تلاش نخبگان در حوزه محیط زیست نیز ستودنی است
تلاش نخبگان در حوزه محیط زیست نیز ستودنی است

 به گزارش پگاه خبر؛محمدهادی ایمانیه پنج‌شنبه در نشست صمیمانه با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر استان فارس اظهار کرد: بر اساس طرح جهش ملی مسکن که تشویقی برای ترغیب جوانان به ازدواج است، اگر فرد مجردی که  زیرمجموعه حمایت نخبگان است تقاضای مسکن داشته باشد و ضمانت کند که در زمان تحویل مسکن، متأهل […]

 به گزارش پگاه خبر؛محمدهادی ایمانیه پنج‌شنبه در نشست صمیمانه با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر استان فارس اظهار کرد: بر اساس طرح جهش ملی مسکن که تشویقی برای ترغیب جوانان به ازدواج است، اگر فرد مجردی که  زیرمجموعه حمایت نخبگان است تقاضای مسکن داشته باشد و ضمانت کند که در زمان تحویل مسکن، متأهل باشد  مورد حمایت ویژه قرار می گیرد.
وی با اشاره به طرح برخی درخواست ها در این جلسه درباره معلولان بیان داشت: جلسه ای با کسانی که در رابطه با معلولین نظرات و پیشنهاداتی دارند برگزار خواهیم کرد و اجرایی شدن قانون حمایت از معلولین را تا آنجا که امکانات استان اجازه می‌دهد پیگیری خواهیم کرد و وظایف مدیران کل را در این زمینه به آنها گوشزد و فعالیتهای مدیران استان را رصد می‌کنیم.
استاندار فارس عنوان داشت:تلاش می کنیم مشکلات مربوط به اتاق های موسوم به اتاق تمیز در محدوده پارک علم و فناوری یا در دانشکده‌های داروسازی و پزشکی برطرف شود تا بتوانیم فعلا از امکانات و فضای موجود بهره ببریم.  تا آنجا که می‌توانیم فرآیندهای بروکراسی (دیوان سالاری) در این زمینه را هم اصلاح کنیم.
وی اضافه کرد: بازدید از وضعیت دانشکده بهداشت و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع کمبود امکانات این دانشکده و تجهیز این مکان به حداقل امکانات به منظور انجام فعالیتهای نخبگان را در دستور کار قرار خواهیم داد.
ایمانیه عنوان داشت:۹۰درصد بخش دانشکده پزشکی باید آموزشی باشد و بخش های درمانی نباید پررنگ شود. حتی به ازای انجام کارهای درمانی می بایست پرداختی داشته باشیم و همچنین نیاز است که فضاها و سالن‌هایی برای انجام فعالیتهای پژوهشی نخبگان در نظر گرفته شود.
ایمانیه در پاسخ درخواست یک فعال شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: از صنایع استان برای راه اندازی فضای کارگاهی برای پارک علم و فناوری کمک خواهیم گرفت.
وی بیان داشت: معضل اصلی استان فارس در آینده نزدیک، کمبود آب خواهد بود و این استان هم اکنون هم در این حوزه وضعیت بسیار نامطلوبی نسبت به دیگر استان ها دارد؛ نخبگانی که در این حوزه فعالیت می کنند کار ارزشمندی انجام می‌دهند و تلاش آنها در این حوزه قطعا مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.
ایمانیه یادآوری کرد:تلاش نخبگان در حوزه محیط زیست نیز ستودنی است و استانداری فارس حتما حامی محیط زیست در استان خواهد بود و خط قرمز ما، تخریب محیط زیست است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از نخبگان را که از فارغ‌التحصیلان کشور هلند در رشته محیط‌زیست است به عنوان مشاور خود در این عرصه انتخاب کرده‌ام و به زودی حکم ایشان را صادر خواهم کرد.
به گفته وی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای پیگیری احیای دریاچه پریشان و بختگان به شیراز سفر خواهد کرد که در این سفر، مسایل مربوط به دریاچه مهارلو و استفاده از ظرفیت این دریاچه هم بررسی خواهد شد.
ایمانیه گفت: لازم و ضروری است که تورهای بازدید برای دانشجویان برگزار شود.هرچند از مدیرانی در استان فارس بهره می بریم که موجب هموار کردن مسیر برای رفع مشکلات می‌شوند. اما وجود بروکراسی های ادارای در کشور و حتی سیاه نمایی دشمنان و باعث دلسردی و بی‌انگیزگی جوانان و نخبگان در کشور می‌شود.
استاندار فارس در بیان انتظار خود از جوانان نخبه گفت: نخبگان و دانشجویان، هدف زندگی خود را غیرمادی انتخاب کنند چراکه انتخاب هدف غیرمادی منجر به موفقیت نخواهد شد. اگر دانشجویان هدف خود را پیشرفت کشور، استان و شهر و خدمت به همنوعان خود قرار دهند می توانند موفق شوند و خداوند رزق و روزی را به آنها عطا خواهد کرد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس  نیز در این نشست اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان در سال سه هزار دانشجوی جوان مستعد را با اختصاص جوایزی تحت حمایت قرار می‌دهد. البته گزینش این افراد بستگی به مقطع تحصیلی آنها دارد و بر اساس امتیازاتی صورت می‌گیرد.
حبیب شریف ادامه داد: وظیفه اصلی بنیاد ملی نخبگان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به منظور نخبه شناسی، نخبه پروری و نخبه گزینی و تکریم از نخبگان است.
شریف اضافه کرد:ما افرادی در بنیاد ملی داشتیم که حدود هشت سال از امکانات این بنیاد استفاده کردند. در بنیاد ما دو ساختار بنیاد ملی نخبگان و حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که نخبگان می‌توانند از ظرفیت این دو ظرفیت بهره ببرند.
وی بیان داشت: ظرف دو یا سه سال اخیر موفق به جذب حدود ۵۰ نفر در دستگاه‌های اجرایی شدیم.انغقاد تفاهم‌نامه با دو دانشگاه برای استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان ایرانی مقیم خارج از کشور و جذب آنها به دانشگاه‌های کشور از دیگر اقدامات ما به شمار می رود که تاکنون حدود ۱۰۲ نفر را جذب کرده‌ایم و به کشور بازگرداندیم.
شریف عنوان کرد: در برنامه ملی شهاب توانستیم اقدامات قابل توجهی انجام دهیم و درصدد هستیم این برنامه را ادامه دهیم. متأسفانه این برنامه در بسیاری از استان ها متوقف شده است و استان فارس تنها استانی است که به دلیل وجود مجمع خیران نخبه پرور، طرح شهاب را زنده نگه داشته و هدایت دانش‌آموزان را آغاز کرده و به یک الگو برای سراسر کشور تبدیل شده است.
وی یادآوری کرد: در ۶ ماه گذشته ۶۴برنامه اجرا کردیم هرچند به خاطر کرونا برنامه های حضوری کمتر برگزار شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس ادامه داد: با اینکه حدود ۵۰ برنامه مصوب در بنیاد ملی نخبگان داشتیم اما تاکنون حدود ۱۵۰برنامه اجرا کردیم و حدود ۵۰۰۰نفر از افراد مجرد که از حمایت‌های بنیاد بهره می برند و با ما در ارتباط هستند برای پروژه مسکن ملی معرفی شدند.
شریف اضافه کرد: ما همه ساله چندهزار ثبت اختراع در کشور داریم هرچند که همه این اختراعات قابل تجاری سازی و مشتری پسند نیستند. فرآیند اختراع با مشکلاتی مواجه است که نیاز به اتخاذ تدابیری برای حل این مشکل هستیم و در حال رایزنی هستیم که تمام فعالیت‌ها در این زمینه را به استان بیاوریم.
شریف افزود:معاونت علم و فناوری در هشت سال اخیر فعالیت چشمگیری در حوزه کارآفرینی داشتند و با اینکه این موضوع جزو وظایف بنیاد نبوده اما با همت استاندار فارس توانستیم به عنوان اولین استان، طرح جامع اکوسیستم کارآفرینی را طراحی کنیم.
وی اعلام کرد: ترویج، آموزش و نیروی انسانی از اجزای این اکوسیستم هستند که سعی کردیم در سالهای گذشته این اجزا را فراهم کنیم و زیرساخت‌ها فاز بعدی این اکوسیستم است. در استان فارس با کمبود سرمایه گذار خطر پذیر مواجه هستیم. هرچند فعالیت‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده است و در سال ۹۳ با پیشنهاد دکتر ایمانیه مجمع خیران نخبه پرور شکل گرفت.
وی یادآور شد: اعتباراتی که به پارک علم و فناوری استان ها تخصیص می یابد معادل اعتبار ۷۰سال ارتقا بنیاد فارس است و نگاه خوب دولت به مخترعین در حوزه کارآفرینی قابل تقدیر است.
شریف یادآور شد: ۱۶ جایزه به نام بزرگان و نخبگان در حوزه دانش‌آموزی تعریف کردیم‌ و حدود ۱۷۵ دانش آموز و چندین دانشجو را بورسیه کردیم و دوره پسا دکتری را ایجاد کردیم. در حالی که بنیاد ملی ۵۰ پسادکتری ارائه می دهد اما در این مجمع فرصت ۸۰ پسا دکتری ایجاد شده است.
این مقام مسئول افزود: با ۴۰ پژوهش سرای دانش آموزی در سراسر استان فارس همکاری داریم که با کمبود نیروهای توانمند انسانی در این پژوهش سراهای روبه رو هستیم. هرچند که این پژوهش سراهای از تجهیزات قابل قبولی برخوردار هستند و تاکنون ۱۰۰معلم را برای اداره کردن این پژوهش سراها آموزش داده ایم تا بتوانند دوره های نوآوری و توانمندسازی را به دانش آموزان منتقل کنند اما هنوز هم در این مورد با کمبود مواجه هستیم.
وی خطاب به نخبگان گفت: نخبگان باید تمام تلاش خود را برای توانمندسازی به کار بگیرند و ارزش جایگاه و موفقیت‌های خود را بدانند و زکات این پیروزی را بدهند و زکات این پیروزی خدمتگزاری به این مملکت و  استفاده از پتانسیل های علمی خود برای توسعه کشور است. نخبگان باید دلشان برای این مملکت و مردم این کشور بتپد.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس بیان کرد: جای بسی خوشحالی است که استاندار فارس ضمن تجربه مسئولیت‌های اجرایی که به عهده داشته اند و دارند از رزومه بسیار خوبی نیز در عرصه علمی بهره می‌برد و همواره حامی و پشتیبان نخبگان و استعدادهای درخشان استان فارس بوده و هست.
امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: استان فارس از نظر ایده های نوآورانه در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد اما در بحث کارگاه‌ها و پایلوت ها با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز بسیار هزینه بر است و نیاز به فضای کارگاهی برای پیشبرد اهداف مان داریم
انتهای پیام/سمیه یگانه

تلاش نخبگان در حوزه محیط زیست