۴۰۴ واحد مسکونی در قالب طرح بهسازی روستایی در جهرم
۴۰۴ واحد مسکونی در قالب طرح بهسازی روستایی در جهرم

به گزارش پگاه خبر؛فرج‌الله نصیری،معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن،پنجشنبه در بازدید از طرح های عمرانی شهرستان جهرم گفت: در سال‌هایی نه چندان دور بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی در برابر کمترین زمین‌لرزه هم آسیب‌پذیر بودند در حالی که با اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی اکنون روستاهای ما در برابر زمین‌لرزه‌های بالای ۵ ریشتر هم مقاوم […]

به گزارش پگاه خبر؛فرج‌الله نصیری،معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن،پنجشنبه در بازدید از طرح های عمرانی شهرستان جهرم گفت: در سال‌هایی نه چندان دور بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی در برابر کمترین زمین‌لرزه هم آسیب‌پذیر بودند در حالی که با اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی اکنون روستاهای ما در برابر زمین‌لرزه‌های بالای ۵ ریشتر هم مقاوم هستند.
وی اضافه کرد: در این سال‌ها در هیچ‌کدام از طرح‌های مقاوم‌سازی شده شاهد بروز آسیب مالی و جانی نبوده‌ایم، بنیاد مسکن اجرای این طرح‌ها را در بسیاری از روستاهای استان فارس کلید زد و اکنون شاخص مقاوم‌سازی روستاها در استان فراتر از متوسط کشوری است.
فرماندارویژه شهرستان جهرم نیز در این دیدار گفت: قبلاً راهکارهای استفاده از ظرفیت زمین‌های در اختیار بنیاد مسکن در این شهرستان به منظور رونق‌بخشی به طرح نهضت ملی مسکن بررسی شده است.
مهدی شفیعیان با اشاره به خدمات بنیاد مسکن در تامین سرپناه برای اقشار آسیب‌پذیر افزود: باید از همه ظرفیت‌های قانونی در این مسیر بهره‌گیری شود تا اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان صاحب سرپناه مناسب شوند.
وی بر لزوم تداوم طرح واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن در روستاها تأکید و اظهار کرد: واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن از راهکارهای کاهش مهاجرت است، این رویکرد می‌تواند زمینه‌ساز ماندگاری بیشتر زوج‌های جوان در روستاها باشد.
شفیعیان افزود: همچنین نحوه ترمیم و به‌سازی معابر روستایی، اجرای پروژه‌های گازرسانی و رفع موانع اجرای طرح ملی مسکن  در شهرستان از طریق مراجع ذی‌ربط، لازم است در دستور کار قرار گیرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم نیز در این جلسه ظهار کرد: بنیاد مسکن با اعطای تسهیلات کم بهره و وام‌های بلاعوض برای بهسازی مسکن روستایی اقدام کرده است.
عبدالصمد کارگرفرد ادامه داد: برای بهسازی ۴۰۴ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان ۳۳۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال هزینه شده که نیمی از این مقدار از محل تسهیلات و نیمی از محل آورده متقاضیان تأمین شده است.
وی با اشاره به تملک، تفکیک و واگذاری زمین در این شهرستان در سال گذشته گفت: واگذاری تعداد ۲۹۴ قطعه زمین خام و تصرفی با کاربری مسکونی به متقاضیان در روستاهای تابعه شهرستان جهرم و تملک ۸ هکتار زمین در روستای تابعه شهرستان برای واگذاری به متقاضیان واجد شرایط و همچنین اخذ اسناد اراضی تملکی بنیاد مسکن به مقدار ۱۲ هکتار از عملکردهای سال گذشته بنیاد مسکن است.
کارگرفرد انجام خدمات فنی را از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن جهرم در سال گذشته ذکر کرد و گفت: درخواست الحاق مقدار ۲۴۸ هزار و ۴۵۵ متر مربع از اراضی خارج از روستا به محدوده طرح هادی، درخواست تغییر کاربری ۳ هزار و ۱۲۲ متر مربع اراضی غیر مسکونی به مسکونی یا تجاری، بررسی درخواست تفکیک ۶۵ هزار و ۶۵۰ متر مربع اراضی با کاربری مسکونی و بررسی فنی تعداد ۵۶۹ فقره پرونده مربوط به متقاضیان پروانه ساختمانی در روستاهای تابعه شهرستان جهرم و ۸۵۵ فقره سایر کارشناسی‌ها در سال گذشته انجام شده است.
او بیمه واحدهای مسکونی را نیز قابل توجه دانست و گفت: در سال گذشته تعداد ۵۲۰ واحد مسکونی احداثی در برابر حوادث قهری که از تسهیلات بنیاد استفاده کرده‌اند.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم ادامه داد: نقشه برداری از روستاهای قم‌آباد، کراده سیمکان، نظرآباد و سروو و جهت اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (طرح سنددار کردن اماکن روستایی و شهری و نقشه برداری از روستاهای آرجویه، چنار سوخته، حسین آباد قبله، بهجان و همنده برای بازنگری طرح هادی و همچنین نقشه برداری از روستاهای اوک – چه‌کلاله و چاه‌تیز برای تهیه طرح هادی روستا در سال گذشته انجام شده است.
به گفته کارگرفرد، در حوزه مسکن شهری احداث یک واحد تجاری مسکونی واقع در شهر جهرم با زیربنای ۴۳۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اخذ ۲۶ فقره سند مالکیت املاک شهری انجام شده است.
در این نشست که با حضور فرماندار جهرم، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس، شهردار جهرم، رئیس بنیاد مسکن و رئیس اداره گاز همراه بود، در خصوص پیشرفت فیزیکی مسکن محرومین و بررسی روند معرفی متقاضیان تسهیلات مقاوم‌سازی در سال جاری تصمیماتی گرفته شد.

انتهای پیام/ناصر اشرف

۴۰۴ واحد مسکونی