شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه شیراز
شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه شیراز

شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران (آبخیزداری و توسعۀ پایدار)، به‌همت بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشکده کشاورزی و انجمن آبخیزداری ایران در دانشگاه شیراز، در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

به گزارش پگاه خبر؛دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، چهارشنبه ۱۱ اسفند در جمع خبرنگاران گفت: دامنه‌ی علوم و فنون مرتبط با آبخیزداری علمی به‌حدی گسترده و فراگیر است که شاید کم‌تر موضوعی را بتوان از این مجموعه کنار گذاشت. گسترش مکانی و جغرافیایی آبخیزها از یک‌سو؛ تنوع موضوعی، ذی‌نفعان و مشارکت‌کنندگان حقیقی و حقوقی مسائل آبخیزها از دیگرسو سبب شده تا حل این مسائل نیازمند برقراری گفتمان مستمر و دائمی بین متخصصین این حوزه و ذی‌نفعان منافع آبخیزها باشد.
حمیدرضا پورقاسمی افزود: به این منظور قریب به دو دهه است که مجموعه متخصصین مرتبط با علوم و مهندسی آبخیزداری با تشکیل انجمن آبخیرداری ایران به ایجاد بستری برای تبادل‌نظر، اطلاع ‌سانی، تولید و توسعه‌ی موضوعات روزآمد، علمی و فنی در حوزه مسائل آب و خاک ایران نسبت به برگزاری منظم و فراگیر همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران به‌عنوان رویدادی گفتمان‌ساز در سطح ملی اهتمام ورزیده‌اند.
به‌گفته‌ی دانشیار مهندسی منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، پس از  برگزاری پانزده دوره‌ی  موفق و تأثیرگذاری این رویداد علمی در کشور، این‌بار افتخار میزبانی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با تأکید بر توسعه‌ی پایدار، در شهر علم و فرهنگ و ادب، به دانشگاه بزرگ شیراز محول شده است.
پورقاسمی گفت: آبخیزداری و پایداری بوم سازگان؛ پایش و سلامت حوزه‌ی آبخیز؛ شناسایی، سنجش و مدیریت خدمات آبخیز؛ آبخیزداری و امنیت پایدار؛ همسویی آبخیزداری کشور با اهداف توسعه پایدار جهانی از محورهای درنظر گرفته شده‌ی  این همایش است و به‌طور خاص، محور ویژه‌ی این دوره از همایش، مدیریت سیلاب شهری با تاکید بر جنبه‌ها و دلایل وقوع سیل شهر شیراز در سال ۱۳۹۸ است.
دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری به زمان‌بندی این دوره از همایش نیز اشاره و اضافه کرد: در آبان‌ماه امسال فراخوان این دوره از همایش اعلام شد و پژوهشگران فرصت داشتند، چکیده‌ی مقالات خود را در پیوند با محورهای اعلام‌شده، تا پایان آبان‌ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند؛ پس از داوری اولیه و اعلام فراخوان دوم در آذرماه، تاریخ ارسال اصل مقالات از اول دی‌ماه تا شانزدهم بهمن‌ماه، سه بار تمدید شد و درنهایت، نتایج داوری مقالات تا ۲۲ بهمن‌ماه اعلام شد.
وی افزود: در این دوره از همایش جشنواره‌ی انتخاب برترین آثار علمی، پژوهشی (مقاله برتر، کتاب برتر و رساله برتر) در حوزه‌ی علوم ومهندسی آبخیزداری و توسعه پایدار نیز برگزار شد که تاریخ اعلام فراخوان آن به مهرماه بازمی‌گردد و تا ۱۱ اسفندماه ادامه داشته است و نتایج آن در جشنواره اعلام خواهد شد.
پورقاسمی، ضمن دعوت از همگان برای شرکت در این رویداد، اعلام کرد: آیین گشایش همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران (آبخیزداری و توسعه پایدار)، ساعت هشت و سی دقیقه روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ با حضور و سخنرانی مسؤولان کشوری و استانی از نهادهای مختلف مربوطه برگزار خواهد شد و این همایش تا روز ۱۸ اسفند ادامه خواهد داشت.
به گفته‌ دبیر علمی همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری، شرکت در برنامه‌های افتتاحیه‌ و اختتامیه‌ از طریق لینک http://www.aparat.com/farhangi.shirazu/live امکان‌پذیر خواهد بود.
او گفت: در این همایش دوروزه، درمجموع ۳۷مقاله به‌صورت سخنرانی و ۹۲مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد و برنامه‌ها، به‌صورت نیمه‌مجازی (بخشی حضوری، به‌صورت پخش زنده و  برخی سخنرانی‌ها به‌صورت مجازی و در محیط Adobe connect ) به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع همه‌گیری کرونا و ضرورت حفظ سلامت افراد ترتیب یافته است.
دانشیار مهندسی منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شیراز همچنین از برگزاری نشست تخصصی «ارزیابی اثرات زیستی- فیزیکی و اجتماعی-اقتصادی اقدامات اصلاحی آبخیز در اراضی لسی: آبخیز نمونه حوضه قرناوه استان گلستان» در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری خبر داد و اعلام کرد: این نشست به‌صورت کارگاه برای شرکت‌کنندگان درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

شانزدهمین همایش ملی