توانمندسازی تشکل‌ها جایگاه امور جوانان ارتقاء می دهد
توانمندسازی تشکل‌ها جایگاه امور جوانان ارتقاء می دهد

به گزارش پگاه خبر؛وحید یامین‌پور امروز در محفل انس با جوانان استان فارس که به میزبانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در قبال سازمان‌های مردم نهاد جوانان احساس تکلیف بیشتری می‌کنیم و در اسناد بالادستی  هیچ گونه انحصاری نسبت به تشکل‌ها وجود ندارد بلکه تمامی فعالین دانشجویی، گروه‌های جهادی، گروه‌های فرهنگی و هنری […]

به گزارش پگاه خبر؛وحید یامین‌پور امروز در محفل انس با جوانان استان فارس که به میزبانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در قبال سازمان‌های مردم نهاد جوانان احساس تکلیف بیشتری می‌کنیم و در اسناد بالادستی  هیچ گونه انحصاری نسبت به تشکل‌ها وجود ندارد بلکه تمامی فعالین دانشجویی، گروه‌های جهادی، گروه‌های فرهنگی و هنری و سایرین نیز فعالیت دارند.
معاون وزیر ورزش در امور جوانان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار مجموعه و تشکل در کشور مشغول فعالیت عام المنفعه هستند و دولتی نیستند، گفت: تعداد ۱۴ دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز فعالیت سازمان های مردم نهاد هستند.
یامین پور گفت: از یکصد هزار تشکل، تعداد سازمان‌های مردم نهاد جوانان ۴ هزار سازمان است و قریب به نیمی از آنها تنها اسم دارند و مجوز برای آنها صادر شده اما فعالیت عام المنفعه‌ای از آنها دیده نشده است از سوی دیگر ۵۰ درصد باقی مانده درصد بالایی از آنها سمن نیستند و برآورد ما این است که تنها ۵۰۰ سازمان مردم نهاد واقعی در کشور داریم.
این مقام مسئول با بیان اینکه معاونت امور جوانان مانند سایر سازمان‌های دولتی بازوی عملیاتی، اجرایی و برنامه‌ای نیست، گفت: متأسفانه بسیاری از سمن‌ها در کشور به شرکت‌هایی با انجام فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و انتظار دارند تا از حمایت‌های دولتی بهره‌مند به‌شوند این در حالی است که در تبیین اهداف سمن‌ها، فعالیت‌های عام‌المنفعه و داوطلبانه مد نظر است نه فعالیت‌هایی در خط تولید محصول تجاری و اقتصادی!
یامین‌پور گفت: رویکرد من در این حوزه شفاف است و با صراحت می‌گویم که به سمن‌هایی که تبدیل به شرکت شده‌اند کمک نمی‌کنیم و تنها از ایده‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه حمایت می‌کنیم چرا که منابع اعتباری حمایتی دولتی داوطلبانه نباید صرف فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه اقتصاد و رشد سرمایه شخصی برخی افراد شود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این نشست توسعه سن جوانی را خطا دانست و افزود: سازمان‌های مردم نهاد که دارای ایده هستند به دلیل بالا رفتن سن و حرفه‌ای شدن، احساس عائله‌مندی اقتصادی حوزه ورزش و جوانان دارند و این افزایش سن یک خطای راهبردی بود که هنگام پیگیری آن می‌بینیم که در سال ۹۸ به دلیل فشار و لابی‌گری سمن‌ها تا شش سال افزایش یافت تا اعتبارات را دریافت کنند این در حالی است که قرار نبوده است هیچ پولی به سمن‌ها براساس فعالیت‌های داوطلبانه پرداخت شود.
یامین پور در ادامه به حوزه اعتبارات اشاره و خاطر نشان کرد: متأسفانه وزارت ورزش و‌ جوانان بخشی از اعتبارات حوزه جوانان را در حوزه ورزش هزینه می‌کرد اما باتوجه به اقدامات صورت گرفته دیگر یک ریال از بودجه جوانان را در حوزه ورزش هزینه نخواهیم کرد و در صورت تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد و سال آینده در وضع بهتری خواهیم بود.
وی افزود: با گفتمان‌های صورت گرفته اعلام ‌کردیم که سایه ورزش بر حوزه جوانان سنگینی می‌کند و حوزه جوانان پس از ۱۰ سال ادغام با حوزه ورزش، تضعیف شده و ضربه‌های بسیاری خورده است.
یامین‌پور با بیان اینکه مشکل ما در استان‌ها کمبود اعتبارات نیست بلکه مشکل در جذب اعتبارات است، گفت: در استان فارس به دلیل مسائل مدیریتی، بازداشت‌ها و احکام کیفری که صادر شد بودجه آن در یک بازه زمانی قطع شد اما با اقدامات انجام شده در حوزه اعتبارات، فارس بیشترین سهم اعتبارات را در سطح کشور نسبت به سایر استان‌ها دریافت کرد و علت آن  این بود که فارس اولین استانی بود که کادر مدیریتی خود را مطابق با ما تغییر داد.
معاون وزیر ورزش در امور جوانان همچنین اضافه کرد: براساس روحیه فسادستیزی دولت سیزدهم بسیاری از مدیران دولتی از خرج کردن پول‌های دولتی ترس دارند و باتوجه به اینکه پول برای دولت است اما امکان سوء استفاده از آن بسیار زیاد است.
یامین پور در این نشست در پاسخ به یکی از مدیران سازمان‌های مردم نهاد در خصوص تنزل پیدا کردن سازمان‌های مردم نهاد، گفت: توقع شخصی من از سازمان‌های مردم نهاد بیش از اندازه فعلی است و تشکل‌ها باید با ایده‌پردازی و فعالیت خود را ثابت کنند و ما نمی‌توانیم اعتبار اسمی و درجه، تولید کنیم و توقع داریم با ایجاد فضای مطلوب تشکل‌ها خود را نشان دهند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: رویکرد ما در استان‌ها توانمندسازی تشکل‌ها است و امید می‌رود در این موضوع مشکلات حل شود تا جایگاه امور جوانان ارتقاء یابد و شایسته سالاری اعمال شود.
مشکلات مربوط به حوزه ازدواج از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از سال ۱۴۰۱ براساس قانون یک سوم بودجه حمایتی سازمان‌های مردم نهاد بایستی صرف فعالیت‌های حوزه ازدواج شود.

انتهای پیام/سمیه یگانه

توانمندسازی تشکل‌ها