قرمز شدن ۲ شهرستان استان بیانگر افزایش امیکرون است
قرمز شدن ۲ شهرستان استان بیانگر افزایش امیکرون است

به گزارش پگاه خبر؛قرمز شدن ۲ شهرستان استان فارس که شیراز یکی از آنهاست بیانگر افزایش تعداد بیماران کرونایی و شیوع بیشتر امیکرون در این استان است. استانی که تا هفته گذشته تمام شهرها در وضعیت آبی بود و تنها ۳ شهر زرد داشت امروز ۲ شهرستان قرمز، ۸ شهرستان نارنجی و ۲۶ شهرستان زرد […]

به گزارش پگاه خبر؛قرمز شدن ۲ شهرستان استان فارس که شیراز یکی از آنهاست بیانگر افزایش تعداد بیماران کرونایی و شیوع بیشتر امیکرون در این استان است.
استانی که تا هفته گذشته تمام شهرها در وضعیت آبی بود و تنها ۳ شهر زرد داشت امروز ۲ شهرستان قرمز، ۸ شهرستان نارنجی و ۲۶ شهرستان زرد دارد که این موضوع ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بیشتر می‌کند.
وضعیت شهرستان‌های استان به دلیل شیوع گسترده بیماری یک وضعیت ناپایدار است که تغییر رنگ آنها به سمت نارنجی و قرمز  دور از انتظار نیست، این موضوع در کنار مراجعه ۳ هزار نفر به مراکز ۱۶ ساعته در ۷۲ ساعت گذشته هشدارها را جدی‌تر کرده و سبب شده که ورود استان فارس به موج ششم از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام شود.
ساده‌انگاری مردم و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عامل اصلی است کهبراساس گفته‌های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هنوز ۶ درصد از مردم برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که این امر در کنار سرایت‌پذیری بالای این سویه ابتلا را افزایش می‌دهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز راهکار مقابله با این سویه را تکمیل چرخه واکسن به ویژه تزریق دز سوم دانست و گفت: هر چه شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود خطرات امیکرون کمتر می‌شود.
به گفته رضائیان در حال حاضر پوشش ماسک در استان فارس کمتر از ۴۰ درصد است در حالی که این میزان باید به ۹۰ درصد برسد تا از پیک جلوگیری کرد
محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز امروز از کمرنگ بودن نظارت‌ها بر اجرای مصوبات کرونایی انتقاد کرد.
به گفته وی قرار است نظارت بر اجرای مصوبات توسط دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اتاق اصناف و نیروی انتظامی انجام شود و نظارت‌ها جدی‌تر صورت گیرد چراکه بسیاری از مصوبات به دلیل کمرنگ بودن نظارت‌ها اجرایی نشده است.
استاندار فارس در این جلسه از اصحاب رسانه درخواست کرد که برای نظارت بهتر و بیشتر کمک کنند.
در همین راستا سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام «هر ۳۰ ثانیه یک نفر ابتلا در استان فارس» به مردم هشدار داد و از گسترش امیکرون در استان ابراز نگرانی کرد.
به گفته وی در شبانه‌روز گذشته روند ابتلا به کرونا به صورت قابل توجهی افزایش داشته که این موضوع ایمنی جامعه را تهدید می‌کند. حسینی ضمن درخواست از مسئولان اجرایی استان برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت فارس بر نظارت بیشتر در اماکن پرتردد تاکید کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از آمادگی کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داد و افزایش موارد خانوادگی ابتلا به کرونا را نگران‌کننده خواند.
عدم تکمیل فرایند واکسیناسیون و بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برابر کرونا عواملی است که حسینی آن را مطرح و دلیل بحرانی‌تر شدن و ضعیت استان اعلام کرد و گفت: این موارد سبب ایجاد عوارض و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به استان می‌شود.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال حاضر واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد.
براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۹۲۷ هزار و ۵۷۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۵۳۸ هزار و ۱۹۰ بیمار مثبت شناسایی شده است.
از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۸۷۱ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۶۵ هزار و ۴۷۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۳۰۲ هزار و ۷۰۳ مورد تست سریع انجام شده و ۷۲ هزار و ۷۱۱ بیمار مثبت شناسایی شده است.
با بستری ۱۴۳ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۵۳۹ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۸۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.
متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۴۸۸ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۱۴ هزار و ۵۷۳ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.
در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار و ۹۰۲ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۲۶ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۱ هزار و ۱۹۲ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۸۴ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

قرمز شدن