انتقال و خروج شرکت پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی
انتقال و خروج شرکت پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی

 مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران از انتقال و خروج این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در قالب برنامه ریزی منسجم و با حداقل زمان ممکن خبر داد.

به گزارش پگاه خبر؛کلانشهر شیراز هشتمین کلانشهر آلوده کشور است و قریب به ۷ سال از مطرح شدن طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهر شیراز گذشته است. کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم و شیشه به عنوان صنایع آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آن‌ها از شهر شیراز ضروری و تهدیدی برای سلامتی شهروندان است. موضوعی که صدای اعضای شورای شهر شیراز را در دوره‌های چهارم و پنجم نیز درآورد و در چندین جلسه این موضوع در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد.
مسئولان استانی بار‌ها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است، اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده است.
جهانگیر باقری مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران در نشستی با خبرنگاران از انتقال و خروج این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: برای انتقال شرکت پشم شیشه ایران به خارج از شهر شیراز علاوه بر اراده اقدام هم وجود داشته است، به صراحت اعلام می‌کنیم که در بین شرکت‌هایی که باید از شیراز منتقل شوند قطعا یکی از این شرکت‌ها ما هستیم.
وی افزود: زمینی را به منظور انتقال کارخانه از محل فعلی به منطقه ویژه اقتصادی با مساحت ۸ هکتار سال ۸۸ خریداری کردیم و در واقع پروژه انتقال از همان تاریخ کلید خورد، اما عملا تا سال ۹۴ اتفاقی خاصی نیفتاد، چون عملا تامین منابع مالی نشده بود و عملا اراده‌ای هم در سیستم‌های بالادست برای این قضئیه وجود نداشت.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران افزود: اولین بار که این پروژه رنگ واقعیت به خود گرفت سال ۹۴ بود که باز متاسفانه به مدت پنج ماه بنا به دلایلی که عمده‌ترین آن تامین منابع مالی بود مجددا به حالت رکود فرورفت.
وی ادامه داد: عملا از اواسط سال ۹۸ سیستم شرکت پشم شیشه به این نتیجه رسید که در راستای حفاظت از محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی اراده محکمی برای انتقال کارخانه به خارج از شهر به‌وجود آمد.
باقری با اشاره به اقداماتی که تا کنون انجام شده است، گفت: پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد روبرو است و بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است که برای کل پروژه ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران با اشاره به اینکه مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل تهسیلات بانک ها، نقدینگی شرکت و مساعدت هلدینگ صدر تامین و شستا انجام می‌شود، گفت: هیچکدام از فعالیت‌های انتقال وجود ندارد که قرارداد فعال نداشته باشد. البته یک سری قرارداد سال گذشته منعقد کردیم که قرارداد خارجی ما فعال شده است و تمامی فعالیت‌های باقی مانده از پروژه در قالب یک قرارداد (epc صفر تا صد) با یک شرکت معتبر داخلی منعقد شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت داخلی در مجموعه پشم شیشه ایران استقرار دارد و نزدیک به ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد به عنوان پیش پرداخت را این شرکت (در محل کارخانه و منطقه ویژه اقتصادی) دریافت کرده است و امیدواریم براساس یک برنامه زمان بندی با حضور اصحاب رسانه و مسئولان استان کارخانه پشم شیشه به خارج از شهر شیراز منتقل کنیم.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران گفت: خط تولید پشم شیشه تا زمانیکه به پیشرفت قابل توجه و مطمئنه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز نرسد، این خط با ۷۰ درصد بازار پشم شیشه همچنان فعال خواهد بود؛ بنابراین با این پیش بینی که محصول بر اساس نیاز کشور، دائم در دستری باشد خط تولید تا دقیقه ۹۰ و حتی وقت اضافه فعال خواهد بود و در قالب برنامه ریزی منسج و با حداقل زمان ممکن؛ عملیات انتقال تجهیزات به منطقه ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.
باقری با بیان اینکه با جابه جایی شرکت پشم شیشه ایران به خارج از شهر شاهد افزایش ظرفیت تولید از ۹ هزار تن به ۱۵ هزار تن خواهیم رسید، گفت: شرکت پشم شیشه ایران بورسی است و در سال ۹۹ شاهد افزایش سرمایه در بورس بودیم.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران با بیان اینکه شرکت پشم شیشه ایران نخستین تولید کننده محصول عایق حرارتی و صوتی ساختمانی به نام مینرال وول در کشور است که می‌تواند مشکلات انتقال صد‌ا از د‌یوار‌های آپارتمان‌ها در کشور را برطرف کند، گفت: این شرکت با بیش از نیم قرن سابقه، ۷۰ درصد پشم شیشه کشور را تولید می‌کند.
باقری با بیان این که شرکت پشم شیشه ایران اولین و بزرگترین تولید کنند‌ه عایق‌های حرارتی و صوتی و نخستین تولید کنند‌ه عایق‌های رطوبتی پیش ساخته با نام تجاری ایزوگام است، افزود: تولید عایق‌های رطوبتی با این نام سبب شد که ایزوگام پسوند همه عایق‌های رطوبتی در ایران شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آذرماه امسال ۷۵۰ تن محصولات در بورس کالا بفروش رساندیم، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار در ۵ سال اخیر شرکت پشم شیشه ایران توانسته است تا در سال ۹۹ با تکیه بر توان داخلی، بومی سازی و تامین به موقع مواد اولیه جهش تولید را رکورد بزند.
به گفته باقری مسئولان این کارخانه، ایجاد خط‌های جدید تولید نخ شیشه با ظرفیت ٣ هزار تنی در سال یکی از طرح‌های توسعه این واحد تولیدی است که تولیدات این کارخانه علاوه بر تامین نیاز داخل کشور به دیگرکشور‌ها هم صادر می‌شود.
مدیر عامل شرکت پشم شیشه ایران با بیان این که ماهانه ۹ هزار تن پشم شیشه در این شرکت تولید و نیاز کشور را تامین می‌کند، افزود: د‌ر حال حاضر ۱۸۵ نفر د‌ر این شرکت مشغول به کار هستند.
باقری با بیان اینکه شرکت پشم شیشه یکی از شرکت‌های موفق در استان فارس است که علی رغم وضعیت نابه سامان اقتصادی همچنان در حوزه تولید، فروش، صادرات و سودآوری حرف‌های برای گفتن دارد بطوریکه در سال ۹۹ بعد از ۵۷ سال فعالیت موفق به عبور از ظرفیت اسمی کارخانه شدیم و ۹ هزار تن تولید به ۹ هزارو ۷۰ تن تولید رسیدیم.
وی همچنین اظهار داشت: تا پایان آذرماه سال ۹۹ توانسته ایم ۶ هزار و ۶۰۰ تن تولید در شرکت پشم شیشه داشته باشیم و تا پایان آذر ۹۹، ۷ هزار و ۱۹۰ تن تولید داشته‌ایم که عملا در یک دوره ۹ ماهه نسبت به سال ۹۹ شاهد رشد ۸ درصدی تولید رو به رو بوده‌ایم.
باقری همچنین از افزایش ۵۴ درصدی فروش محصولات این کشور در ۹ ماه گذشته سخن گفت و افزود: صادرات شرکت امسال به خوبی انجام شده است که در واقع سال گذشته ۳۲۱ تن محصول را صادر کردیم، اما امسال ۷۱۱ تن محصول را توانسته‌ایم صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران کشور‌هایی مقصد هدف صادراتی شرکت پشم شیشه را ۱۰ کشور‌های حوزه اورآسیا از جمله ترکمنستان، گرجستان، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، عمان و قطر است.
این مقام مسئول اعلام کرد که شرکت پشم شیشه ایران دو نوع محصول ایزوگام و پشم شیشه بیشتر ندارد که هر دو این محصولات برند اول خاورمیانه و منطقه هستند و طی ۱۰ سال گذشته حتی یک مورد شکایت صادراتی بر روی محصولات خود نداشته‌ایم و به لحاظ کیفی این دعا را داریم که البته ادعی ما مبتنی بر واقعیت است که رشد صادراتی ما به ۱۰ کشور در سال گذشته خود مُهر تائیدی بر محصولات ماست.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران بیان کرد: سال گذشته (سال ۱۳۹۹) این شرکت ۱۷۸ هزار دلار صادرات داشت، اما در ۹ ماه امسال حدود ۵۳۴ هزار دلار و رشد صادراتی ۲۰۰ درصدی را داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: محصول پشم شیشه یک محصول کاملا رقابتی است و تمام کشور‌های اطراف خود تولید کنند پشم شیشه هستند و سود شرکت در ۹ ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۵۴ درصدی را به همراه داشته است.
باقری تصریح کرد: برای جلوگیری از خروج ارز، اتلاف انرژی و استفاده در مخازن نفتی این شرکت تا کنون توانسته است موفق به تولید دو محصول به نام مینرال وول و رزیلینت بلنکت باشد که محصول مینرال وول، یک عایق حرارتی و صوتی ساختمانی است که می‎تواند مشکلات امروز آپارتمان سازی در کشور که همان بحث انتقال صدا از دیواره‎هاست را با استفاده از این محصول در بدنه ساختمان‎ها مرتفع سازد.
وی اظهار کرد: این محصول از طریق فرآیند مهندسی معکوس از روی محصولات شرکت‌های رقیب خارجی تولید شده و به نوعی بومی‌سازی دانش تولید است. این محصول رقیبی برای مینرال وول تولیدی ترکیه که بازار کشور‌های منطقه را در دست دارد.
مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران عنوان کرد: محصول رزیلینت بلنکت نیز که در مخازن نفتی و گازی کاربرد دارد که یک عایق بسیار پرطرفدار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. تا پیش از این شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی، این عایق را از خارج از کشور وارد می‌کردند که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، واردات این محصول به سختی امکان پذیر بود. عمده رزیلینت بلنکت مصرفی شرکت‎هانفتی تا پیش از این، از آلمان وارد می‎شد.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی

انتقال و خروج