راه اندازی خوشه‌ی صنعتی درراستای هم‌افزایی کالای متجانس ورونق تولید
راه اندازی خوشه‌ی صنعتی درراستای هم‌افزایی کالای متجانس ورونق تولید

پنجمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان فارس با حضور سرپرست معاونت اقتصادی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و جمعی دیگر از مسئولان استانی و فعالان بخش عمومی غیردولتی برگزار شد.

به گزارش پگاه خبر؛حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یکی از اهداف ایجاد خوشه‌های صنعتی را توسعه صادرات دانست و در این زمینه مطرح کرد: خوشه‌های صنعتی در راستای هم‌افزایی کالاهای متجانس و ارتقاء تکنولوژی برای تولید و رونق آن راه‌اندازی شده است که بایستی با یک برند واحد در بازارهای صادراتی در توسعه کسب و کارها و توسعه پروژه‌های خوشه‌ای نقش‌آفرینی کنند.

ایزدی گفت: بر اساس دستورالعمل جدیدی که در سطح ملی تعریف شده است بایستی کارگروه توسعه صادرات ناظر بر عملکرد خوشه‌های صنعتی باشد تا بتواند ارزیابی، امکان‌سنجی و نظارت خود را به صورت مستمر بر فعالیت‌های شهرک صنعتی داشته باشد.
رئیس سازمان صمت فارس هم در ادامه در تشریح دستورالعمل پنجمین کارگروه توسعه صادرات استان فارس، مطرح کرد: ارائه گزارش خوشه‌های صنعتی بخش صنعت و کشاورزی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس، ارائه مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات دو کالای فرش دستباف و محصول پسته توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی فارس و بررسی راهکارهای اجرایی شرکت‌های تولیدی صادراتی شیرین بیان در جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی توسط تشکل صادراتی شیرین بیان ایران از موضوعات مهم بررسی شده در این نشست بود.
عبدالعظیم خادم‌حمزه، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تاکید بر اینکه جلساتی که گرفته می‌شود باید خروجی داشته باشد، اظهار داشت: خروجی جلسات باید نتیجه مثبتی برای مردم داشته باشد.

وی در همین راستا در رابطه با موضوع پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان فارس، گفت: با توجه به مصوبات جلسات انتظار می‌رود تا نامه‌نگاری‌ها در موعد مقرر انجام شود چراکه با این شکل کار کردن استان فارس توسعه پیدا نخواهد کرد و باید برای تکمیل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیز اراده‌ای جدی وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تاکید بر اینکه برنامه‌های شهرک صنعتی و صنایع کوچک نباید صرفا متکی بر اعتبارات دولتی به ویژه منابع مالی باشد، افزود: اتکا خوشه‌های صنعتی بر دولت یک پروسه طولانی مدت است و باید مدل مدیریتی مختلفی در زمینه تامین مالی، شرکت‌های تحقیقاتی و مجریان کارآمد و … شناسایی و بکارگیری شود تا بتوانیم شرایط مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم.

عبدالعظیم خادم‌حمزه با تاکید بر اینکه هدف اصلی سازمان بورس شفاف‌سازی است، بیان کرد: مصرف‌کنندگان بر اساس مجوزی که دارند باید کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت کمتری نسبت به بازار تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: نظام عرضه و تقاضا باید شفاف باشد و سازمان بورس باید دست دلالان را کوتاه کند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

راه اندازی خوشه‌ی صنعتی