پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان وام به کشاورزان آسیب دیده ازسیل
پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان وام به کشاورزان آسیب دیده ازسیل

به گزارش پگاه خبر؛در پی وقوع سیل در نیمه دی ماه در جنوب استان فارس بسیاری از منازل، زمین‌های کشاورزی، دام‌ها، راه‌های مواصلاتی و معابری شهری و روستایی آسیب دید و تخریب شد همچنین وقوع سیل و آبگرفتگی معابر و بارش‌های سیل آسا در مناطق جنوبی فارس علاوه بر خسارت‌های مالی به منازل، تاسیسات و راه‌های […]

به گزارش پگاه خبر؛در پی وقوع سیل در نیمه دی ماه در جنوب استان فارس بسیاری از منازل، زمین‌های کشاورزی، دام‌ها، راه‌های مواصلاتی و معابری شهری و روستایی آسیب دید و تخریب شد همچنین وقوع سیل و آبگرفتگی معابر و بارش‌های سیل آسا در مناطق جنوبی فارس علاوه بر خسارت‌های مالی به منازل، تاسیسات و راه‌های مواصلاتی سبب آسیب‌دیدگی افراد و جان باختن ۵ نفر نیز شد.
براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی استانداری فارس سیل اخیر در جنوب استان فارس بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و بالغ بر  ۱۳۰۰  میلیارد تومان به بخش‌های زیر بنایی و  زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات خسارت وارد کرد.
همچنین هزار و ‌۳۸۰ واحد مسکونی شهری و‌ روستایی در سیل تخریب شده و نیازمند بازسازی و احیا هستند و در این راستا وعده ارائه تسهیلات تعمیر و بازسازی و اسکان موقت، از طریق بنیاد مسکن داده و قرار شد که دولت نیز بخشی از مصالح ساختمانی را به صورت رایگان در اختیار مردم سیل‌زده قرار دهد.
با گذشت ۱٫۵ ماه از وقوع سیل و آغاز ساخت و سازها در این مناطق خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از تلاش برای بازگشت حالت عادی به مناطق سیل‌زده خبر داد و اظهار داشت: ساخت‌وسازها پیش از ابلاغ اعتبارها در شهرهای سیل‌زده آغاز شد و با ابلاغ اعتبارها تلاش می‌شود که روند سرعت بیشتری بگیرد.
وی با بیان اینکه تسهیل شرایط برای ساخت و ساز از دیگر اقداماتی بود که مورد توجه قرار گرفت، گفت: در همین راستا ساخت و سازها معطل صدور پروانه‌های شهرداری نمانده و در مناطق سیل زده بدون پروانه ساخت و ساز شروع شد تا سرعت کار بیشتر شود.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ۶۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های شهرهای آسیب‌دیده از سیل ابلاغ شده که در کنار آن اعتبارات برای بنیاد مسکن نیز ابلاغ شده تا هر چه سریع‌تر بازسازی‌ها کامل شود.
عبداللهی مجموع اعتبارات جبران سیل برای دستگاه‌های اجرایی اعم از شهرداری و بنیاد مسکن را ۵۴۰ میلیارد تومان ذکر می‌کند و ساخت‌وسازها نیز در قالب تعمیر، مرمت و احداث است. وی همچنین گفت: برای خانواده‌هایی که در سیل جان باخته داشتند، ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان وام برای بخش کشاورزی خبر داد که این مبلغ در قالب تسهیلات با سود ۴ درصد و ۱۵ ساله به کشاورزان و باغداران آسیب دیده از سیل پرداخت می‌شود.
وی همچنین از امهال ۳ ساله وام‌های کشاورزی خبر داد که این فرصت کمک می‌کند خسارت ناشی از سیل بار دیگری بر دوش کشاورزان آسیب دیده نگذارد.
۱۵۴ میلیارد تومان تسهیلات برای آسیب دیدگان سیل در شهرهای جنوبی و ۷۹ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض بخش دیگری از مجموع کمک‌ها و اعتبارات برای جبران سیل در دی ماه در شهرستان‌های جنوبی چون لارستان، لامرد، مهر، اوز و گراش است که عبداللهی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند.
در میان شهرهای آسیب دیده از سیل شهر بیرم بیش از دیگر نقاط آسیب دید که همین امر منجر شد بسیاری از مسئولان استانی و کشوری برای بازدید به این منطقه سفر کنند. علاوه بر اعتبارات مصوب دولت دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز در جبران خسارت سیل مشارکت کردند.
از جمله محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت نیز ضمن بازدید از این منطقه قول‌هایی به مردم داد که اهم آنها عبارتند از: اهدای دام و لوازم خانگی به بخشی زیادی از آسیب‌دیدگان، اعطای ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های اشتغال‌زایی، تعمیر مدارس و مشارکت در بازسازی منازل،  تامین بخشی از هزینه اختصاص سی‌تی‌اسکن به بیرم و خودرو آتش‌نشانی به درز و سایبان، اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بیرم برای بازسازی زیرساخت‌ها، تامین جهیزیه کامل نوعروسان در مناطق سیل‌زده، اهدای مخازن آب روستایی و شهری و در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سیل‌بند.
همچنین در ادامه این روند  اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه  به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب فارس و اتخاذ تصمیمات لازم برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان برای تعمیر و بازسازی منازل مسکونی به لارستان رفت.
نیکزاد پس از بازدید از نقاط سیل‌زده گفت: با توجه به خسارت ایجادشده پیشنهادی مبنی بر ارائه ۲۰۰ میلیون تومان وام، ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۲۰ میلیون تومان کمک معیشتی و ۲۰ میلیون تومان به منظور اسکان موقت به هر خانوار به هیئت دولت داده شده که درصورت تایید و تصویب اجرایی خواهد شد
رئیس بنیاد مسکن همچنین خاطرنشان کرد: کار بازسازی منازل که از چند روز پیش آغاز شده با فوریت انجام می‌شود و درباره آواربرداری و معابر نیز اقدامات لازم انجام شود.
بنیاد مستضعفان و کمیسیون عمران مجلس نیز برای جبران خسارت سیل پای کار آمدند.در همین راستا محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس از بررسی مناطق سیل‌زده استان در کمیسیون عمران مجلس و پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی واحدهای تخریب شده از سیل خبر داد.
وی ضمن ارائه گزارشی از جلسه با کمیسیون عمران و ارائه آخرین وضعیت جنوب فارس به نمایندگان عضو این کمیسیون گفت: تاکید کمیسیون عمران مجلس برای تعریف بخشی از بودجه ۱۴۰۱ برای تامین هزینه مقاوم‌سازی بناهای فرسوده بود که در این راستا مقرر شد در استان فارس اعتبارات بیشتری جهت مقاوم‌سازی و ساخت بناهای تخریب شده از سیل پرداخت شود.

انتهای پیام/سمیه یگانه

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد