راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و توسعه سرمایه گذاری درشیراز
راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و توسعه سرمایه گذاری درشیراز

به‌گزارش پگاه خبر؛نشست برون رفت از چالش‌ها و توسعه سرمایه گذاری در شهر شیراز با حضور جمعی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز، مدیران شهری و فعالان حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری برگزار شد. چهار پنل تخصصی این نشست شامل بررسی مشکلات و چالش های پیش […]

به‌گزارش پگاه خبر؛نشست برون رفت از چالش‌ها و توسعه سرمایه گذاری در شهر شیراز با حضور جمعی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز، مدیران شهری و فعالان حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری برگزار شد.

چهار پنل تخصصی این نشست شامل بررسی مشکلات و چالش های پیش روی سرمایه گذاران، لحاظ ریسک در بسته های سرمایه گذاری و تسهیم ریسک در قراردادهای مشارکتی، ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت استارت آپ ها و فناوری های نوین در سرمایه گذاری بود که طی آن مسئولان شهری با سرمایه گذاران و صاحبان فکر و اندیشه به بحث و کفتگو نشستند.

آمادگی شورای اسلامی شهر برای حمایت از سرمایه گذاری

مهدی طاهری رییس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری گفت: تشکیل این پنجره واحد مربوط به چارچوب اصلی سرمایه گذاری است که باید دو طرف در قرار داد سرمایه گذاری به فهم مشترک برسند.

طاهری افزود: تنها راه برون رفت شهری در حوزه سرمایه گذاری تحقق طرح مدیریت یکپارچه شهری و تبدیل آن به قانون از بستر مجلس و دولت است.

طاهری از آمادگی شورای اسلامی شهر برای حمایت از لایحه مدت زمان پاسخگویی به سرمایه گذاری خبر داد و گفت: شهرداری یک لایحه مبنی بر تعریف مدت زمان پاسخگویی به سرمایه گذاری به شورا ارایه کند.

وی با بیان اینکه موضوع سرمایه گذاری و اقتصاد پویا در شهر به عنوان دغدغه مشترک شورا و شهرداری است، افزود: برای تحقق سرمایه گذاری باید بسته های جذاب سرمایه گذاری تهیه کرد.

به دنبال سند آسیب شناسی در حوزه سرمایه گذاری هستیم

محمدحسن اسدی رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در پنل بررسی مشکلات و چالش های پیش روی سرمایه گذاران گفت: با برگزاری این نشست به دنبال دست یافتن به سند آسیب شناسی در حوزه سرمایه گذاری هستیم.
اسدی اظهار داشت: وضعیت کشور در جذب سرمایه نگران کننده است و کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه دغدغه مند است و چنانچه چاره اندیشی های لازم صورت نگیرد در آینده با پیامدهای مخربی روبرو خواهیم شد.
رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: خروج سرمایه گزاران از شهر، استان و کشور عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت و شورای اسلامی شهر شیراز خواستار شفافیت و آسیب شناسی این بحران به منظور یافتن راهکارهای علمی و عملی است.
اسدی ادامه داد: مشکل چندانی در زمینه قوانین وجود ندارد و مساله اصلی به وجود عزم و اراده جدی برای حل چالش های پیش روی سرمایه گزاران بازمی گردد.

ساختاری ویژه برای سرمایه گذاران کلان در نظر بگیریم

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پنل ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری گفت: باید سرمایه گذار را از کسی که متقاضی دریافت مجوز یک طبقه ساختمانی تا پروژه های کلان است در نظر بگیریم، اما باید ساختاری ویژه برای سرمایه گذاران کلان در نظر بگیریم تا شاهد معطلی و کندی در دریافت مجوزها و خروج سرمایه گذار نباشیم.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در شهرداری شرایط و ظرفیت برای جذب سرمایه گذار فراهم شده و باید با فراهم کردن مقدمات و ایجاد تنوع بسته های سرمایه گذاری، شاهد جذب سرمایه گذار باشیم.

قادری با اشاره به دغدغه شورا و شهرداری شیراز در بحث حمایت از سرمایه گذار گفت: قدرت مانور در شورا و شهرداری به گونه ای است که می تواند بسیاری از اقدامات را تسهیل و با مصوبات شورا، شهرداری به مساله حمایت و جذب سرمایه گذار ورود کند.

به دنبال رفع مشکلات سرمایه گذاران هستیم

سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز در نشست برون رفت از چالش‌ها و توسعه سرمایه گذاری گفت: طی چند ماه اخیر در شهرداری تلاش شده که با تغییر نگاه به حوزه سرمایه گذاری، مشکلات سرمایه گذاران در بستر موارد قانونی رفع شود.

اصنافی افزود: با شعار و تبلیغات امکان جذب سرمایه گذار وجود ندارد بلکه با تغییر رویکردها و انجام اقدامات عملی سرمایه گذار حاضر به ورود به انجام پروژه های سرمایه گذاری می شود.

وی با اشاره به اقدامات جهت رفع موانع سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز به گفت: شناسایی گلوگاه های مشکلات سرمایه گذاری در شهرداری و استفاده از ظرفیت موجود برای حذف مراجعات فیزیکی از جمله این اقدامات است.

شهردار شیراز با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده پنج توسط شهرداری کلان شهرهای مشهد و تهران گفت: با تشکیل  این کمیسیون شاهد رفع مشکلات و حذف برخی از موارد در زمینه صدور مجوزها خواهیم بود و در همین راستا درخواست شهرداری شیراز به مراجع ذی صلاح ارسال شده است.

باید بستر سرمایه گذاری فراهم شود

افسانه خواست خدایی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نشست ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری گفت: تا زمانی که مجموعه منسجم مدیریتی در راستای جذب سرمایه گذار در شهرداری نداشته باشیم سرمایه گذار دلگرم به ورود سرمایه گذاری نخواهد شد.

خواست خدایی اظهار کرد: باید بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و حفظ حقوق سرمایه گذاران در جایگاه قانونی داشته باشیم.

وی گفت: جلسات سرمایه گذاری باید بیانگر مشکلات سرمایه گذاران باشد تا راهکارهای مناسب مشکلات آنان اندیشیده شود.

ایجاد پنجره واحد اولین گام برای جذب سرمایه گذار است

بابک دایی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری است، گفت: ایجاد پنجره واحد همان فرش قرمز سرمایه گذاران است و باید همگی برای ایجاد آن تلاش کنیم و پنجره واحد اولین گام برای جذب سرمایه گذاران است.

وی افزود: تمام دستگاه های اجرایی دارای سامانه شده اند اما هیچ کدام از این سامانه ها نمی توانند تبادل اطلاعات با یکدیگر داشته باشند و جزیره ای عمل می کنند.

دایی با اشاره به اینکه باید به شیوه الکترونیکی پنجره واحد را ایجاد کنیم، گفت: این پنجره واحد باید در سطح ملی ایجاد شود.
همچنین در حال تهیه اطلس سرمایه گذاری هستیم تا جهت سرمایه گذاری مشخص شود.

اداره کلانشهرها بدون مشارکت سرمایه گذاران ممکن نیست

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پنل بررسی مشکلات و چالش های پیش روی سرمایه گذاران گفت: اداره کلانشهرها بدون مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران ممکن نیست.
پاک فطرت خواستار پرهیز از نگاه های سلیقه ای در مواجه با سرمایه گذاران شد و افزود: بیش از ۷۵ درصد از بودجه شهرداری ها می تواند از حوزه سرمایه گذاری تامین شود، دستاورد برگزاری چنین نشست هایی باید حمایت از سرمایه گذاران باشد و مدیران با تمام قوا و در چارچوب های قانونی از آنها حمایت کنند.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی که با تورم ۴۰ درصدی روبرو هستیم بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی به ساخت و ساز نخواهند داشت و به همین دلیل باید بسته های تشویقی را در اختیار آنها قرار داد.

لزوم استفاده از ظرفیت استارت آپ ها در سرمایه گذاری

مهدی نصیری رییس کمیسیون هوشمند سازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز در نشست استفاده از ظرفیت استارت آپ ها و فناوری های نوین در سرمایه گذاری اضافه کرد: شهرداری و سازمان های دیگر باید شفافیت را در مسیر سرمایه گذاری ایجاد کنند و با تشکیل پنجره واحد سرمایه گذاری تمام چالش ها برای سرمایه گذاران برطرف و استاندارها موجود لحاظ شود.
نصیری ضمن گفتگو با فعالین حوزه فناوری اطلاعات و شنیدن خواسته های آنان گفت: تسریع در کار سرمایه گذاری و ایجاد جذابیت و مشارکت برای جذب سرمایه گذاران از راهکارهای موفقیت در بحث سرمایه گذاری در شیراز، مجموعه مدیریت شهری و مدیریت استان است.

رفع چالش‌ها، حوزه سرمایه گذاری را تقویت می کند

محمد فرخ زاده معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس در پنل تخصصی ریسک در  بسته های سرمایه گذاری و تسهیم ریسک در قراردادهای مشارکتی گفت: رفع چالش ها و اطمینان بخشی، حوزه سرمایه گذاری  را تقویت می کند.
فرخ زاده با تاکید بر اینکه در این نشست تخصصی باید مشکلات حوزه سرمایه گذاری احصا و نسبت به رفع آنها اقدام کرد، افزود: باید در این پنل به مشکلات سرمایه گذاری در حوزه نهادهای عمومی غیر دولتی همچون شهرداری و بنیادها توجه کنیم تا علاوه بر چابکی و انعطاف پذیری در بستر قوانین، بتوانیم سرمایه گذاری را به عنوان منابع پویا و پایدار دنبال کنیم‌.
معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به برخی از مداخلات غیر اصولی در روند سرمایه گذاری در نهاد های غیر دولتی که باعث تغییر در روند سرمایه گذاری شده، خاطر نشان کرد: تعارض بین منافع شهر و سرمایه گذار یکی از ریسک سرمایه گذاران و خواب سرمایه گذاری از جمله چالش های این حوزه است.

تورم موجب ریسک در سرمایه گذاری شده است

مهدی نصیری رییس کمیسیون هوشمند سازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز در پنل تخصصی ریسک در  بسته های سرمایه گذاری گفت:  چالش ریسک پذیری پیش روی تمام سرمایه گذاران دنیا وجود دارد اما شدت عوامل بیرونی روی سرمایه گذاری باعث شده که در استان فارس وضعیت سرمایه گذاری خوب نباشد‌.
تورم موضوع دیگری بود که نصیری به عنوان ریسک   سرمایه گذاری به آن پرداخت و تصریح کرد: به دلیل تورم موجود در کشور ریسک محاسباتی در سرمایه گذاری ها بعضاً باعث توقف در کار می شود.

عدم رغبت سرمایه گذاران برای ورود به حوزه ساختمان

قاسم اکبری شهردار منطقه ۷ نیز در این نشست گفت: مدت زمان تعریف شده برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری در حوزه ساختمانی با روند فعلی که زمانبر است، همخوانی ندارد.
اکبری افزود: این عدم انطباق زمان تعریف شده با طولانی بودن روند کار باعث شده سرمایه گذار در حوزه ساخت و ساز رغبت کمتری برای ورود به این بخش داشته باشد.
تغییر مدیریت ها و قرار نگرفتن برخی از پروژه های سرمایه گذاری در اولویت کاری مدیران چالش دیگری بود که اکبری به آن پرداخت و از گلایه سرمایه گذاران نسبت به آن سخن گفت.

با پیشتیبانی از سرمایه گذاران مسیر را برای آنها هموار کنیم

کریم شکوهیان شهردار منطقه ۳ شیراز نیز در پنل تخصصی ریسک در  بسته های سرمایه گذاری درباره چالش های پیش روی سرمایه گذاران حوزه شهری گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذاری همواره با ریسک همراه است پس باید با پشتیبانی از سرمایه گذاران مسیر پیش رو را برای آنها هموار کنیم.
شکوهیان ضمن تاکید بر اینکه باید برخی از سیاست های موجود در این حوزه اصلاح شود، افزود: این امر  نیازمند همکاری سایر متولیان خارج از مجموعه شهرداری است تا زمینه برای ورود سرمایه گذاران فراهم شود.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

راهکارهای برون رفت