روند کاهشی بیماری و فوتی درسامانه نماگر کووید-۱۹ ISC در دنیا و ایران
روند کاهشی بیماری و فوتی درسامانه نماگر کووید-۱۹ ISC در دنیا و ایران

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت:  اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-19 Visualizer) نشان می دهد که آمار بیماران جدید کشور از ۳۶۷ هزار در مهر، به ۲۳۲ هزار نفر در آبان و به ۹۸ هزار نفر در آذر کاهش یافته و کل […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت:  اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-19 Visualizer) نشان می دهد که آمار بیماران جدید کشور از ۳۶۷ هزار در مهر، به ۲۳۲ هزار نفر در آبان و به ۹۸ هزار نفر در آذر کاهش یافته و کل جمعیت مبتلا تا آخر آذر به بیش از ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسیده است.

دهقانی گفت: همچنین میزان کل بیماران جدید در دنیا از ۱۴ میلیون و ۱۲۸ هزار نفر در آبان به ۱۸ میلیون و ۷۲۹ هزار نفر در آذر افزایش یافته و در نتیجه میزان کل بیماران در دنیا تا آخر آذر به بیش از  ۲۷۶ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: نتایج آمار مربوطه نشان می دهد که روند کاهشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشور کماکان ادامه دارد، به طوری که در شهریور برابر ۰٫۵۲ درصد، مهر برابر ۰٫۲۲ درصد، آبان به ۰٫۱۴ درصد و در آذر به ۰٫۰۶ درصد رسیده است. ایران با این کاهش میزان متوسط رشد روزانه بیماری در میان کشورهای همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید -۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) از جایگاه ششم در آبان به انتهای لیست این کشورها در آذر رسیده است.

دهقانی ادامه داد: کشورهای آلمان با متوسط رشد بیماری روزانه ۰٫۸۲ درصد، انگلیس و فرانسه با ۰٫۵۴ درصد بیشترین میزان را در کشورهای همزمان داشته اند. میزان متوسط رشد روزانه بیماری در کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در چند ماه گذشته زیر ۰٫۱ درصد بود که مجددا افزایش یافته است. میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در آبان ۰٫۱۹ بود که در آذر به ۰٫۲۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین ایران در میان کل کشورهای دنیا از نظر متوسط رشد روزانه بیماری در شهریور جایگاه ۶ ، در مهر جایگاه ۱۰، در آبان جایگاه ۱۷ و در آذر به جایگاه ۲۹ تنزل یافته است. کشورهای ویتنام با متوسط نرخ رشد روزانه بیماری ۱٫۲۲ درصد، آلمان و بلژیک با ۰٫۸۲ درصد، سوئیس و مجارستان با ۰٫۷۷ درصد در صدر کشورهای دنیا قرار دارند. به طور کلی تقریبا همه کشورهای اروپایی شاهد رشد مجدد جمعیت بیماران در دو ماه اخیر بوده و در صدر کشورهای جهان قرار دارند.

رییس ISC در ادامه گفت: آمار فوتی ایران در مهر ۶۷۳۷ نفر، در آبان  ۴۰۲۸ نفر و در آذر به ۲۲۱۱ نفر کاهش یافته است. بر این اساس تا پایان آذر، کل جمعیت فوتی کشور به ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر رسیده و در میان کشورهای همزمان در جایگاه ششم قرار گرفته است. نرخ متوسط رشد فوتی روزانه کشور در مهر ۰٫۱۹ درصد، آبان ۰٫۱۱ درصد و در آذر به ۰٫۰۶ درصد کاهش یافته و از این نظر در میان کشورهای همزمان در جایگاه نهم قرار دارد.

میزان رشد متوسط فوتی روزانه کشورهای روسیه ۰٫۴۲ درصد، آلمان ۰٫۳۳ درصد، ترکیه ۰٫۲۵ درصد و آمریکا ۰٫۱۶ درصد بوده و به ترتیب در ردیف های اول الی چهارم کشورهای همزمان قرار دارند. میزان متوسط نرخ رشد فوتی دنیا در آبان ۰٫۱۵ درصد بود که در آذر به ۰٫۱۴ درصد کاهش یافته است.

  دهقانی گفت: ایران در میان کل کشورهای دنیا از نظر متوسط نرخ رشد فوتی در مهر در جایگاه ۱۱ بود که در آبان به جایگاه ۱۶ و در آذر به جایگاه ۲۷ تنزل یافته است.

در آذرماه، کشورهای ویتنام با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ۰٫۷۹ درصد، مجارستان با ۰٫۵ درصد و اکراین با ۰٫۴۸ درصد به ترتیب در راس کشورهای دنیا قرار دارند. بررسی میزان کشندگی بیماری در کشورهای دنیا نشان می دهد که درصد نسبت آمار فوتی به آمار بیماری در آذر در دنیا برابر با ۱٫۱۶ درصد بوده است. این میزان برای کشورهای فیلیپین ۳۱٫۴ درصد، رومانی ۹٫۱ درصد و مکزیک ۷٫۷ درصد بوده و این سه کشور بیشترین میزان کشندگی بیماری را در آذرماه تجربه کرده اند. ایران با نسبت فوتی به بیمار ۲٫۲۵ درصد در جایگاه ۱۵ دنیا از نظر کشندگی قرار دارد. این به معنای آن است که در ایران به ازای هر ۱۰ هزار بیمار ۲۲۵ فوتی وجود داشته است.

         نتایج بررسی نشان می دهد که در آذرماه، علیرغم ثبت ۹۸ هزار نفر بیمار جدید کشور، تعداد ۲۲۹ هزار بیمار بهبود یافته و در نتیجه میزان بهبودی بیش از ۲٫۳ برابر شیوع بیماری است. از نظر شاخص نسبت آمار درصد بهبودی به بیماری، ایران با ۲۳۳ درصد در جایگاه دوم کشورهای دنیا قرار دارد. به عبارت دیگر در این ماه به ازای هر ۱۰۰ بیمار جدید ۲۳۳ بیمار بهبود یافته است.

  دهقانی گفت: باید توجه داشت که علیرغم بهبود شرایط روند بیماری، بهبودی و نیز فوتی در کشور، ضرورت تداوم و استمرار این روند که با تلاش و زحمات عزیزان عرصه بهداشت و سلامت حاصل شده است بیش از همیشه احساس می شود. بر اساس شواهد کلیه کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و حتی امریکا در تیرماه (۶ ماه پیش) شرایط مشابه فعلی ایران را داشتند ولی متاسفانه در حال حاضر شرایط چندان مناسبی در این کشورها وجود ندارد. انشاا… با تداوم واکسیناسیون و نیز رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها روند کاهشی و کنترل این بیماری به صورت پایدار در سراسر کشور پهناور ایران حاکم شود.

دهقانی اظهار داشت: به منظور تجزیه و تحلیل آماری بیشتر، اطلاعات مربوط به ۱۳ کشور همزمان در طول ۱۲ ماه گذشته (دی ۹۹ الی آذر ۱۴۰۰) در جدول ۲ آمده است. این اطلاعات شامل میزان متوسط رشد روزانه بیماری در هر ماه بوده و تمام مقادیر محاسبه شده در ستون آخر (آذر ماه) به ترتیب صعودی مرتب شده است.

وی افزود: میزان نرخ رشد متوسط در واقع متوسط‌گیری متحرک بر روی بازه زمانی هر ماه می باشد. بدین ترتیب، با مقایسه این شاخص می‌توان به عملکرد کشورها در کنترل روند انتشار بیماری و نیز مقابله با بیماری پی برد. همان طور که ملاحظه می‌شود، میزان متوسط رشد بیماری در آذرماه در کشورهای آلمان ۰٫۸۲ درصد، انگلیس و فرانسه ۰٫۵۴ درصد و ایتالیا برابر با ۰٫۳۳ درصد بوده که بدین ترتیب در صدر جدول قرار دارند. نتایج جدول ۲ نشان می دهد که متوسط نرخ رشد روزانه بیماری در آذر در کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کانادا و آمریکا افزایش یافته است. به طور خاص نرخ متوسط رشد روزانه کشور فرانسه از ۰٫۱۴ به ۰٫۵۴ درصد (۴ برابر) و اسپانیا از ۰٫۰۶ به ۰٫۳۲ درصد (۵ برابر) رسیده است.

روند کاهشی نرخ متوسط رشد روزانه ایران از مرداد با ۰٫۸۳ درصد شروع شده و در شهریور به ۰٫۵۲ درصد، مهر ۰٫۲۲ درصد، آبان ۰٫۱۴ درصد و آذر  ۰٫۰۶ درصد یعنی کمترین میزان ممکن در طول سال گذشته رسیده و ایران از این نظر در انتهای کشورهای همزمان قرار گرفته است.

جدول ۲: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید-۱۹ متوسط نرخ رشد روزانه شیوع بیماری (درصد)  در ۱۲  ماه گذشته

در ۱۳ کشور همزمان (کشورهای همزمان در شیوع بیماری)

آذر

۰۰

آبان

۰۰

مهر

۰۰

شهریور

۰۰

مرداد

۰۰

تیر

۰۰

خرداد

۰۰

اردیبهشت

۰۰

فروردین

۰۰

اسفند

۹۹

بهمن

۹۹

دی

۹۹

کشور

۰٫۲۴

۰٫۱۹

۰٫۱۹

۰٫۲۷

۰٫۳۱

۰٫۲۵

۰٫۲۴

۰٫۴۸

۰٫۴۹

۰٫۲۶

۰٫۴۶

۰٫۷۶

کل دنیا

۰٫۸۲

۰٫۶۳

۰٫۲۲

۰٫۲۵

۰٫۱

۰٫۰۳

۰٫۰۸

۰٫۴۵

۰٫۵۸

۰٫۲۹

۰٫۴۶

۱٫۰۵

آلمان

۰٫۵۴

۰٫۴۲

۰٫۴۸

۰٫۴۸

۰٫۴۸

۰٫۶۲

۰٫۱۳

۰٫۰۵

۰٫۰۸

۰٫۱

۰٫۵۵

۱٫۷۹

انگلیس

۰٫۵۴

۰٫۱۴

۰٫۱۷

۰٫۱۷

۰٫۳۶

۰٫۱

۰٫۱۱

۰٫۱۵

۰٫۷۴

۰٫۴۴

۰٫۶۲

۰٫۵۸

فرانسه

۰٫۳۳

۰٫۱۴

۰٫۰۷

۰٫۱۲

۰٫۱۴

۰٫۰۶

۰٫۲۴

۰٫۲۴

۰٫۴۸

۰٫۴۸

۰٫۴۸

۰٫۶۹

ایتالیا

۰٫۳۲

۰٫۴۵

۰٫۳۶

۰٫۲۷

۰٫۳۵

۰٫۴۳

۰٫۲۱

۰٫۱۸

۰٫۲

۰٫۱۷

۰٫۴۵

۰٫۸

روسیه

۰٫۳۲

۰٫۰۶

۰٫۰۷

۰٫۱۲

۰٫۳۸

۰٫۱۱

۰٫۱۹

۰٫۱۹

۰٫۲۲

۰٫۰۲

۰٫۹۳

۰٫۸۹

اسپانیا

۰٫۲۷

۰٫۱۴

۰٫۲۲

۰٫۲۶

۰٫۱

۰٫۰۴

۰٫۱۴

۰٫۵۶

۰٫۶۶

۰٫۲۵

۰٫۵۱

۱٫۱۷

کانادا

۰٫۲۴

۰٫۳۲

۰٫۴

۰٫۳۶

۰٫۳۶

۰٫۱۲

۰٫۱۳

۰٫۵۴

۱٫۲۴

۰٫۳۶

۰٫۲۹

۰٫۵۷

ترکیه

۰٫۲۵

۰٫۱۷

۰٫۲۲

۰٫۳۹

۰٫۳

۰٫۰۸

۰٫۰۶

۰٫۱۳

۰٫۲۲

۰٫۱۵

۰٫۴۷

۱٫۰۳

آمریکا

۰٫۰۷

۰٫۰۷

۰٫۰۳

۰٫۰۵

۰٫۰۸

۰٫۰۳

۰٫۰۳

۰٫۰۲

۰٫۰۲

۰٫۰۱

۰٫۰۶

۰٫۰۷

چین

۰٫۰۶

۰٫۱۴

۰٫۲۲

۰٫۵۲

۰٫۸۳

۰٫۵۲

۰٫۳۱

۰٫۶۸

۰٫۷۹

۰٫۳۴

۰٫۴۹

۰٫۵

ایران

۰٫۰۴

۰٫۰۵

۰٫۰۷

۰٫۱۱

۰٫۱۷

۰٫۳۸

۰٫۴۲

۰٫۴۲

۰٫۵۳

۰٫۴۳

۰٫۵۳

۰٫۵۷

برزیل

۰٫۰۴

۰٫۰۴

۰٫۱

۰٫۳

۰٫۳۹

۰٫۱۷

۰٫۲

۰٫۵

۰٫۶۸

۰٫۲۵

۰٫۲۸

۰٫۴۵

پاکستان

وی ادامه داد: به منظور بررسی دقیق تر، آمار فوتی و بهبودی در آبان و آذر ۱۴۰۰ و نیز آمار کل فوتی و بهبودی تا پایان آذر برای کشورهای همزمان در جدول ۳ نشان داده شده است. همانطور که ملاحظه می شود بیشترین تعداد فوتی در آذر مربوط به کشورهای آمریکا با ۳۷ هزار نفر، روسیه ۳۵ هزار نفر و آلمان ۱۰ هزار نفر بوده است. آمار فوتی کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا در آذر نسبت به آبان بین ۳-۲ برابر افزایش یافته است. به طور خاص میزان فوتی کشور آلمان در آبان از ۳۸۱۹ نفر به ۱۰۱۴۶ نفر (۲٫۶ برابر) و یا فرانسه از ۱۰۲۱ نفر به ۳۴۸۵ نفر (۳٫۴ برابر) افزایش یافته است. آمار فوتی ایران از شهریورماه روند کاهشی داشته است به طوری که در شهریور با ۱۶۱۵۳ نفر به ۶۷۳۷ نفر در مهر و به ۴۰۲۸ نفر در آبان و به نصف این میزان یعنی ۲۲۱۱ نفر در آذر کاهش یافته است. آمار فوتی های دنیا در آبان ۲۱۵۰۱۹ نفر بوده که در آذر به ۲۱۶۶۶۵ نفر رسیده است.

جدول ۳: میزان فوتی و بهبودی در آبان و آذر ۱۴۰۰ و نیز آمار کل تا پایان آذر ۱۴۰۰ در کشورهای همزمان

کشور

آمار فوتی(آبان)

آمار فوتی(آذر)

کل فوتی تا پایان آذر

کشور

آمار بهبودی

( آبان)

آمار بهبودی

(آذر)

کل بهبودی تا پایان آذر

کل دنیا

۲۱۵,۰۱۹

۲۱۶,۶۶۵

۵,۳۸۴,۶۲۰

کل دنیا

۱۲,۵۴۱,۷۲۵

۱۴,۶۳۸,۵۹۷

۲۳۸,۰۲۷,۵۲۳

آمریکا

۳۸,۰۰۴

۳۷,۳۳۹

۸۳۰,۹۹۰

آمریکا

۲,۴۶۲,۷۶۰

۲,۳۳۸,۱۹۱

۳۹,۳۱۸,۵۶۳

برزیل

۷,۵۱۱

۵,۲۶۹

۶۱۷,۹۹۱

برزیل

۳۳۶,۵۴۸

۱۹۲,۲۸۶

۲۱,۳۳۹,۱۱۸

روسیه

۳۵,۶۴۲

۳۵,۱۵۴

۲۹۹,۲۴۹

انگلیس

۱,۶۶۵,۸۴۹

۱,۱۲۱,۱۵۳

۹,۰۹۵,۹۸۳

انگلیس

۴,۶۰۱

۳,۵۰۶

۱۴۷,۴۳۳

روسیه

۹۰۷,۸۷۰

۱,۰۳۰,۲۶۹

۸,۳۶۴,۹۳۲

ایتالیا

۱,۴۱۴

۲,۷۵۴

۱۳۵,۹۳۱

ترکیه

۸۶۰,۰۲۵

۷۴۳,۶۸۲

۸,۳۵۰,۴۹۴

ایران

۴,۰۲۸

۲,۲۱۱

۱۳۱,۱۶۷

فرانسه

۱۴۴,۳۹۳

۵۵۳,۱۰۰

۷,۱۳۷,۵۱۲

فرانسه

۱,۰۲۱

۳,۴۸۵

۱۲۱,۹۴۶

ایران

۳۹۴,۹۲۹

۲۲۹,۲۷۰

۵,۸۹۲,۵۷۴

آلمان

۳,۸۱۹

۱۰,۱۴۶

۱۰۹,۷۵۹

آلمان

۴۳۴,۳۰۰

۱,۲۴۰,۶۰۰

۴,۹۳۷,۶۰۰

اسپانیا

۶۷۸

۱,۰۷۷

۸۸,۸۸۷

اسپانیا

۵۲,۶۴۲

۹۰,۷۹۶

۴,۹۲۴,۵۵۱

ترکیه

۶,۳۴۲

۵,۷۳۶

۸۰,۷۷۸

ایتالیا

۱۱۵,۶۸۶

۲۷۲,۳۱۷

۴,۷۰۹,۹۰۶

کانادا

۷۶۹

۵۸۷

۳۰,۰۸۵

کانادا

۷۲,۴۵۸

۹۴,۰۶۸

۱,۷۳۹,۸۹۹

پاکستان

۳۱۵

۲۲۳

۲۸,۸۸۲

پاکستان

۱۶,۰۷۱

۲۲,۵۶۴

۱,۲۴۲,۳۵۴

چین

۰

۰

۴,۶۳۶

چین

۱,۲۱۴

۱,۱۱۱

۹۳,۳۲۰

جدول ۴ میزان نرخ رشد متوسط روزانه فوتی ۱۳ کشور همزمان را از دی ۹۹ الی آذر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. لازم به ذکر است تمام مقادیر محاسبه شده در آذرماه ۱۴۰۰ (ستون آخر) به ترتیب صعودی مرتب شده است. همان طور که از جدول پیداست میزان متوسط رشد روزانه فوتی دنیا در شهریور ۰٫۲۱ درصد، در مهر  ۰٫۱۶، در آبان  ۰٫۱۵ و در آذر به ۰٫۱۴ درصد کاهش یافته است.

در آذر کشورهای روسیه با نرخ متوسط رشد فوتی روزانه ۰٫۴۲ درصد، آلمان ۰٫۳۳ درصد،  ترکیه با  ۰٫۲۵ درصد و آمریکا با ۰٫۱۷ درصد در ابتدای جدول کشورهای همزمان قرار دارند. میزان نرخ متوسط رشد فوتی روزانه ایران در شهریور ۰٫۴۸ درصد بود که در مهر به ۰٫۱۹ درصد و در آبان به ۰٫۱۱ درصد و در آذر به ۰٫۰۶ درصد و کمترین میزان در طول سال گذشته رسیده است. میزان متوسط نرخ رشد فوتی برای اغلب کشورهای همزمان (بجز کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا) در آبان نسبت به مهر کاهش یافته است.

جدول ۴: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید-۱۹ متوسط نرخ رشد روزانه فوتی (درصد) از دی ۹۹ الی آذر ۱۴۰۰

در ۱۳ کشور همزمان (کشورهای همزمان در شیوع بیماری)

آذر

۰۰

آبان

۰۰

مهر

۰۰

شهریور۰۰

مرداد

۱۴۰۰

تیر

۱۴۰۰

خرداد

۱۴۰۰

اردیبهشت

۱۴۰۰

فروردین

۱۴۰۰

اسفند

۹۹

بهمن

۹۹

دی

۹۹

کشور

۰٫۱۴

۰٫۱۵

۰٫۱۶

۰٫۲۱

۰٫۲۳

۰٫۲۲

۰٫۳۸

۰٫۴۲

۰٫۳۸

۰٫۳۵

۰٫۵۸

۰٫۶۶

کل دنیا

۰٫۴۲

۰٫۴۹

۰٫۴۴

۰٫۴۳

۰٫۴۹

۰٫۵۲

۰٫۳۱

۰٫۳۵

۰٫۳۸

۰٫۴۹

۰٫۷

۰٫۹۱

روسیه

۰٫۳۳

۰٫۱۴

۰٫۰۸

۰٫۰۵

۰٫۰۲

۰٫۰۴

۰٫۱۲

۰٫۲۷

۰٫۲۵

۰٫۳۶

۱٫۰۶

۲٫۰۶

آلمان

۰٫۲۵

۰٫۳

۰٫۳۳

۰٫۴۴

۰٫۲۴

۰٫۱۱

۰٫۲۳

۰٫۷۶

۰٫۶۵

۰٫۲۵

۰٫۴۵

۱

ترکیه

۰٫۱۶

۰٫۱۷

۰٫۲۶

۰٫۲۷

۰٫۱

۰٫۰۵

۰٫۰۸

۰٫۱۲

۰٫۱۶

۰٫۳۲

۰٫۶۹

۰٫۸

آمریکا

۰٫۱

۰٫۰۳

۰٫۰۴

۰٫۰۹

۰٫۰۶

۰٫۰۳

۰٫۰۷

۰٫۲۲

۰٫۳۲

۰٫۳۴

۰٫۵۳

۰٫۵۵

فرانسه

۰٫۰۹

۰٫۱۱

۰٫۰۹

۰٫۱

۰٫۰۷

۰٫۰۳

۰٫۰۱

۰٫۰۲

۰٫۰۴

۰٫۱۹

۰٫۹

۱٫۰۳

انگلیس

۰٫۰۷

۰٫۰۹

۰٫۱۵

۰٫۰۹

۰٫۰۴

۰٫۰۵

۰٫۰۸

۰٫۲

۰٫۱۵

۰٫۱۸

۰٫۵۵

۰٫۸۴

کانادا

۰٫۰۷

۰٫۰۴

۰٫۰۴

۰٫۰۵

۰٫۰۳

۰٫۰۲

۰٫۰۶

۰٫۲۱

۰٫۳۸

۰٫۳۳

۰٫۴۵

۰٫۶۴

ایتالیا

۰٫۰۶

۰٫۱۱

۰٫۱۹

۰٫۴۸

۰٫۴۸

۰٫۲

۰٫۲

۰٫۵

۰٫۳

۰٫۱۴

۰٫۱۴

۰٫۲۱

ایران

۰٫۰۵

۰٫۰۳

۰٫۰۵

۰٫۱۲

۰٫۰۸

۰٫۰۳

۰٫۰۵

۰٫۱۱

۰٫۱۹

۰٫۳

۰٫۷

۰٫۳۵

اسپانیا

۰٫۰۳

۰٫۰۵

۰٫۰۸

۰٫۱

۰٫۱۶

۰٫۲۸

۰٫۳۸

۰٫۵۶

۰٫۸۴

۰٫۶۲

۰٫۴۸

۰٫۴۲

برزیل

۰٫۰۳

۰٫۰۴

۰٫۱۲

۰٫۳۱

۰٫۲۷

۰٫۱۴

۰٫۳

۰٫۶۷

۰٫۵۷

۰٫۳۴

۰٫۴۱

۰٫۵۷

پاکستان

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۰٫۰۱

۰٫۰۱

چین

رییس ISC گفت: برخی مشخصات آماری کشورها با بیش از یک میلیون بیمار (۴۰ کشور) تا پایان آذر۱۴۰۰ در جدول ۵ نشان داده شده است. میزان کل جمعیت بیماران جدید در دنیا در آذر  ۱۸ میلیون و ۷۲۹ هزار نفر بود و به این ترتیب جمعیت کل بیماران در دنیا تا آخر آذر ۱۴۰۰ به بیش از ۲۷۶ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: میزان کل جمعیت بیمار در ایران با افزایش ۹۸ هزار نفر در آذر به بیش از ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسیده و در میان این کشورها در جایگاه ۹ قرار دارد. بر اساس این گزارش، ایران در آبان۱۴۰۰ با میزان متوسط رشد روزانه بیماری ۰٫۱۴ درصد در جایگاه ۱۷ دنیا قرار داشت که در آذر با کاهش متوسط نرخ رشد روزانه بیماری به ۰٫۰۶ درصد به جایگاه ۲۹ تنزل یافت.

دهقانی ادامه داد:  ایران با میزان متوسط نرخ رشد بیماری ۰٫۲۲ درصد در مهر در جایگاه ۱۰ دنیا قرار داشت. در آذر کشورهای ویتنام با متوسط نرخ رشد روزانه ۱٫۲۲ درصد، آلمان و بلژیک  با ۰٫۸۲  درصد و سوئیس و مجارستان  با ۰٫۷ درصد به ترتیب در جایگاه های نخست قرار داشته و تقریبا اکثر کشورهای اروپایی در نیمه اول جدول قرار دارند.

وی ادامه داد: آمار فوتی ایران که در شهریورماه ۱۶۱۵۳ نفر، مهر ۶۷۳۷ نفر، آبان ۴۰۲۸ نفر بود در آذر با کاهش مجدد به ۲۲۱۱ نفر رسیده و بر این اساس تا پایان آذر آمار کل فوتی کشور به ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر رسیده است. نرخ متوسط رشد روزانه فوتی ایران که در آبان به ۰٫۱۱ درصد بود در آذر به ۰٫۰۶ درصد کاهش یافته و همانطور که از جدول مشاهده می شود در میان کشورهای مربوطه از جایگاه ۱۶ در آبان به ۲۷ در آذر رسیده است. جهت اطلاع میزان رشد متوسط فوتی روزانه کشورهای ویتنام ۰٫۷۹ درصد، مجارستان ۰٫۵ درصد و اکراین ۰٫۴۸ درصد بوده که به ترتیب در جایگاه اول تا سوم کشورهای دنیا قرار دارند. میزان متوسط نرخ رشد فوتی دنیا در آبان ۰٫۱۵ درصد بود که در آذر به ۰٫۱۴ رسیده  است. لازم به ذکر است که بر اساس جدول ۵ در آذرماه نرخ رشد متوسط روزانه فوتی ۲۰ کشور (از ۴۰ کشور) کمتر از  ۰٫۱ بوده است.

جدول ۵: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید-۱۹:  آمار بیماران در آذر، کل بیماران و  بهبود یافتگان، متوسط نرخ رشد روزانه بیماری، متوسط نرخ رشد روزانه فوتی تا آذر۱۴۰۰ برای کشورهای با جمعیت بیمار بیش از ۱ میلیون نفر (۴۰ کشور)

نرخ رشد روزانه فوتی (درصد) – آذر

میزان کل  فوتی تا ۱ دی

نرخ رشد روزانه بیماری (آذر)

میزان کل بهبودی تا ۱ دی

میزان کل بیماران تا ۱ دی

تعداد بیمار در آذر

 

ردیف

۰٫۱۴

کل دنیا

۵,۳۸۴,۶۲۰

کل دنیا

۰٫۲۴

کل دنیا

۲۴۸,۰۱۸,۴۰۰

۲۷۶,۵۶۸,۲۷۵

۱۸,۷۲۹,۴۰۰

کل دنیا

 

۰٫۷۹

ویتنام

۸۳۰,۹۹۰

آمریکا

۱٫۲۲

ویتنام

۴۰,۸۰۱,۲۳۲

۵۲,۲۵۳,۸۴۸

۳,۶۶۱,۰۳۸

آمریکا

۱

۰٫۵

مجارستان

۶۱۷,۹۹۱

برزیل

۰٫۸۲

آلمان

۳۴,۱۹۵,۰۶۰

۳۴,۷۵۸,۰۷۸

۲۳۹,۱۷۷

هند

۲

۰٫۴۸

اکراین

۴۷۸,۰۶۱

هند

۰٫۸۲

بلژیک

۲۱,۴۱۴,۳۱۸

۲۲,۲۱۹,۴۷۷

۲۰۲,۲۰۱

برزیل

۳

۰٫۴۴

لهستان

۲۹۹,۲۴۹

روسیه

۰٫۷۷

سوئیس

۹,۸۷۳,۰۹۸

۱۱,۵۴۲,۱۴۳

۱,۶۹۶,۶۵۱

انگلیس

۴

۰٫۴۲

روسیه

۲۹۷,۹۱۶

مکزیک

۰٫۷

مجارستان

۹,۰۵۵,۱۹۹

۱۰,۲۶۷,۷۱۹

۹۳۶,۵۶۱

روسیه

۵

۰٫۴

اطریش

۲۰۲,۲۹۵

پرو

۰٫۶۹

هلند

۸,۸۳۵,۶۲۹

۹,۲۰۹,۷۴۰

۶۳۸,۱۸۶

ترکیه

۶

۰٫۳۵

صربستان

۱۴۷,۴۳۳

انگلیس

۰٫۶۴

ج چک

۷,۶۰۳,۳۹۷

۸,۷۱۳,۷۵۶

۱,۲۹۸,۷۸۵

فرانسه

۷

۰٫۳۳

آلمان

۱۴۴,۰۲۴

اندونزی

۰٫۵۹

لهستان

۵,۸۶۶,۹۰۰

۶,۸۶۹,۴۹۵

۱,۴۹۱,۳۰۳

آلمان

۸

۰٫۳۳

ج چک

۱۳۵,۹۳۱

ایتالیا

۰٫۵۸

اطریش

۶,۰۱۲,۶۹۵

۶,۱۷۵,۷۸۲

۹۸,۳۴۴

ایران

۹

۰٫۲۷

هلند

۱۳۱,۱۶۷

ایران

۰٫۵۴

انگلیس

۴,۹۹۱,۸۷۰

۵,۵۸۵,۰۵۴

۵۰۴,۳۹۱

اسپانیا

۱۰

۰٫۲۶

فیلیپین

۱۲۹,۵۳۴

کلمبیا

۰٫۵۴

فرانسه

۴,۹۱۶,۰۶۸

۵,۴۳۶,۱۴۳

۵۱۰,۴۵۵

ایتالیا

۱۱

۰٫۲۵

ترکیه

۱۲۱,۹۴۶

فرانسه

۰٫۴۳

آفریقا ج

۵,۲۴۰,۵۱۲

۵,۴۰۴,۳۸۰

۸۹,۰۳۲

آرژانتین

۱۲

۰٫۲

رومانی

۱۱۶,۹۵۳

آرژانتین

۰٫۳۳

ایتالیا

۴,۹۵۰,۷۵۰

۵,۱۱۰,۷۸۸

۶۲,۷۲۷

کلمبیا

۱۳

۰٫۱۹

سوئیس

۱۰۹,۷۵۹

آلمان

۰٫۳۲

روسیه

۴,۱۱۲,۰۴۰

۴,۲۶۰,۸۹۳

۷,۴۸۱

اندونزی

۱۴

۰٫۱۸

بلژیک

۹۳,۶۰۸

اکراین

۰٫۳۲

اسپانیا

۳,۴۷۵,۳۹۷

۳,۹۸۲,۲۵۷

۶۳۶,۸۲۸

لهستان

۱۵

۰٫۱۷

تایلند

۹۲,۰۵۲

لهستان

۰٫۳۲

پرتغال

۳,۲۹۰,۱۶۲

۳,۹۳۴,۱۰۲

۷۱,۹۶۵

مکزیک

۱۶

۰٫۱۶

آمریکا

۹۰,۴۸۸

آفریقا ج

۰٫۲۸

اکراین

۳,۳۵۷,۴۰۵

۳,۶۱۶,۷۱۶

۲۸۳,۷۷۳

اکراین

۱۷

۰٫۱۳

مالزی

۸۸,۸۸۷

اسپانیا

۰٫۲۷

کانادا

۳,۰۴۳,۰۹۴

۳,۳۳۲,۰۰۸

۴۰۲,۱۴۶

آفریقا ج

۱۸

۰٫۱

فرانسه

۸۰,۷۷۸

ترکیه

۰٫۲۵

آمریکا

۲,۴۲۱,۷۸۲

۳,۰۰۱,۴۶۱

۵۵۹,۱۷۵

هلند

۱۹

۰٫۰۹

هند

۵۸,۳۲۰

رومانی

۰٫۲۴

ترکیه

۲,۷۷۷,۵۴۱

۲,۸۳۷,۷۱۹

۱۱,۸۵۰

فیلیپین

۲۰

۰٫۰۹

انگلیس

۵۰,۷۹۴

فیلیپین

۰٫۲۱

تایلند

۲,۶۴۲,۴۶۹

۲,۷۲۴,۶۸۴

۱۳۸,۰۸۳

مالزی

۲۱

۰٫۰۹

پرتغال

۳۸,۸۹۴

شیلی

۰٫۲۱

سوئد

۲,۱۹۰,۸۴۵

۲,۴۱۵,۶۲۴

۴۲۰,۳۰۷

ج چک

۲۲

۰٫۰۷

مکزیک

۳۸,۰۲۸

مجارستان

۰٫۱۸

مالزی

۲,۲۶۶,۲۰۵

۴۱,۸۶۱

پرو

۲۳

۰٫۰۷

ایتالیا

۳۵,۴۰۱

ج چک

۰٫۱۴

صربستان

۲,۱۳۶,۱۹۷

۲,۱۹۶,۵۲۹

۱۳۱,۹۴۸

تایلند

۲۴

۰٫۰۷

شیلی

۳۱,۱۹۲

مالزی

۰٫۱

شیلی

۲,۰۶۰,۸۶۹

۲,۰۹۱,۱۸۰

۱۶,۷۶۱

عراق

۲۵

۰٫۰۷

کانادا

۳۰,۰۸۵

کانادا

۰٫۰۷

مکزیک

۱,۵۵۳,۶۰۵

۲,۰۱۷,۱۵۴

۴۳۵,۶۵۴

بلژیک

۲۶

۰٫۰۶

ایران

۳۰,۰۴۱

ویتنام

۰٫۰۷

پرو

۱,۸۰۴,۷۷۵

۱,۹۰۹,۲۷۵

۱۴۳,۳۶۸

کانادا

۲۷

۰٫۰۶

عراق

۲۸,۸۸۲

پاکستان

۰٫۰۷

رومانی

۱,۷۲۷,۴۳۵

۱,۷۹۹,۴۵۵

۳۶,۷۵۴

رومانی

۲۸

۰٫۰۵

اسپانیا

۲۸,۰۵۱

بنگلادش

۰٫۰۶

ایران

۱,۷۰۴,۲۵۲

۱,۷۹۳,۷۸۶

۵۰,۶۴۹

شیلی

۲۹

۰٫۰۴

کلمبیا

۲۷,۹۹۲

بلژیک

۰٫۰۶

آرژانتین

۱,۷۱۰,۴۱۳

۱,۷۳۰,۱۱۲

۳,۷۸۱

ژاپن

۳۰

۰٫۰۴

آفریقا ج

۲۴,۰۸۷

عراق

۰٫۰۵

کلمبیا

۱,۵۴۶,۰۷۱

۱,۵۸۱,۶۳۴

۷,۵۴۶

بنگلادش

۳۱

۰٫۰۳

برزیل

۲۱,۴۴۰

تایلند

۰٫۰۵

رژ اشغالگر

۱,۱۶۰,۰۹۰

۱,۵۷۱,۷۸۰

۴۷۷,۲۶۶

ویتنام

۳۲

۰٫۰۳

پرو

۲۰,۵۳۴

هلند

۰٫۰۴

برزیل

۱,۳۴۱,۴۲۰

۱,۳۵۷,۹۷۴

۱۷,۳۵۹

رژ اشغالگر

۳۳

۰٫۰۳

پاکستان

۱۸,۸۱۲

پرتغال

۰٫۰۳

هند

۱,۲۵۳,۲۹۸

۱,۲۹۱,۷۳۷

۹,۸۶۵

پاکستان

۳۴

۰٫۰۳

سوئد

۱۸,۳۷۹

ژاپن

۰٫۰۳

عراق

۱,۲۴۸,۳۷۴

۱,۲۸۴,۷۵۷

۵۱,۷۰۰

صربستان

۳۵

۰٫۰۳

رژ اشغالگر

۱۵,۲۰۶

سوئد

۰٫۰۳

پاکستان

۱,۱۷۶,۳۷۳

۱,۲۶۳,۵۶۶

۷۴,۸۳۱

سوئد

۳۶

۰٫۰۲

آرژانتین

۱۳,۵۳۸

اطریش

۰٫۰۲

فیلیپین

۱,۲۰۱,۴۵۹

۱,۲۵۳,۹۶۱

۱۹۷,۳۴۸

اطریش

۳۷

۰٫۰۲

بنگلادش

۱۲,۴۶۱

صربستان

۰٫۰۲

بنگلادش

۱,۱۴۱,۹۰۹

۱,۲۳۳,۶۰۸

۱۱۱,۳۲۵

پرتغال

۳۸

۰٫۰۱

اندونزی

۱۲,۰۴۷

سوئیس

۰٫۰۱

اندونزی

۱,۰۵۴,۲۸۸

۱,۲۳۰,۳۸۵

۲۳۱,۸۹۷

مجارستان

۳۹

۰٫۰۱

ژاپن

۸,۲۳۲

رژ اشغالگر

۰٫۰۱

ژاپن

۹۳۸,۵۴۴

۱,۱۹۸,۵۲۱

۲۴۴,۶۵۹

سوئیس

۴۰

 

رییس ISC گفت: در ادامه با تحلیل و آنالیز آمار بیماران، بهبود یافتگان و نیز فوتی ها به بررسی نحوه اثرگذاری بیماری در دنیا و سایر کشورها پرداخته خواهد شد. تا پایان آذر ۱۴۰۰ مجموعا تعداد ۲۷۶ میلیون و ۵۶۸ هزار بیمار در دنیا به طور رسمی شناسایی و در سامانه کووید-۱۹ درج شده است. از این میزان تعداد ۲۴۸ میلیون و ۱۸ هزار نفر بهبود یافته و ۵ میلیون و ۳۸۴ هزار نفر فوت شده اند. بنابراین متوسط میزان نسبت بهبود یافته به بیماران در دنیا برابر با  ۸۹٫۷ درصد و نیز متوسط نسبت فوتی به بیماران در دنیا برابر ۱٫۹ درصد بوده است. بنابراین به طور متوسط در دنیا از هر ۱۰۰ نفر بیمار تقریبا ۹۰ نفر بهبود و تقریبا ۲ نفر فوت شده اند.

وی ادامه داد: با این حال میزان بهبودی و فوتی یا کشندگی بیماری در کشورها و در ماه های مختلف سال متفاوت بوده است.

دهقانی گفت: به عبارت دیگر، در آذرماه به طور متوسط در دنیا بازای هر ۱۰۰ نفر بیمار تقریبا ۷۸ نفر بهبود یافته اند. با این حال با توجه به شرایط و استانداردها و نیز بر اساس آمار ثبت شده میزان بهبودی بیماری در کشورها متفاوت است. به طور خاص برای ایران تعداد بیماران در آذر برابر با ۹۸ هزار و ۳۴۴ نفر بوده در حالی که تعداد بهبودیافتگان در همین ماه برابر با ۲۲۹ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین نسبت درصد بهبودی به بیماری در این ماه برابر با ۲۳۳٫۱ درصد بوده است. این امر به معنای آن است که در این ماه بازای هر ۱۰۰ نفر بیمار جدید ۲۳۳ نفر بهبودیافته وجود داشته و در واقع نرخ بهبودی ۲٫۳۳ برابر بیماری است.

موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-19 Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid19/)) بوده که از طریق وبگاه اصلی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) https://www.isc.ac)) در دسترس می‌باشد. این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای عضو دی هشت (D8) برای بهره برداری کشورهای عضو، در فروردین ماه ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D8 (D8-HSP) و نیز مرکز بهداشت جهانی (Chatham House) لندن به صورت ویدیوکنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing8.org/) قرار گرفت.

در حال حاضر حدود ۱۸۰۰۹ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای آمریکا، چین و انگلیس به ترتیب با ۲۸۱۲، ۲۴۰۶ و ۱۲۲۴ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته‌اند. سایر کشورها از جمله ایتالیا (۱۱۷۹ مدرک)، فرانسه (۴۴۷ مدرک)، کانادا (۴۳۹ مدرک)، هند (۴۱۷ مدرک)، آلمان (۴۱۲ مدرک) و استرالیا (۳۳۵ مدرک) به ترتیب در جایگاه های چهارم الی نهم قرار دارند. ضمنا کشور ایران با ۲۸۳ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق و یافته‌های جدید در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد. در این سامانه همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید –۱۹  قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

روند کاهشی بیماری