تولید انرژی خورشیدی بربام شاهچراغ (ع)،الگوی فرهنگ تولیدبرق است
تولید انرژی خورشیدی بربام شاهچراغ (ع)،الگوی فرهنگ تولیدبرق است

مهندس یداله حقیقی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس و معاونین این شرکت در دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به طرح آیینه ای تولید انرژی خورشیدی بر بام آستان شاهچراغ و ساختمان های پیرامون اظهار داشت : این طرح در راستای فرهنگ سازی و مشارکت همگانی برای تولید انرژی پاک است.

به گزارش پگاه خبر؛مهندس حقیقی در دیدار با آیت الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به پیشینه تولید انرژی خورشیدی در استان فارس و جنوب کشور افزود: استان فارس تا کنون ۷۰ مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی منصوبه دارد که این ظرفیت تا ۲ هزار مگاوات قابل افزایش و توسعه است به عبارتی تا دو برابر ظرفیت تولید انرژی اتمی بوشهر ما می توانیم در فارس انرژی خورشیدی داشته باشیم و این موضوع با جدیت دنبال می گردد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس دراین دیدار با بیان اینکه ضرورت تولید انرژی پاک بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ محیط زیست و برای تداوم تولید باید تولید انرژی خورشیدی با جدیت دنبال گردد افزود: در حوزه انرژی پاک منابع متعددی دراستان فارس و جنوب کشور وجود دارد که باید از آن بهره گیری کرد.
وی ادامه داد : استان فارس شاهراه تبادل انرژی بین جنوب و شمال کشور است ، ۸۰ درصد انرژی کشور از استان فارس و بوشهر تبادل می شود ، ظرفیت تولید انرژی در این حوزه ۹ هزار مگاوات است. مصرف ما در اوج مصرف تابستانی ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات است ، بنا بر این حدود ۴ هزار مگاوات مازاد مصرف داریم ولی از آنجا که تولید و مصرف برق بر اساس برنامه ریزی دیسپاچینگ و نگاه به شبکه سراسری است و نیازهای سایر استان ها و شبکه را هم باید در نظر گرفت ، بنا بر این در تابستان ها مشمول خاموشی می شویم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس خاطر نشان کرد : در عین حال به رغم ظرفیت های موجود ، در کل کشور کمبود برق و انرژی وجود دارد ، در سالهای گذشته این کمبودها بیشتر شده است و متاسفانه اقدام قابل توجهی برای افزایش تولید انجام نشده است اما با برنامه ریزی های صورت گرفته در دولت سیزدهم ۳۵ هزار مگاوات تا سال ۱۴۰۴ باید به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود ، این عدد بزرگی است و دولت به تنهایی نمی تواند آن را محقق کند ، بنا بر این مشارکت و همراهی همه دستگاههای مسوول و سرمایه گذاران بخش خصوصی دراین بخش ضرورت دارد .

مهندس حقیقی در ادامه با یاد آوری اینکه از این میزان ۳۵ هزار مگاوات ، دولت مصمم است که ۵ هزار مگاوات بااحداث نیروگاههای جدید تامین کند گفت: تامین ۱۰ هزار مگاوات برق هم با همکاری صنایع و سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک برنامه ریزی شده است که مدیریت بار شود و تامین گردد. بیشتر برنامه ریزی ها برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی صورت گرفته و با استقبال شایان توجه از سوی صنعتگران و سرمایه گذاران هم روبرو شده است ، اکنون آمادگی برای ایجاد ظرفیتی بسیار بیشتر از این عم وجود دارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه استان فارس و جنوب کشور منابع غنی انرژی خرشیدی دارد که می توان از آن بهره گیری کرد گفت: سامانه های تولید حدود ۷۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در فارس نصب شده و مورد استفاده است ، اکنون آستان قدسی حرم مطهر هم با نصب سلول های خورشیدی فرهنگ سازی می کند و از این مکان مقدس هم انرژی خورشیدی تولید خواهد شد.حدود هشت تا ۱۰ درصد از کار نصب سامانه های خورشیدی در این مکان پیش رفته است و مابقی هم در حال اجرا است.

آیت الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) هم در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای اجرای طرح تامین و تولید انرژی برق و نصب آیینه های خورشیدی در پشت بام آستان حضرت شاهچراغ (ع) اظهار داشت : این روزها وابستگی به برق و مصرف انرژی در همه ابعاد قابل مشاهده است ، از کوچکترین کار خانه تا بزرگترین کارهای صنعتی و ارتباطات و مخابرات و کشاورزی و تجاری وابسته به مصرف برق و انرژی است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) ادامه داد : در چهار دهه گذشته تولید و انتقال و توزیع برق در کشور واقعا متحول شده است ، این از برکات نظام اسلامی است که اکنون شاهدیم دورافتاده ترین روستاها هم از مزیت و نعمت برق برخوردارند ، و می توان گفت که انقلابی در این عرصه رخ داده است ، مصرف برق و استفاده از وسایل برقی در خانواده ها دهها برابر شده است و تامین برق به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم و روستاییان مطرح بوده است.

آیت الله ابراهیم کلانتری اضافه کرد : در عین حال باید زیر ساخت ها توسعه یابد ، نمی توان این بخش را نادیده گرفت ، اگر غفلتی در حوزه زیر ساخت ها صورت گرفته باید جبران شود ، در زمینه صادرات برق هم باید تلا ش بیشتری شود ، صادرات برق از نظر ارتباطات سیاسی هم بسیار مهم است ، کشورمان این قابلیت و استعداد را دارد تا از نظر سیاسی و فرهنگی با صادرات برق زمینه افزایش مبادلات را فراهم کند.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با بیان اینکه امروز موضوع برق موضوعی اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی است افزود: فارس شایستگی آن را دارد که مازاد تولید را به سایر استان ها و شبکه سراسری می فرستد ، یک سوم از تولید برق در فارس و جنوب کشور به سایر استان ها ارسال می شود ، احداث نیروگاه خورشیدی در آستان حضرت شاهچراغ (ع) جنبه الگو سازی و فرهنگ سازی دارد تا سایر بخش ها هم وارد شوند و این کار تکرار گردد.

وی با اشاره به سفر خود به کشور چین اضافه کرد : بسیاری از ساختمان ها در چین تولید کننده برق هستند ، دشت ها و کوهها دراین کشور تولید کننده انرژی پاک است ، این الگویی است که باید از آن بهره بگیریم ، جنوب کشور و فارس بستر مناسب برای تولید انرژی خورشیدی دارند و باید بیش از آن مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

تولید انرژی خورشیدی