برگزاری نشست علمی حذف هپاتیت ویروسی در ایران با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت
برگزاری نشست علمی حذف هپاتیت ویروسی در ایران با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست علمی با اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی شیراز، به بررسی موضوع «حذف هپاتیت ویروسی در ایران» پرداخت. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «رضا ملک زاده» ضمن ارائه خلاصه ای از وضعیت تحقیقات و پژوهش در کشور، علاقه مندی […]

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست علمی با اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی شیراز، به بررسی موضوع «حذف هپاتیت ویروسی در ایران» پرداخت.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «رضا ملک زاده» ضمن ارائه خلاصه ای از وضعیت تحقیقات و پژوهش در کشور، علاقه مندی دانشجویان و اساتید و اختصاص زمان کافی را دو عامل اصلی در توسعه پژوهش ها دانست.
دکتر «ملک زاده» با بیان اینکه تلاش بهداشت جهانی برای حذف بیماری هپاتیت نوع «B» و «C» بوده که یک پروژه بزرگ علمی بهداشتی در جهان است، افزود: بار علمی و جهانی هپاتیت نوع «B» و «C»، کنترل و حذف این بیماری و در نهایت ریشه کن کردن آن در دنیاست.

او ایران را یکی از کشورهای بسیار فعال در این زمینه خواند و برای آغاز این پروژه در استان فارس، از دانشجویان و اساتید دعوت به همکاری کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با هشدار نسبت به شیوع «ایدز و هپاتیت» در جهان، ادامه داد: آلزایمر نیز پس از این دو بیماری در حال افزایش است، اما هر سه این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.
دکتر ملک زاده با اعلام اینکه سالانه ۶ هزار نفر بر اثر بیماری هپاتیت در ایران از بین می روند که از سوی وزارت بهداشت و حوزه سلامت برای کاهش مرگ و میر این بیماران بسیار تلاش می شود، عنوان کرد: این بیماری در معتادان، زندانی ها، افراد حاشیه نشین و فقیر بیشتر است، اما با مداخله های اجتماعی می توان از آن ها پیشگیری کرد.یافته ها نشان می دهد واکسن هپاتیت «B» با ۹۵ درصد اثرگذاری در پیشگیری از انتشار این بیماری بسیار تاثیرگذار است.
او با این توضیح که واکسن هپاتیت «C» وجود ندارد گفت: برای درمان این بیماری از قرص و دارو استفاده می شود که با تولید در کشور، این دارو در داروخانه ها نیز موجود است، هدف سال ۲۰۳۰ میلادی نیز که بهداشت جهانی معرفی کرده این است که همگان تلاش کنند تا این بیماری ریشه کن شود.
دکتر ملک زاده درباره انتشار این بیماری توضیح داد: بیماری هپاتیت تنها از راه خون و انسان به انسان به وجود آمده و تنها در انسان ها رشد می کند، برای اینکه انتقال جدید این بیماری در افراد دیگر انجام نشود، باید تلاش شود تا درمان از انسان های شناسایی شده آغاز شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در ایران، انجام واکسناسیون این بیماری در ۱۰۰ درصد افراد انجام شده و همه کودکان نیز این واکسن را دریافت کرده اند و وزارت بهداشت تلاش کرده تا به این هدف برسد که تمامی مردم را در برابر این بیماری واکسینه کنیم.
دکتر ملک زاده گزارش داد: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار هپاتیت نوع «B» که در ایران وجود دارند، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از این بیماری بی اطلاع هستند که با شناسایی موردهای جدید و آغاز درمان آنان، تلاش می شود تا ۸۰ درصد از این بیماران را درمان کنیم.

او شناسایی مادران باردار مبتلا به این بیماری را دیگر ضرورت مهم در این زمینه خواند تا این بیماری به کودک منتقل نشده و به سرعت درمان شود، زیرا این بیماری قابل پیشگیری و درمان است و با مصرف دارو از سوی مادر باردار، جنین دیگر به این بیماری مبتلا نمی شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری هپاتیت نوع«A» در ایران شایع نیست، اما باید با رعایت نکات بهداشتی از بروز آن پیشگیری کرد، افزود: تولید واکسن هپاتیت نوع«A» در ایران و ارایه آن به داروخانه ها از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در این زمینه است.
او درباره بیماری هپاتیت نوع«A» توضیح داد: باید آنزیم های کبد بالا و وجود ویروس هپاتیت را با انجام آزمایش در بدن افراد شناسایی کرده و به درمان آن بپردازیم، زیرا روابط جنسی نامشروع، قمه زدن، حجامت، اعتیاد تزریقی، خالکوبی و استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه ها از جمله عوامل موثر در ایجاد و انتشار بیماری هپاتیت است.
دکتر ملک زاده با این هشدار که پیوند کبد برای بیمار هپاتیتی هزینه بسیار بالایی دارد و هر ساله هزار نفر در ایران به بیماری هپاتیت نوع «B» مبتلا می شوند گفت: این بیماری تنها از راه خون و فرآورده های خونی قابل انتقال بوده و با انجام آزمایش خون قابل شناسایی است.
او با بیان این مطلب که هر استانی در کشور باید با توجه به شرایط خود، اقدام به پیشگیری و درمان این بیماری کند، اعلام کرد: وزارت بهداشت آمادگی لازم را برای کمک به اقدامات پیشگیرانه و درمانگرانه در این زمینه دارد، ۹۵ درصد افرادی که در کشور واکسینه شده اند، حتی اگر در دورافتاده ترن نقطه کشور باشند، دارای ایمنی بالایی از این بیماری هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحقیقات نشان می دهد که افراد هپاتیتی چاق و دارای کبد چرب زودتر از بیماران دیگر جان خود را از دست می دهند.

او درباره انتقال این بیماری توضیح داد: ریختن خون فرد مبتلا به هپاتیت، تنها از راه وارد شدن به روی بدن زخمی فرد دیگر قابل انتقال است.
دکتر ملک زاده با اعلام اینکه آمارها نشان می دهد سه هزار مورد از علت ۱۲۲ هزار مرگ زودرس زیر ۷۰ سال در ایران، مربوط به بیماری مزمن کبدی و بیشتر مربوط به بیماری هپاتیت است، افزود: بر همین اساس، هزار مورد از علت ۸۵ هزار مرگ خیلی زودرس زیر ۵۰ سال در ایران نیز، مربوط به بیماری مزمن کبدی و بیشتر مربوط به بیماری هپاتیت است.
او با اشاره به اینکه ایران جزو پاک ترین کشورها در زمینه هپاتیت نوع «C» است که برای تشخیص آن نیاز به نیروهای گسترده تیم سلامت داوطلب است، گفت: سه دهم درصد ایرانیان به بیماری هپاتیت نوع «C» متلا بوده و ناقل این بیماری هستند و این بیماری به راحتی در ایران قابل ریشه کن شدن است، زیرا درصد بسیار پایینی از ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: ۳۸درصد از افرادی که به هپاتیت نوع «C» مبتلا هستند، با دوره درمانی کمتر از پنج سال قابل درمان هستند.
او اعتیاد تزریقی را بدترین نوع اعتیاد دانست که بیشترین عامل اصلی ابتلا به هپاتیت نوع «C» را به خود اختتصاص داده است و افزود: جوانان به ویژه مردان، بشترین مبتلایان به این بیماری هستند.
دکتر ملک زاده با اعلام اینکه ایران جزو ۱۷ کشوری است که در راستای دستیابی به اهداف ریشه کنی بیماری هپاتیت نوع «C» تلاش می کند، ادامه داد: داروی هپاتیت نوع «C» در ایران، با کیفیت عالی و با ارزان ترین قیمت، در تمامی مراکز درمانی و داروخانه ها ارایه می شود.
او تاکید کرد: لازم است با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، زندان ها و مناطق حاشیه نشین به شناسایی بیماران پرداخته و به صورت مستقیم آنان را درمان کنیم تا زنجیره انتقال را قطع کرده و از انتشار این بیماری جلوگیری کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان به موقع این بیماری در کشور، از یک تیم داوطلب دعوت به همکاری کرد.
آمادگی مراکز کوهورت سلامت دانشگاه برای پژوهش و تحقیق باکیفیت و کاربردی در پیشگیری، درمان و ریشه کن کردن بیماری هپاتیت
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست عنوان کرد: زیرساخت ها و مراکز کوهورت و تحقیقات دانشگاه به عنوان فرصت بسیار مناسبی در دانشگاه است که مرکز کوهورت کوار و خرامه از جمله این مراکز هستند.
فعالیت ۲۰ ساله مرکز و کلینیک تخصصی درمان هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رییس مرکز درمان هپاتیت دانشگاه نیز در این نشست عنوان کرد: مرکز و کلینیک تخصصی درمان هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیست سال گذشته تاکنون فعال بوده و این دانشگاه در پیشگیری، درمان و ریشه کنی این بیماری در استان فارس پیشرو بوده است.
دکتر «محمدرضا فتاحی» اعلام کرد: پیش بینی مرکز و کلینیک تخصصی درمان هپاتیت دانشگاه بر اساس میزان شیوع هپاتیت نوع «B» در استان فارس، نزدیک به ۷۵ هزار مورد است که چهار هزار مورد آن شناسایی شده اند و ۵۰ تا ۶۰ درصد از مبتلایان نیز از بیماری خود بی اطلاع هستند.
دکتر فتاحی با اشاره به تشکیل نشست های دوره ای و فصلی کلینیک هپاتیت دانشگاه و کمیته هپاتیت معاونت بهداشت در این خصوص، ادامه داد: کلینیک درمان هپاتیت دانشگاه در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری مشغول به فعالیت است که با برگزاری کلاس های آموزشی و اطلاع رسانی در این زمینه به پیشگیری و درمان این بیماری می پردازد.

اقدامات و تلاش کمیته هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مدیرگروه بیماری های واگیر دانشگاه نیز در این نشست گفت: با تلاش های انجام شده در استان فارس، واکسیناسیون هپاتیت برای تمامی زندانیان استان انجام شده است.
دکتر «مصطفی ابراهیمی» افزود: ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد هپاتیت نوع «B» و نزدیک به نصف این آمار مربوط به هپاتیت نوع «C» شناسایی شده است که با ارجاع به کلینیک درمان هپاتیت دانشگاه کار درمان آنان انجام شده است.
او درباره فعالیت های دانشگاه برای جلوگیری از شیوع بیماری هپاتیت در استان فارس گزارش داد: با توجه با انجام واکسیناسیون، تعداد مبتلایان در استان فارس، ۹ دهم درصد مربوط به هپاتیت نوع «B» و ۶ دهم درصد مربوط به هپاتیت نوع «C» است.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد؛ ۴ بیماری پرخطر برای ایرانیان/ تاکید بر مهار جدی بیماری های غیرواگیر در جمع مسوولان حوزه بهداشت کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه کشوری آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران که به میزبانی شیراز برگزار شد، نسبت به خطر شیوع بیماری های غیرواگیر در جامعه ایرانی هشدار داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «علیرضا رئیسی» در این کارگاه کشوری که روز گذشته به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور مسوولان حوزه بهداشت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور آغاز به کار کرد، بیماری های غیرواگیر در ایران و دنیا را به عنوان یکی از معضلات اصلی معرفی کرد که همه سیستم های سلامت را درگیر خود کرده است.
او بیماری های غیرواگیر را عامل ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور عنوان کرد و افزود: چهار بیماری قلب عروق، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت در این آمار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
دکتر رئیسی ادامه داد: سه درصد تولید ناخالص ملی کشور برای بیماری های غیرواگیر هزینه می شود و سالانه حدود ۴۵هزار میلیارد تومان صرف این گروه از بیماری ها می شود.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت، ۱۵درصد مرگ و میر زودرس تا پیش از ۷۰ سالگی را ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور دانست و گفت: حدود ۴۲و نیم درصد مرگ و میر مردم کشور ناشی از بیماری های قلبی عروقی است، ۱۶ تا ۱۷ درصد ناشی از بیماری سرطان است، حدود ۱۴ درصد بیماری ها مربوط به بیماری های مزمن تنفسی است و دیابت نیز حدود چهار و نیم درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.
او با بیان اینکه از مجموع عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تنها ۲۵درصد آن در اختیار وزارت بهداشت است، اضافه کرد: حدود ۷۵ درصد عوامل ناشی از سایر اقدامات سازمان ها، وزارت خانه ها و مردم است که باید به آن توجه کرد.
دکتر رئیسی در ادامه نسبت به چاقی و شیوع آن در جامعه ایرانی هشدار داد و گفت: در حال حاضر در کشور ایران میزان چاقی بسیار افزایش پیدا کرده و تقریبا از هر سه ایرانی، یک نفر یا افزایش وزن دارد و یا چاق است، به ویژه در گروه کودکان که حدود ۱۷ و ۸ درصد کودکان دچار چاقی هستند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمارها، درصد چاقی در بانوان را دو برابر آقایان اعلام کرد و افزود: از هر ۱۰ نفر ایرانی، ۶ نفر دچار کم تحرکی هستند، بنابراین نیاز است که به سمت اصلاح سبک زندگی، تحرک بیشتر و اصلاح الگوی تغذیه رفت.
او فرهنگ آپارتمان نشینی، علاقه کودکان به بازی های کامپیوتری و نشستن پای تلویزیون و کم تحرک بودن را در افزایش آمار چاقی موثر دانست.
به گفته این مقام مسوول، با هدف مبارزه با این گروه از بیماری ها، سند ملی بیماری غیرواگیر در کشور تدوین و مصوب شده است و سیاست های مرتبط با آن، جزو سندهای پیشرو در دنیاست که سال گذشته از سوی سازمان جهانی مورد تقدیر قرار گرفت، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بیماری های غیرواگیر، از مهم ترین موانع توسعه کشورهاست/ پیشگامی فارس در پیشبرد اهداف سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران، بیماری های غیرواگیر را از مهم ترین موانع توسعه کشورها عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «علی بهادر» گفت: پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شاخص های بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، مهم ترین عوامل افزایش بار بیماری های غیرواگیر بوده اند.
او پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل دانست و ادامه داد: افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر و ماهیت مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده آنها باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها قرار می دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری های غیرواگیر را به دلیل دوره های طولانی درمانی و هزینه های بالا، از مهمترین موانع توسعه کشورها خواند و گفت: هزینه های سرسام آور ناشی از این بیماری ها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های بزرگی روبرو می کند.
دکتر بهادر اظهار کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵میلادی تعیین کرده است.
او ادامه داد: در چارچوب اهداف پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی با هدف کنترل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی، وزارت بهداشت، اقدام به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با همکاری بین بخشی کرده است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از جمله دانشگاه های پیشگام در تدوین سند در سطح استان و تمامی شهرستان ها بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری غیرواگیر، بیماری قرن تکنولوژی است و ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال های گذشته، دانش و تکنولوژی بیماری های واگیر مانند آبله، فلج اطفال و حصبه را پپیشگیری و درمان کرد، اما زندگی شهرنشینی باعث ایجاد بیماری های غیرواگیر شد.
دکتر بهادر افزود: بیماری های غیرواگیر ناشی از چاقی، کم تحرکی، مصرف نامناسب انرژی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، زندگی شهرنشینی و تمدن جدید است که هزینه های بسیار زیادی برای سیستم سلامت کشور به وجود آورده است و تا مردم به سلامتی خود اهمیت ندهند، کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر امکان پذیر نیست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این کارگاه در خصوص ارایه خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت، اطلاعات جمعیتی مراکز ارایه دهنده خدمات واحدهای تحت پوشش دانشگاه، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در زمینه بیماری های غیرواگیر، تدوین سند استانی و تشکیل کارگروه بیماری های غیرواگیر، پیشگیری از دیابت، پزشکان خانواده، روند شناسایی بیماران مبتلا به دیابت در سال های ۹۴ تا ۹۸، وضعیت شاخص های مراقبت دیابت به تفکیک شهر و روستا، اقدامات برای پیشگیری و کنترل فشارخون، توضیحاتی ارایه داد.
وضعیت شاخص های فشارخون و قلب و عروق، وضعیت برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، سرطان های شایع در استان فارس، شاخص های برنامه ژنتیک اجتماعی و مراکز ازدواجی در استان فارس، از دیگر مطالب مطرح شده از سوی دکتر «عبدالرسول همتی» در این کارگاه ملی بود.
این کارکاه کشوری از روز گذشته با حضور مسوولان حوزه بهداشت از تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز به کار کرده است و دومین روز آن با حضور دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بود./