سووشون نقش بی بدیل شیراز در طول صد سال گذشته رانشان می دهد
سووشون نقش بی بدیل شیراز در طول صد سال گذشته رانشان می دهد

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: مجموعه تلویزیونی «سووشون» بیانگر نقش مردم شیراز در مقابله با استعمار است و از این منظر، فرصتی برای روایت این مقطع از تاریخ این شهر است.

به گزارش پگاه خبر؛مصطفی مشفقیان با اشاره به ساخت سریال سووشون در شیراز اظهار کرد:ساخت این سریال در شیراز، علاوه بر دستاوردهای فرهنگی، از جهت هنری نیز یک فرصت مغتنم برای شهر ما محسوب می‌شود چراکه جمع زیادی  از هنرمندان و دیگر عوامل فنی و تخصصی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سریال به نقش‌آفرینی خواهند پرداخت و در بخش خدماتی و گردشگری نیز ساخت این سریال دستاوردهای اقتصادی برای شهر شیراز به دنبال خواهد داشت و همچنین جمع قابل توجهی نیز از هنرمندان و هنروران شیرازی در این پروژه حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: سووشون یکی از برترین آثار ادبی تاریخ کشور ما در حوزه رمان محسوب می‌شود که از چند جهت حائز اهمیت است، نخست آنکه روایتی واقع‌گرایانه، باورپذیر و درعین حال جذاب از یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ کشور ما یعنی اواخر سقوط پهلوی اول و روی کار آمدن پهلوی دوم و دوران استعمار را دارد و دیگر آنکه بستر وقوع تمام این وقایع در شهر شیراز است.

وی همچنین با اشاره به نقش شیراز در خیزش‌های تاریخی ملت ایران گفت: این رمان و هر اثر نمایشی دیگری که بر اساس آن ساخته شود به خوبی می‌تواند نقش پررنگ و بی بدیل شیراز و شیرازی‌ها را در خیزش‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهانه و بر ضد ظلم و استعمار در طول یکصد سال گذشته نشان دهد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز افزود: خانم آبیار به عنوان کارگردان این اثر نیز در کارنامه هنری خود نشان داده به خوبی می‌تواند مفاهیم عمیق فرهنگی را با استفاده از ابزار هنر و رسانه به مخاطب انتقال دهد.

مشفقیان همچنین در پاسخ به بروز برخی نگرانی‌ها درخصوص ساخت و ساز مرتبط با این سریال در باغ تاریخی عفیف آباد گفت: طی مذاکره‌ای که با تهیه کننده این اثر داشتیم، بر لزوم حفظ و عدم وارد آمدن آسیب به بنا و حریم آثار تاریخی به عنوان یک الزام مهم بحث و گفتگو شد و عوامل ساخت این سریال، برای جلوگیری از وارد آمدن  خدشه به آثار تاریخی و باستانی شهر شیراز اعلام کردند هیچگونه سازه‌ای  در باغ عفیف آباد و یا دیگر بناهای تاریخی این شهر نخواهند ساخت و حتی تنها سازه ای که ایجاد شده است نیز جمع اوری شده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اعلام کرد: ساخت این سریال یک اتفاق مهم در تاریخ پرافتخار فرهنگ و هنر شهر شیراز محسوب می‌شود و همه متولیان فرهنگی در شهر و استان ما، باید متوجه اهمیت و لزوم حمایت از تولید آن باشند.

پیش از این، ساخت سازه با استفاده از بلوک و سیمان در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز برای ساخت دکور مجموعه تلویزیونی «سووشون» واکنش‌هایی داشت که در پی آن، نرگس آبیار کارگردان فیلم اعلام کرد که این سازه‌ها را به مکان دیگری منتقل می‌کند.
در پی این اقدام، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تشکر از حساسیت و احترام کارگردان مجموعه تلویزیونی سووشون به مردم شیراز، اظهار کرد: قطعا ساخت فیلم براساس رمانی مشهور درباره مردم شیراز و فیلمبرداری آن در همین شهر جای تشکر و قدردانی دارد.
اسماعیل محبی پور با بیان اینکه محتوای رمان ضد استکباری و استعماری است و پرداختن به این مسئله در قالب فیلم در یک وجه درخور اهمیت است، گفت: برای ساخت فیلم و ایجاد سازه‌های موقت حساسیت‌هایی ایجاد شده بود که اقدام به موقع خانم آبیار مانع سوءاستفاده برخی از دشمنان و رسانه‌ها شد که به دلیل محتوای فیلم این سازه‌ها را بهانه عیب‌جویی کرده بودند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس با بیان اینکه اقدام خانم آبیار اهمیت و احترام به نظر منتقدان دلسوز و مانع سوء استفاده برخی از سوءاستفاده‌گران داخلی و خارجی شد، افزود: قطعا مردم فارس میزبان خوبی برای این تیم خواهند بود تا فیلم ساخته شود.

نرگس آبیار کارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز در توضیحاتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: در رابطه با پروژه سووشون که بر اساس رمان شاخص سیمین دانشور شکل گرفته، لازم است که توضیحاتی را عنوان کنم. حدود یک سال پیش تصمیم گرفتم که فیلمنامه‌ای را بر اساس این رمان تهیه کنم و سریالی را بر اساس آن در شیراز بسازم.

این کارگردان ادامه داد: هرچند که ساخت این فیلم در شیراز هزینه‌های بسیاری را به گروه تولید تحمیل می کرد اما با اصرار من قرار شد که برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این فیلم در شیراز فیلمبرداری شود.
وی افزود: در واقع هدف ما این بود که معماری بناها و اتمسفر زیبای شیراز بتواند در سریال نشان داده شود. چراکه از نظر من شهرک‌های سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده است.

آبیار ابراز کرد:من امیدوارم با ساخت این سریال گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ غنی مردم شیراز و معماری شگفت انگیز بناها در این شهر را به مردم جهان بشناسیم. این کار نیاز به کمک و همدلی مردم شیراز دارد و امیدواریم این امر محقق شود.

«سووشون» اثری از سیمین دانشور در زمره برترین و پُرشمارگان‌ترین رمان‌های فارسی است و به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است.

سیمین دانشور زاده هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ در شهر شیراز، به جز «سووشون» آثار دیگری نیز از خود به یادگار نهاده است. «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان» از دیگر رمان‌های او است و کتاب‌های «آتش خاموش»، «شهری چون بهشت»، «به کی سلام کنم؟» و «از پرنده‌های مهاجر بپرس»، از مجموعه داستان‌های دانشور است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

سووشون