بزرگداشت روز ملی درختکاری در شیراز برگزار شد
بزرگداشت روز ملی درختکاری در شیراز برگزار شد

به گزارش پگاه خبر؛این مراسم صبح یکشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور استاندار فارس، رییس کل دادگستری فارس، شهردار شیراز، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و جمعی از مدیران شهری در بام سبز شیراز برگزار شد. احیای شیراز پرطراوت استاندار فارس در این مراسم با اشاره به اهمیت […]

به گزارش پگاه خبر؛این مراسم صبح یکشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور استاندار فارس، رییس کل دادگستری فارس، شهردار شیراز، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و جمعی از مدیران شهری در بام سبز شیراز برگزار شد.

احیای شیراز پرطراوت

استاندار فارس در این مراسم با اشاره به اهمیت فضای سبز و منابع طبیعی در اسلام و به ویژه در زندگی امام علی (ع) و توصیه های دین مبین اسلام در زمینه حفظ محیط زیست گفت: امروز همه ما به مناسبت روز درختکاری آمدیم تا به شکل نمادین درختی بکاریم که ثابت شود مدیریت ارشد استان و همه مدیران استان و شهر و همه سازمانها تلاش می‌کنند که منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کنیم‌.

دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: امروز آمدیم تا نشان دهیم که باید برای حفظ درختان و آبی که کمبود داریم تلاش کنیم تا بازگردیم به شیرازی که سبز ، پر از درخت و معروف به شهر باغها بود.

پاسداشت محیط زیست در ارتفاعات

شهردار شیراز هم در حاشیه این مراسم که در محل بام شیراز برگزار شد به خبرنگاران گفت: سایت ۱۴۰۰ هکتاری بام شیراز بخشی از مجموعه ۳۶۰۰ هکتاری درختکاری و ارتفاعات اطراف شهر است که در اختیار شهرداری شیراز قرار دارد.

سید احسان اصنافی تصریح کرد: شهروندان مطلع باشند که ۱۳ هزار هکتار از ارتفاعات اطراف شیراز در اختیار شهرداری قرار گرفته که تاکنون طرح گردشگری و درختکاری ۳۶۰۰ هکتار انجام شده و در این زمینه از کسانی که ۸ سال گذشته در زمینه تثبیت و جلوگیری از تغییر کاربری این ارتفاعات تلاش کردن تشکر می کنیم.

منابع طبیعی جایگزین ندارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در آیین گرامیداشت آغاز هفته منابع طبیعی و روز ملی درختکاری بیان کرد: منابع طبیعی این افتخار را دارد که یکی از معدودترین مناسبت هایی است که مقام معظم رهبری هر ساله آن را با کاشت درخت گرامی می‌دارند و این در حالیست که یکی از شروط ولایت دوست داشتن طبیعت و درختکاری است که اقدام نیکو و مهم رهبر معظم انقلاب است.

عبدالحسن صمدنژاد گفت: منابع طبیعی چیزی نیست که بشود از آن غفلت کرد و ممکن است بسیاری از پروژه ها در اثر یک بحران تخریب بشود و می توان در فاصله ای کوتاه برای آن جایگزین کرد، اما منابع طبیعی اگر تخریب بشود جایگزینی آن به راحتی نخواهد بود و این امر تنها با مشارکت مردم و دستگاه های متولی انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به مقامات معظم رهبری که منابع طبیعی تجملاتی نیست و بستر توسعه و پشتیبان بخش کشاورزی است، گفت: اگر منابع طبیعی را دست کم بگیریم سفره های زیر زمینی، آسیب بسیاری می بینند و خاک به عنوان مهم ترین نهاده برای تولید محصول از بین می رود. وی ابراز کرد: منابع طبیعی با اقداماتی که در حوزه آبخیزداری انجام می‌شود توانسته است تا ۷۰ درصد رسوب و فرسایش را کنترل کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره و بیان کرد: در سال جاری تعداد ۱۱۵ پروژه آبخیزداری در سطح استان انجام شده است و بیش از ۹۰۰ هزار اصله نهال تولیده شده که تعداد ۲۰۰ هزار اصله به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

صمد نژاد گفت: بالغ بر ۱۸ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی فارس نهال و بذر کاری شده است و بیش از ۸۳ درصد از اراضی استان دارای سند ملی شدند و مابقی اراضی طی یکماه آینده سند دار می شوند و طرح کاداستر اراضی ملی استان به اتمام می رسد.

وی افزود: بیش از ۱۶ هزار نفر از مردم به عنوان همیار طبیعت به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت نام اقدام کردند و بیش از ۷ هزار نفر در قالب هنگ امداد طبیعت در سراسر استان ساماندهی شدند. صمد نژاد همچنین در این مراسم از افزایش دو برابری تجهیزات حوزه اطفای حریق در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پایان از مردم خواست در سال آینده همزمان با شعار هفته منابع طبیعی “ همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی “ در حفظ منابع طبیعی تلاش کنیم.

دعوت از سازمان های مردم نهاد

توزیع و غرس کردن ۱۵ هزار اصله نهال به یاد و گرامیداشت ۱۵ هزار شهید استان فارس به مناسبت هفته درختکاری در دستور کار شهرداری شیراز است.

غلامرضا غلامی معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان این مطلب در این آیین گفت: اقدامات در سبز نموندن ارتفاعات شهر شیراز با همکاری سازمان های مردم نهاد صورت گرفته است، غلامی با بیان اینکه ارتفاعات بام شیراز یک نقطه استراتژیک و گردشگری شهرداری شیراز است، خاطر نشان کرد: قرار گرفتن بام شیراز در موقعیت ضلع جنوبی کوهسار مهدی و بزرگراه شهید سلیمانی و در شمال کمربندی جوادیه یک موقعیت استثنایی ایجاد کرده است.

کاشت درختان و گیاهان کم آب بَر موضوع دیگری است که معاون خدمات شهری شهرداری از در دستور قرار دادن آن خبر داد و گفت: به مناسبت هفته درختکاری ۱۲ هزار اصله درخت و نهال در ۱۱ منطقه شهرداری بین شهروندان توزیع می شود.

وی از توزیع نهال درخت ثمر دار نارنج در برنامه درختکاری شهرداری خبر داد و خاطر نشان کرد: در طرح مدارس سبز در مناطق چهارگانه آموزش و پرورش و در طرح حامی سبز، نهال نارنج در ادارات توزیع می شود. همه ما طی سالیانی متوجه شدیم که کلان شهرها دچار آلودگی هستند و ادامه کاشت درخت را ادامه می دهیم.

اهدای ۱۲ هزار اصله نهال

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز اعلام کرد: به مناسبت روز درختکاری، ۱۲ هزار اصله نهال در ایستگاههای سبز به شهروندان اهدا می شود.

روح الله مظفری با اعلام این خبر گفت: به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز تعداد ۱۲ هزار اصله نهال تهیه و در اختیار شهرداری‌های مناطق یازده گانه قرار گرفته است که شهروندان فهیم شیرازی می‌توانند برای دریافت نهال روز شانزدهم اسفندماه با در دست داشتن کارت ملی به ایستگاه های سبز اهدای نهال در نقاط مختلف شهر شیراز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: این ایستگاهها شامل چهارراه خلدبرین جنب پارک خلدبرین(منطقه یک)، فلکه خاتون بلوار دلاوران ابتدای بلوار رازی(منطقه دو)، خیابان ساحلی شرقی حدفاصل پل هجرت و پل علی بن حمزه(ع) (منطقه سه)، میدان بسیج ابتدای بلوار امیرکبیر(منطقه چهار)، بلوار احمد ابن موسی،بوستان مادر (منطقه پنج)، گلدشت معالی آباد(منطقه شش)، بلوار فرصت خیابان شهرداری(منطقه هفت)، بلوار سیبویه ابتدای خیابان آستانه(منطقه هشت)، بلوار فرزانگان(منطقه نه)، بلوار دکتر حسابی خیابان هاتف(منطقه ده) و بلوار سرداران ضلع غربی پل غدیر(منطقه یازده) و همچنین میدان مطهری ابتدای بلوار شهید قدوسی شرقی جنب سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری می باشد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در خصوص بودجه سال آینده این حوزه گفت: بودجه عمرانی سازمان برای سال آینده در حوزه عمرانی و جاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است که از این رقم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه عمرانی است.

مظفری افزود: در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیارد و ماهانه ۴۵ میلیارد تومان هزینه حفظ و نگهداری فضای سبز شهر و ارتفاعات شیراز می‌شود. وی در خصوص سرانه فضای سبز شهر هم گفت: ما در شیراز ۳۸۰۰ هکتار فضای سبز شهری داریم‌ که سرانه فضای سبز شهر امروز با احتساب ارتفاعات ۱۲ مترمربع و بدون احتساب ارتفاعات حدود ۹ مترمربع است که بر طبق طرحی که داریم قصد داریم سالانه یک متر مربع سرانه فضای سبز را اضافه کنیم.

انتهای پیام/ناصر اشرف

بزرگداشت روز ملی