سیاست خارجی می تواند جمهوری اسلامی ازتلاطم های نامطلوب سیاسی دور نگه دارد
سیاست خارجی می تواند جمهوری اسلامی ازتلاطم های نامطلوب سیاسی دور نگه دارد

به گزارش پگاه خبر؛اقدامات خصمانه کشور آمریکا بر علیه ایران از ابتدای انقلاب با اقدامات حقوقی که شامل طرح، لایحه و اصلاحات می باشد، شروع شده است. ترور شهید سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن یکی دیگر از مصادیق اعمال تروریستی آمریکا است که در منطقه در حال اجرا است. این اعمال جز با خروج […]

به گزارش پگاه خبر؛اقدامات خصمانه کشور آمریکا بر علیه ایران از ابتدای انقلاب با اقدامات حقوقی که شامل طرح، لایحه و اصلاحات می باشد، شروع شده است. ترور شهید سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن یکی دیگر از مصادیق اعمال تروریستی آمریکا است که در منطقه در حال اجرا است. این اعمال جز با خروج کامل آمریکا از منطقه در همه زمینه های اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی متوقف نخواهد شد. در این راستا وجود قوانین لازم در عرصه سیاست خارجی می تواند جمهوری اسلامی را از تلاطم های نامطلوب سیاسی دور نگه دارد و روح انقلاب گری را در امتداد حرکت مجلس به جریان بیندازد.

انهدام مستقیم اهداف سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس، تعرض به عراق، ترور سردار سلیمانی، انفجار نطنز و… تا ترور شهید فخری زاده همه نشان دهنده اقدامات خصمانه کشور آمریکاست. به نظر می رسد که کشور آمریکا با نوعی برآورد از محاسبه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده است که ایران به هر دلیلی قصد درگیری مستقیم با آمریکا و حتی پذیرفتن ریسک آن را ندارد. ازاین رو پس از ترور شهید سلیمانی با درپیش گرفتن یک مسیر پیوسته و گام به گام دامنه درگیری را افزایش و به آزمایش میزان تاب آوری طرف مقابل پرداخته است. اکنون جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به این جنایت باید مقاومت فعالانه ای را از خود نشان دهد. در جهت مقابله با فعالیت های آمریکا کشور ایران نیز می تواند به اقدامات مؤثر ولی کم هزینه ای دست زند و در صورت موفقیت، گام به گام به جلو حرکت کند. به همین جهت در این گزارش به ارائه طرح هایی از اقدام متقابل کشور ایران در برابر اقدامات خصمانه آمریکا پرداخته می شود.
مجلس شورای اسلامی به عنوان جایگاه کلیدی و رأسی در صحنه سیاسی می تواند تصویر کلی از موضوع تعیین و متناسب با مصالح کشور تغییراتی در آن ایجاد نماید. مجلس یازدهم در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تصمیم مؤثری گرفته و جهت تغییر مسیر مذاکره به سمت روندی عزتمندانه تر نقش آفرینی کرده است. ازاین رو مجلس به دلیل تغییر درک راهبردی دشمن از جمهوری اسلامی، مذاکره ای متکی به مزیت های جمهوری اسلامی و حفظ عزت کشور باید حرکت خود را همچنان ادامه دهد. به نظر می رسد بهترین نقطه طرح و تصویب بعضی از این پیشنهادات در اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی – تقریباً مصادف با چهلم شهید فخری زاده – است که با طرح مناسبتی این قوانین سیاست خارجی راه را برای تصویب و اجرای این طرح ها هموارتر گرداند.
کشور ایران می تواند با حرکت های عزتمندانه و مؤثر، عدم توسعه و کاهش تعهدات نسبت بر برجام از جانب دشمن، بی اثر کردن راهبردهای آن در افزایش سطح تنش منطقه ای و استفاده حداکثری از نفی تحریم تسلیحاتی شورای امنیت موفق به تغییر نگرش دشمن از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران گردد. هم چنین باید بیان داشت مجلس در گام اول به خوبی دست دولت را با طرف مقابل پرکرده و به طرف مقابل نیز فرصت تغییر رفتار داده است. اما از نگاه ناظران، مجلس هنوز نتوانسته تغییر راهبرد و امکان خروج از کل مذاکرات را به صورت واقعی در اذهان فعال نماید. ازاین رو مجلس می تواند با دنبال کردن طرح هایی با محتوای عقلانیت در جهت مقاومت فعالانه گام بردارد. یکی از این خطوط تثبیت و تحکیم محدودیت های مذاکراتی پذیرفته شده در سیاست های جمهوری اسلامی و افکارعمومی است. با انجام این طرح دولت اجازه هیچ گونه مذاکره ای در مسائل غیرهسته ای را به آمریکا نخواهد داد. هم چنین اعلام پیش شرط هایی همچون مجازات عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و عدم تهدید نظامی باید مطرح گردد.
یکی دیگر از اقدامات مؤثر و کم هزینه در جهت تغییر راهبرد دشمن درباره کشور ایران مطرح است، حرکت به سمت فعال شدن در منطقه می باشد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران با کمک به شکستن محاصره یمن و ارسال کالاهای بشردوستانه به یمن و غزه می تواند عملیات رسمی و رسانه ای به عنوان اقدام متقابل در برابر ترور شهید فخری زاده توسط رژیم صهیونیستی انجام دهد. از سوی دیگر حمله قدرتمند نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، موج قدرتمندی را در جهان اسلام و حوزه عربی به راه می اندازد و سبب تغییرات مهمی در سطح دولت های منطقه می شود.
تحکیم گام های پیشین حرکت ایجابی جمهوری اسلامی در راستای راهبرد انقلابی، ارتباط فرهنگی مؤثر با کشور سوریه و عراق جهت انتقال فناوری های نرم انقلاب اسلامی، ارتباط اقتصادی مؤثر در حوزه محور مقاومت و منع خود تحریمی می تواند از طرح های پیشنهادی دیگر در جهت مقاومت فعالانه کشور ایران به مجلس باشد. دررابطه با ارائه این طرح ها به قابلیت قانون پذیری و قابل اجرابودن آنها، مؤثر و متناسب بودن طرح ها با فضای شهادت شهید سلیمانی نیز باید توجه شود.

تجربه طرح راهبردی لغو تحریم ها در مجلس نشان داد طراحی ادبیات طرح پیشبرد اهداف آن بسیاری دارای اهمیت است تا موجب حاشیه و ایجاد التهاب در فضای عمومی توسط دستگاه ها نگردد. ازاین رو در این گزارش تلاش بر این بوده که به ارائه راهکارهایی جهت پاسخ به اقدامات کشور آمریکا که مورد تاکید صریح مقام معظم رهبری است، پرداخته شود:

اخراج امریکا از منطقه و انتقام سخت در مقابل شهادت شهید سیلمانی با تقویت اقتصادی و نظامی کشورهای منطقه و اعتمادزایی جهت تکیه به جمهوری اسلامی

ممنوعیت هرگونه مذاکره ای بر سر توان تسلیحاتی

ممنوعیت ورود کالای غیرضروری امریکایی و کاهش وابستگی تجارت خارجی کشور به دلار

گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف خصوصاً چین، روسیه، سوریه، عراق و ونزوئلا

نابودسازی اسرائیل با حمایت از راهپیمایی ها در جهت حفظ روحیه سرزمین های اشغالی و کمک به تسلیح کرانه باختری

کمک های انسان دوستانه ایران در جهت کمک به کشورهای اشغالی و شکست حصر آنها و پیگیری ارائه خدمات و زیرساخت رفاهی اقتصادی و امنیتی این کشورها

آنچه که مسلم است اجرای این طرح ها باعث شفافیت هویتی در جبهه بندی بین المللی از منظر افکارعمومی، کمک به دولت جهت جلوگیری از تن دادن به مذاکرات با امریکا در مسائل منطقه ای، تاکید بر عدم تغییر سیاست های جمهوری اسلامی و ناامنی روانی برای دشمن اسرائیلی گردد.

جمع بندی

آمریکا از ابتدای انقلاب تا کنون فعالیت ها ضدبشری خود را در مقابل کشور ایران در پیش گرفته است. با ترور شخصیت های مهمی چون شهید سلیمانی و مهندس فخری زاده و تنش های منطقه ای اقدامات خصمانه خود را در منطقه آشکار نموده است. ازاین رو کشور ایران باید پاسخ های مؤثر و کوبنده ای را برابر این اقدامات دشمن انجام دهد. در این گزارش به ارائه راهکارهایی جهت پاسخ به اقدامات کشور آمریکا پیشنهاد شده است. در این راستا می توان به راهکارهایی همچون اخراج آمریکا از منطقه و انتقام سخت ترور شهید سلیمانی، گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف، ممنوعیت ورود کالای غیرضروری امریکایی و کاهش وابستگی به دلار، کمک به شکستن حصر کشورهای اشغالی و ایجاد ناامنی روانی برای دشمن اسرائیلی اشاره نمود.
انتهای پیام/

سیاست خارجی