روند افزایش رشد بیماری و فوتی کووید ۱۹در بھمن ماه
روند افزایش رشد بیماری و فوتی کووید ۱۹در بھمن ماه

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (Visualizer 19-COVID ISC )نشان می دھد که جمعیت بیماران جدید کشور که از ۲۳۲ ھزار نفر در آبان به ۹۸ ھزار نفر در آذر و به ۶۰ ھزار نفر در دی کاھش یافته بود در بھمن ماه به ۶۸۹ ھزار نفر […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (Visualizer 19-COVID ISC )نشان می دھد که جمعیت بیماران جدید کشور که از ۲۳۲ ھزار نفر در آبان به ۹۸ ھزار نفر در آذر و به ۶۰ ھزار نفر در دی کاھش یافته بود در بھمن ماه به ۶۸۹ ھزار نفر (۱۱ برابر) افزایش یافته و بدین ترتیب کل جمعیت بیمار در کشور تا آخر بھمن به بیش از ۶ میلیون و ۹۲۵ ھزار نفر رسیده است.
دھقانی گفت: این در حالی است که میزان بیماران جدید در دنیا در آذر از ۱۸ میلیون نفر در
دی ماه به ۶۶ میلیون نفر و در بھمن به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و در نتیجه میزان کل بیماران در دنیا تا آخر بھمن به بیش از ۴۲۳ میلیون نفر رسیده و در نتیجه ۱۹ درصد از این کل جمعیت بیمار دنیا، در بھمن ماه بوده است.
وی گفت: روند کاھشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشور در آبان ۱۴٫۰ درصد، آذر ۰۶٫۰ درصد، دی ماه ۰۴٫۰ درصد متوقف شده و در بھمن ماه با جھش ۱۰ برابری به۳۵٫۰ درصد رسیده است و البته ایران با این متوسط رشد روزانه بیماری در میان کشورھای ھمزمان (۱۳ کشور ھمزمان در انتشار کووید -۱۹ :چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا،
آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) ھنوز در آخر جدول قرار گرفته است.
جھت اطلاع در بھمن متوسط رشد روزانه بیماری کشورھای آلمان ۶٫۱ درصد، فرانسه۱۹٫۱ درصد و روسیه ۱۱٫۱ درصد بوده و به ترتیب در ردیف ھای اول الی سوم کشورھای ھمزمان قرار داشته اند. ضمنا میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در بھمن ماه به ۷۱٫۰ درصد رسیده است.
دھقانی ادامه داد: بررسی ھا حاکی از آن است که ایران در میان کشورھای با جمعیت بیش از ۲ میلیون بیمار (۳۹ کشور) از نظر متوسط رشد روزانه بیماری در بھمن در جایگاه ۳۵ قرار گرفته است. کشورھای ژاپن با ۶۶٫۲ درصد، دانمارک با ۳۱٫۲ درصد، رژیم اشغالگر قدس با ۷۵٫۱ درصد، اطریش با ۶۵٫۱ و ھلند با ۶۴٫۱ درصد جزء ۵ کشور اول
می باشند.
رییس ISC در ادامه افزود: آمار فوتی ایران که در آبان ۴۰۲۸ نفر، آذر ۲۲۱۱ نفر و در دی ماه به ۹۸۵ نفر کاھش یافته بود، در بھمن به ۲۶۴۶ نفر افزایش یافته است. بر این اساس، تا پایان بھمن کل جمعیت فوتی کشور به ۱۳۴ ھزار و ۷۹۸ نفر رسیده است.
ھمچنین، نرخ متوسط رشد فوتی روزانه کشور که در آبان ۱۱٫۰ درصد، آذر ۰۶٫۰ درصد و در دی به ۰۳٫۰ درصد کاھش یافته بود، در بھمن به ۰۷٫۰ افزایش یافته است.
جھت اطلاع، میزان رشد متوسط فوتی روزانه کشورھای کانادا ۳۸٫۰ درصد، آمریکا
۲۸٫۰ درصد و ترکیه ۲۶٫۰ درصد بوده و به ترتیب در ردیف ھای اول الی سوم کشورھای ھمزمان قرار دارند. میزان متوسط نرخ رشد فوتی دنیا در آذر ۱۴٫۰ درصد، دی ۱۳٫۰درصد و در بھمن ۱۸٫۰ درصد گزارش شده است.
ھمچنین، بررسی ھا نشان می دھد که در بھمن ماه، ایران در میان ھمه کشورھای دنیا با بیش از ۲ میلیون بیمار (۳۹ کشور)، از نظر متوسط نرخ رشد روزانه فوتی تقریبا در انتھای جدول این کشورھا قرار دارد.
جھت اطلاع، در بھمن کشورھای استرالیا با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ۷۶٫۱درصد، دانمارک ۶۳٫۰ درصد و رژیم اشغالگر قدس با ۵۵٫۰ درصد به ترتیب در جایگاه ھای اول تا سوم دنیا قرار دارند.
نتیجه بررسی ھا نشان می دھد که ایران با رشد ناگھانی بیماری و نیز فوتی در بھمن وارد پیک جدید بیماری شده که لازم است با تداوم واکسیناسیون و نیز رعایت شیوه نامه ھا و دستورالعمل ھا و تجربه سابق نسبت به کنترل وضعیت در سراسر کشور اقدام گردد.
الف- بررسی آمار شیوع بیماری
رییس ISC گفت: نتایج و آمار سامانه کووید-۱۹ به ھمراه تحلیل ھای مقایسه ای وضعیت بیماری در کشور و دنیا در ادامه آمده است. کشورھای ھمزمان با جمعیت بیمار کمتر از ۱۵ میلیون نفر تا اول اسفند ۱۴۰۰ به ترتیب صعودی عبارت از آلمان، ترکیه، ایتالیا،
اسپانیا، ایران، کانادا، پاکستان و چین بوده است. ضمنا ۵ کشور دیگر (آمریکا، برزیل، روسیه، فرانسه و انگلیس) دارای جمعیت بیمار بالای ۱۵ میلیون بوده است.جھش شیب بسیار زیاد و ناگھانی ۴ کشور آلمان، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا از دی ماه ۱۴۰۰ کاملا مشھود بوده و این روند کماکان ادامه دارد.
ایران از بھمن ماه در مقایسه با سایر کشورھا، روند شیب افزایشی داشته است.
دھقانی گفت: تعداد کل بیماران جدید دنیا که در دی ۶۶ میلیون و۴۲۳ ھزار نفر بود در بھمن به ۸۰ میلیون و ۵۸۱ ھزار نفر افزایش یافته است.
در میان کشورھای ھمزمان، افزایش تعداد بیماران جدید در بھمن نسبت به دی برای برخی کشورھا از جمله برزیل، روسیه، آلمان، ترکیه، ایران و پاکستان صورت گرفته است.
به طور خاص افزایش سه برابری در برزیل (از ۳٫۱ میلیون نفر به ۵٫۴ میلیون نفر)، افزایش ۷ برابری در روسیه(۶۰۰ ھزار نفر به ۲٫۴ میلیون نفر)، افزایش سه برابری کشور آلمان (از ۵٫۱ به ۱٫۵ میلیون نفر ) و یازده برابری کشور ایران (از ۶۰ ھزار نفر به ۶۸۰ ھزار نفر) مشاھده می شود.
بیشترین میزان افزایش آمار بیماران در مرداد برابر با ۱میلیون و ۵۳ ھزار نفر بوده که در شھریور به ۸۰۰ ھزار نفر رسیده است. این میزان در
آذر به ۹۸ ھزار نفر و در دی ماه به ۶۰ ھزار نفر یعنی کمترین میزان رسیده بود که در بھمن با جھش زیاد به ۶۸۸ ھزار نفر یعنی بیش از ۱۱ برابر رسیده است.
دھقانی ادامه داد: میزان نرخ رشد متوسط در واقع متوسط گیری متحرک بر روی بازه زمانی ھر ماه می باشد. بدین ترتیب با مقایسه این شاخص می توان به عملکرد کشورھا در کنترل روند انتشار بیماری و نیز مقابله با بیماری پی برد. ھمان طور که ملاحظه می شود،
میزان متوسط رشد بیماری در بھمن در کشورھای آلمان ۶٫۱ درصد، فرانسه ۱۹٫۱ درصد و روسیه ۱۱٫۱ درصد بوده و به ترتیب در جایگاه اول تا سوم کشورھای ھمزمان قرار دارند.
متوسط نرخ رشد روزانه بیماری در بھمن ماه برای ھمه کشورھا بجز آلمان، روسیه، ترکیه، برزیل، پاکستان و ایران کاھش یافته است. به طور خاص میزان نرخ متوسط رشد روزانه بیماری در کشور آلمان از ۶٫۰ به ۶٫۱ درصد، ۰٫۶ به ۰٫۲ از برزیل، درصد ۰٫۷۶ به ۰٫۵۲ از ترکیه، درصد ۱٫۱۱ به ۰٫۲۲ از روسیهدرصد، پاکستان از ۱۴٫۰ به ۳۶٫۰ درصد و ایران از ۰۴٫۰ به ۳۵٫۰ درصد افزایش یافتهاست.
دھقانی افزود: بدین ترتیب، روند کاھشی نرخ متوسط رشد روزانه بیماری ایران در آبان ۱۴٫۰ درصد، آذر ۰۶٫۰ درصد، دی ۰۴٫۰ درصد که در بھمن ماه متوقف و به ۳۵٫۰درصد افزایش یافته است. علیرغم این ایران از این نظر در انتھای کشورھای ھمزمان و البته قبل از چین قرار گرفته است.
وی گفت: آمار فوتی در کل دنیا در دی ماه برابر با ۲۰۸ ھزار نفر بوده که در بھمن به۳۰۷ھزار نفر افزایش یافته است. بدین ترتیب کل فوتی در دنیا تا آخر بھمن به ۵ میلیون و ۹۰۰ھزار نفر رسیده است.
دھقانی گفت: روند افزایشی میزان فوتی تقریبا در ھمه کشورھا بجز روسیه، آلمان و چین وجود داشته است. بیشترین تعداد فوتی در بھمن مربوط به کشور آمریکا است کھ از ۵۲ ھزار نفر در دی به حدود ۷۵ ھزار نفر در بھمن رسیده است. بیشترین افزایش تعداد فوتی در بھمن نسبت به دی، در کشور برزیل از ۴۲۶۰ نفر به بیش از ۲۱ ھزار نفر و ایران از ۹۸۵ نفر به بیش از ۲۶۰۰ نفر بوده است.
آمار بھبودی در کل دنیا در دی برابر با ۲۸میلیون نفر بوده که در بھمن به ۷۲ میلیون نفر افزایش یافته است. بدین ترتیب کل بھبود یافتگان در دنیا تا آخر بھمن به بیش از ۳۴۸ میلیون نفر رسیده است.
رییس ISC گفت: میزان جمعیت بھبود یافته در بھمن نسبت به دی در اغلب کشورھای ھمزمان به میزان زیادی افزایش یافته است. به طور خاص میزان بھبودی کشور برزیل از ۴۳۷ ھزار نفر به ۳ میلیون نفر (حدود ۸ برابر)، فرانسه از ۲ میلیون نفر به ۹ میلیون نفر( ۵٫۴ برابر)
اسپانیا از ۴۰۰ ھزار نفر به حدود ۳ میلیون نفر (۷ برابر) رسیده است. تعداد بھبود یافتگان ایران در دی ماه ۶۰ ھزار نفر بود کھ در بھمن به ۳۸۰ ھزار نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ایران در مردادماه ۱۴۰۰با ۱۳ ھزار و ۹۷۵ فوتی و در شھریور ۱۴۰۰ با تعداد فوتی ۱۶۱۵۳ نفر بالاترین فوتی را
داشته است.
روند کاھشی از مھر آغاز شده و تعداد فوتی ۴۰۲۸ نفر در آبان به ۲۲۱۱ نفر در آذر و به ۹۸۵ نفر در دی ماه یعنی کمترین میزان در طول سال گذشته رسیده بود ولی این آمار به ۲۶۴۶ نفر در بھمن ماه افزایش یافته است.
دھقانی گفت: در بھمن ماه، میزان رشد متوسط فوتی روزانه کشورھای کانادا ۳۸٫۰
درصد، آمریکا ۲۸٫۰ درصد و ترکیه ۲۶٫۰ درصد بوده و به ترتیب در ردیف ھای اول الی سوم کشورھای ھمزمان قرار دارند. میزان نرخ متوسط رشد فوتی روزانه ایران در آبان ۱۱٫۰ درصد، در آذر ۰۶٫۰ درصد، دی ۰۳٫۰ درصد و در بھمن به ۰۷٫۰ درصد رسیده است.
وی افزود: میزان کل جمعیت بیمار در ایران با افزایش ۶۸۸ ھزار نفر در بھمن به بیش از ۶ میلیون و ۹۲۵ ھزار نفر رسیده و در میان این کشورھا در جایگاه ۱۲ قرار دارد. بر اساس این گزارش، ایران در بھمن با میزان متوسط رشد روزانه بیماری ۳۵٫۰ درصد درجایگاه ۳۵ جدول قرار دارد.
در بھمن ماه، کشورھای ژاپن با میزان متوسط رشد روزانه بیماری ۶۶٫۲ درصد، دانمارک با ۳۱٫۲ درصد، رژیم اشغالگر قدس با ۷۵٫۱ درصد، اطریش با ۶۵٫۱ درصد و ھلند با ۶۴٫۱ درصد به ترتیب در جایگاه ھای اول تا پنجم دنیا قرار دارند و تقریبا اکثر کشورھای اروپایی در نیمه اول جدول قرار دارند.
دھقانی گفت: آمار فوتی ایران که در آبان ۴۰۲۸ نفر، آذر ۲۲۱۱ نفر و در دی به ۹۸۵نفر کاھش یافته بود در بھمن به ۲۶۴۶ نفر افزایش و بر این اساس تا پایان بھمن آمار کل فوتی کشور به ۱۳۴ ھزار و ۷۹۸ نفر رسیده است. نرخ متوسط رشد روزانه فوتی ایران کهدر آبان ۱۱٫۰ درصد، در آذر ۰۶٫۰ درصد و در دی به ۰۳٫۰ درصد کاھش یافته است.
ضمنا کشور ایران با ۲۸۳ مقاله جایگاه دھم دنیا را در پژوھش و تحقیق و یافته ھای جدید در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد. در این سامانه ھمچنین مجموعه ای از دستورالعمل ھا و پروتکل ھای صادر شده توسط سازمان ھای معتبر دنیا از جمله سازمان بھداشت جھانی (WHO)در حوزه بھداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید –۱۹ قرار دارد که می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

روند افزایش رشد