تقویت ارکان خانواده در جامعه مورد توجه اندیشه های مختلف است
تقویت ارکان خانواده در جامعه مورد توجه اندیشه های مختلف است

به گزارش پگاه خبر؛حجت‌‎الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه استان عصر دوشنبه، ۹ اسفندماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های نخستین همایش خانواده متعالی و تشریح بخشی از نقشه مهندسی فرهنگی فارس اظهار کرد: امروز خانواده به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مهم تشکیل دهنده جامعه مورد توجه جریان‌ها و اندیشه های مختلف قرار […]

به گزارش پگاه خبر؛حجت‌‎الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه استان عصر دوشنبه، ۹ اسفندماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های نخستین همایش خانواده متعالی و تشریح بخشی از نقشه مهندسی فرهنگی فارس اظهار کرد: امروز خانواده به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مهم تشکیل دهنده جامعه مورد توجه جریان‌ها و اندیشه های مختلف قرار گرفته است.
وی افزود: از آنجا که کانون خانواده هر چه مستحکم تر شود جریان‌های بیرونی کمتر می‌توانند اثرگذاری در جامعه داشته باشند، لذا جریان‌هایی که به دنبال تأثیرگذاری اجتماعی هستند، خانواده را به عنوان یکی از اهداف خود مورد توجه قرار داده‌اند.
استوار میمندی اضافه کرد: دشمنان ملت ایران هم برای کانون خانواده و تأثیرگذاری بر این نهاد مهم برنامه‌ریزی کردند تا سبک زندگی را به سمتی سوق بدهند که کیان خانواده دچار تزلزل شود.
مسئول کارگروه پژوهشی و علمی دانشگاه طرح خانواده متعالی اظهار کرد: طرح‌ خانواده متعال که ذیل اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفته است و سال گذشته به تصویب شورای فرهنگی عمومی استان رسیده در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد.
وی با بیان اینکه برگزاری سلسله همایش‌ها از جمله اقداماتی است که برای تحقق اهداف مان در این زمینه انجام شده است، گفت: اولین همایش روز پنج‌شنبه در تالار وحدت دانشگاه شیراز از ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور کارشناسانی از حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
استوار میمندی با یادآوری اینکه حدود ۲۲ جلسه در طول ۹ ماه گذشته برگزار شده است، گفت: تشکیل گروه‌های علمی حوزوی و دانشگاهی به منظور تأمین محتوای موردنیاز اجرای طرح خانواده متعالی یکی از اقدامات مهم ما در این زمینه بوده است.
وی، تعیین نظام مسائل اولویت‌دار خانواده ایرانی را از دیگر اقدامات انجام شده در این عرصه دانست و گفت: ما حدود ۱۰ مسئله را به عنوان مسائل اولویت دار خانواده استخراج کردیم که باید مورد توجه قرار بگیرد و آسیب‌سنجی شود و حتی برنامه‌ریزی منسجم و مدونی برای پیشبرد اهداف فطری و انسانی ما در مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی  انجام شود. البته مسائل مربوط به حوزه خانواده بیش از موارد استخراج شده است.
استوار میمندی به بیان مسایل اولویت‌دار خانواده پرداخت و گفت: یکی از این مسائل؛ مسئله طلاق است. متأسفانه بالا رفتن آمار طلاق در جامعه جهانی و از جمله جامعه ایرانی نگران‌کننده است. همچنین مسئله بالا رفتن سن ازدواج و تعیین میانگین سن ازدواج که کارشناسان آن را یک آسیب جدی می‌دانند از دیگر مسایل مورد توجه در این طرح است.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: اخلاق جنسی که امروز در بسیاری از خانواده‌ها چالش ایجاد کرده است از دیگر مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: مواد مخدر و پیامدهای ناشی از آن در خانواده، ارتباطات خانوادگی که رو به کمرنگ شدن رفته و حتی به لنجراع کشیده شده، مسئله فرزندآوری و چالش جمعیت، همسرداری و آداب زن و شوهر، تربیت فرزندان، مسئله سنتهای نادرست و دست و پاگیری که باعث آسیب به ازدواج شده و فضای مجازی و آثار و پیامدهای آن در خانواده از جمله مسائل مهم و زیربنایی به شمار می‌رود که در کارگروه علمی و پژوهشی به عنوان مسائل اولویت دار مورد توجه قرار گرفته است.
استوار میمندی تأکید کرد: شناسایی محتواهای موجود در حوزه خانواده و برنامه‌ریزی برای تولید محتواهای جدید متناسب با نیاز جامعه از دیگر اقدامات ما محسوب می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس بیان کرد: بخشی از اهداف همایش‌هایی که قرار است برگزار شود این است که فراخوانی از استادان، فعالان عرصه خانواده، پژوهشگران و محققان برای تکمیل چرخه‌های محتوایی مباحث مربوط به خانواده داشته باشیم.
وی تصریح کرد: نخستین همایش خانواده متعالی با هدف معرفی طرح خانواده متعالی و تبیین ضرورت‌ها و اهداف این طرح با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان فرهنگی و فعالان حوزه خانواده برگزار خواهد شد.
استوار میمندی با تأکید بر اینکه این طرح تبیین و تبدیل به یک مطالبه عمومی شود، گفت: حرکت در عرصه تقویت ارکان خانواده در جامعه ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است . هر چه ارزش‌های دینی و توحیدی بیشتر بر خانواده‌ها حاکم شود ما خانواده‌های مترقی‌تر، با آرامش بیشتر و مفیدتر برای جامعه جهانی خواهیم داشت.
مسئول کارگروه پژوهشی و علمی دانشگاه طرح خانواده متعالی یادآور شد: مراحل ده‌گانه هم برای تدوین و اجرای طرح تنظیم شده است که در طرح مفصل خانواده متعالی آمده است و ما فعلا در مرحله چهارم و پنجم هستیم و در تلاش هستیم تا این مراحل را تکمیل کنیم.
وی بیان کرد: مسئله خانواده و آسیب‌هایی که خانواده ها با آن مواجه هستند که موجب بروز حوادث تلخ می‌شود باید از طریق مردم، سازمان‌ها و رسانه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا ما شاهد ارتقا و تعالی سطح خانواده ها در جامعه باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس گفت: طرح خانواده متعالی آمده تا با کمک مردم و نخبگان مطالبه همه جانبه‌ای را از مسئولان، دانشگاهیان و خود مردم شکل دهد و حتی نظارت مردم بر مردم را در جامعه رواج دهد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

تقویت ارکان خانواده