در استاان بیان کرد: نیاز ۵ هزار میلیاردی شهرک‌های صنعتی استان باید با برنامه برطرف شود و نباید امید کاذب برای تامین ۵ هزار میلیارد از بودجه داشت.
نگاهتان به داخل استان باشد تا مشکلات حل شود
وی خطاب به مدیر شهرک‌های صنعتی استان فارس عنوان کرد: برای آب و استفاده از پساب با آبفای استان و شیراز همکاری و هماهنگی کنید و برای برق هم بررسی شود که با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و کوچک تدابیری اندیشیده شود.
استاندار فارس با بیان اینکه دستگاه‌های صنعتی نگاه را به داخل استان بیاورند تا مشکلات حل شود، تصریح کرد: جلسه‌ای هفته دوم فروردین با حضور آبفای شیراز و استان و برق شیراز و استان و با حضور بخش خصوصی برگزار شود تا با هم‌اندیشی و مشکل زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی حل شود.
ایمانیه با بیان اینکه برای حل مشکلات تعرفه گاز صنایع به سمت تکنولوژی‌هایی بروند که گاز کمتری مصرف کنند، گفت: صنایع استان از نظر مصرف‌‌ گاز  رتبه‌بندی شوند و برنامه‌های بلندمدت تدوین شود تا با انجام آن مشکل حل شود.
وی درباره درج قیمت بر روی کالا و تغییرات زیاد در این سیاست افزود: در حال حاضر طبق آخرین بخشنامه مکتوب عمل شود حتی اگر مکتوب هم آمد ابلاغ نشود مگر اینکه در این جلسه مطرح و تصمیم‌گیری شود.
استاندار فارس درباره معافیت سهم بیمه کارفرمایی در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ای و اجرای سلیقه‌ای این قانون نیز عنوان کرد: داخل استان باید سیاست‌های یکسان اجرا و این امر بررسی شود.
ایمانیه درباره موارد مطرح شده از مشکلات پیمانکاران در حوزه اوراق اسناد خزانه و پرداخت بدهی پیمانکاران به دستگاه‌های مختلف گفت: این موارد باید قبل از تدوین بودجه مطرح شود چون یک مشکل ملی است تا امکان رایزنی در سطح ملی وجود داشته باشد.
جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه اتاق بازرگانی تا روز گذشته ۳۲ زندانی را آزاد کرده است، اظهار داشت:  برخی از دستگاه‌هایی که باید همکاری می‌کردند همکاری لازم را نداشتند.
افزایش ۵۷ درصدی حقوق به نفع کارگر یا ضرر آن
وی درباره افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران نیز گفت: هر ساله در یک چانه‌زنی طولانی دستمزد کارگران تعیین می‌شد اما امسال افزایش ۵۷ درصدی سبب بهبود معیشت نمی‌شود و قدرت خرید کارگر افزایش پیدا نمی‌کند چون تورم اجازه بهبود نمی‌دهد، اگر تورم کنترل شود افزایش حقوق منجر به افزایش قدرت خرید مردم می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش افزود: برقراری سود عوارض گمرکی بر ماشین آلات تولیدی،  افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در کنار منع تولیدکننده به افزایش قیمت کالا منجر به رکود تولید می‌شود.
رازقی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ زمانی مفید است که مابه‌تفاوت آن به اقشار ضعیف برسد بیان کرد: اگر این ارز به جای اینکه در جای خود مصرف شود به جای دیگری برسد نتیجه‌ای جز افزایش فقر ندارد و چه برجام امضا شود و چه نشود باید انتظار تورم زیاد داشته باشیم.
بهبود رتبه کسب و کار استان فارس از ۱۳ به ۳
وی با اشاره به نتایج پایش فضای کسب و کار استان از رتبه ۱۳ در پاییز ۹۹ به رتبه ۳ در پاییز امسال عنوان کرد: رتبه کسب و کار استان بهبود پیدا کرده است علی رغم اینکه میانگین کشوری بهبودی نداشته است.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس درباره مشکلات شهرک‌های صنعتی نیز گفت: با وجود اینکه پول آب را به شرکت دادیم اما می‌توان برای بهره‌برداری از سد کوار ۵۰ درصد از واحدها بگیرید ۵۰ درصد هم دولت تامین کند خط آبرسانی را به شهرک صنعتی بدهید.
رازقی درباره تبعات درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا  تصریح کرد: در بازار دچار مشکل هستیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ترس جریمه کالا تحویل نمی‌گیرد هفتگی تصمیم برای درج قیمت عوض می‌شود که باید چاره‌ای اندیشید.
رفع مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی ۵ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد
هاشمی، رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس نیز درباره مشکلات زیرساختی شهرک‌ها گفت: در مجموعه برای رفع مشکلات ۵ هزار میلیارد تومان نیاز است که شرکت ۳۵۰۰ از منابع داخلی پیش‌بینی کرده است، درخواست داشتیم که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برخی از موارد مانند تامین برق و آب و گاز در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد برای برق نیاز است که در شهرک‌هایی که امکان دارند محقق شود، گفت: برای آب نیز  ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز استو ۱۰۰ میلیارد مصوب سفر ریاست جمهوری برای آب و پساب در نظر گرفته شده است.
بهمن بهروزی مدیرعامل آبفای شیراز نیز در این باره گفت: برای اجرای خط انتقال آب به شهرک صنعتی ۳۷ میلیارد هزینه است که باید اعتبار تامین شود یا بخش خصوصی هزینه را بدهد و ما اجرا کنیم.
تعرفه گاز صنایع کوچک و مشکلات این واحدها
حمیدیان، عضو اتاق بازرگانی استان فارس نیز درباره اصلاح تعرفه گاز صنایع کوچک در لایحه ۱۴۰۱ گفت: بحث تعرفه که سراسری است و نمی‌توان کاری کرد اما نحوه اجرا و چگونگی آن در استان دچار مشکلاتی است  چراکه بسیاری از واحدها گاز سهم ۵۰ درصدی در قیمت تمام شده کالایشان دارد.
میدان‌شاهی، مدیرعامل گاز استان  فارس نیز در این باره گفت: این موضوع قانون بودجه ۱۴۰۰ بوده که همین تعرفه در ۱۴۰۱ هم هست صنایع باید هوشمندی داشته باشند و از همین الان تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه صنعت باید با این ریسک خودش را مدیریت کند، افزود: با این وجود برای کمک به صنایع امهال می‌کنیم و فرصت می‌دهیم و به گونه‌ای می‌توانیم تفاهم کنیم که نه صنعت متضرر شود و نه گاز.

انتهای پیام/سمیه یگانه

بهبود فضای کسب و کار