برگزاری کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
برگزاری کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، گفت: در سه تا چهار دهه گذشته، نظام سلامت کشور موفق شده که با یک رویکرد بسیار جامع و موثر، بیماری […]

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، گفت: در سه تا چهار دهه گذشته، نظام سلامت کشور موفق شده که با یک رویکرد بسیار جامع و موثر، بیماری های واگیردار را در کشور کنترل کند.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «افشین استوار» رویکرد اساسی نظام سلامت را رویکرد نظام شبکه عنوان کرد و افزود: به این ترتیب در دورترین نقاط کشور، دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی برای همه مردم فراهم شده است.

او با اشاره به احداث یک خانه بهداشت در هر روستای بالای پانصد نفر جمعیت و انتخاب یک بهورز به عنوان نیروی ارایه دهنده خدمات تخصصی بهداشتی ادامه داد: با اقدامات بسیار ساده ای که بهورز انجام می دهد، بیماری های واگیردار در کشور کنترل شده است، از سویی دیگر روند توسعه در کشور باعث شده جمعیت رو به سالمندی پیش رود، امید به زندگی و میانگین عمر نیز افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت مهمترین مسئله ای که سلامت مردم را تهدید می کند، بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۸۲ درصد موارد مرگ و میر در کشور، به دلیل بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد و تنها ۱۸ درصد به دلیل بیماری های واگیردار و دگیر علت ها اتفاق می افتد، پس اولویت اساسی در کشور پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی، مهم ترین بیماری های غیرواگیر به شمار می روند که در مجموع این چهار بیماری، ۷۵ درصد از ۸۲ درصد مرگ را به خود اختصاص می دهند.

او عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را به دو دسته رفتاری و بیولوژیک تقسیم کرد و گفت: عوامل خطر رفتاری مانند مصرف سیگار و الکل، تغذیه ناسالم و کم تحرکی است، بر اساس آمار به دست آمده، بیش از ۵۵ درصد مردم کشور، ۱۵۰ دقیقه تحرک در هفته ندارند و ۱۵درصد از مردم کشور نیز دخانیات مصرف می کنند.

چاقی بیش از ۶۵ درصد ایرانی ها و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه چاقی و فشارخون بالا از عوامل خطر بیولوژیک در بیماری های غیرواگیر هستند، اضافه کرد: بیش از ۶۵ درصد مردم کشور، چاق هستند یا اضافه وزن دارند، حدود ۳۰ درصد جمعیت بزرگسال کشور فشارخون بالا دارند، ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت بزرگسال کشور، قندخون بالا دارند و حدود ۲۵ درصد جمعیت چربی خون دارند که باید پیشگیری شود.

دکتر استوار ادامه داد: لازم است عوامل خطر رفتاری و بیولوژیک در بیماری های غیرواگیر کاهش یابد تا بیماری های غیرواگیر در کشور کمتر شود، همچنین تلاش مسوولان سلامت در کشور بر این است که در مرحله نخست، آگاهی به مردم و در مرحله دوم اجرای پویش های انسانی مانند بسیج ملی کنترل فشارخون صورت پذیرد، البته باید خدمات کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر در کشور توسعه یابد.

او تاکید کرد: ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، در کشور به صورت یک قانون در آمده است که از اقدامات مهم پیشگیری از بیماری های غیرواگیر محسوب می شود و لازم است برای افزایش آگاهی مردم نسبت به عوامل پیشگیرانه بیماری های غیرواگیر، از رسانه ها، جامعه مدنی، سازمان های مردم نهاد و ائمه جماعات کمک گرفت.

کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران، صبح امروز، پنجم آذر، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.