اعتبارات عمرانی استان در بودجه ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۲ درصدی داشته است
اعتبارات عمرانی استان در بودجه ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۲ درصدی داشته است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در نشست خبری تبیین لایحه بودجه سال ۱۴٠۱ کل کشور و استان فارس در جمع اصحاب رسانه خبر داد:

به گزارش پگاه خبر؛رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: اعتبارات عمرانی استان فارس در بودجه ۱۴٠۱ رشد بیش از ۲۲ درصدی داشته است.
احمدعلی افکاری امروز پنج شنبه دوم اسفند سال ۱۴٠٠، در نشست خبری به تبیین لایحه بودجه ۱۴٠۱ پرداخت و با اشاره به اعتبارات عمرانی گفت: اعتبارات مصوب برای استان فارس ۷ هزار میلیارد تومان که ۲۲.۸ درصد رشد داشته است.
وی در عین حال اظهار داشت: تدوین رشد ۸درصدی در تولید ناخالص داخلی استان فارس در بودجه ۱۴٠۱، یکی از اهدافی است که دنبال می‌شود که امید است تا پایان بهمن ماه این رشد محقق شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴٠۱ گفت: ۱۵۵ هزار میلیارد تومان در سطح کشور برای تحقق رشد اقتصادی در نظر گرفته شده و تکالیفی برای وزارتخانه‌ها و استان‌ها در این باره تعریف شده و یکی از اقدامات مهمی که برای استان‌ها دیده شده تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت است که برای ۳۱ استان پیش بینی شده که این صندوق در جهت تقویت عدالت و تولید در استان‌ها است که منابع مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.
افکاری افزود: بین‌استان‌ها برای تقویت کردن صندوق عدالت و پیشرفت، ۷٠هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود که به طور میانگین بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سهم هر استان است و این مبلغ از منابع مختلف تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از منابع، یارانه‌ها است که برای گسترش تولید و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود، تصریح کرد: منبع دیگر، حقوق مالکانه معادن است که همه ساله اخذ می‌شود که در سال‌های گذشته و سال جاری باید ۱۵ درصد به استان برمی‌گشت اما در لایحه ۱۴٠۱ در نظر گرفته شده که کل وجوهی که از این منبع اخذ می‌شود به استان‌ها برگردد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در ادامه سخنانش، مازاد درآمد استان را منبع سوم صندوق عدالت و پیشرفت عنوان کرد و اظهار داشت: منبع درآمدی دیگر، فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی استان است که برای فارس ۸٠٠ میلیارد تومان تکلیف شده که از فروش اموال مازاد به صندوق عدالت و پیشرفت واریز کند.
افکاری با تاکید بر اینکه همه منابع این صندوق باید صرف تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در استان شود تصریح کرد: این موضوع، کمک بسیار خوبی برای استان‌ها خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، افزایش اختیارات سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها را یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی لایحه بودجه سال ۱۴٠۱ برشمرد و گفت: از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه این است که سعی کرده منابع بودجه درآمدی را به تلاش و فعالیت مسئولان مرتبط مربوط کند.
وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه عدالت محوری و توجه بیشتر به آمایش سرزمین است، افزود: یکی از محورهای آمایش سرزمینی این است که فعالیت‌ها در پهنه سرزمینی عادلانه توزیع شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس همچنین درباره رشد و افزایش حقوق در بودجه جدید عنوان کرد: حقوق بین ۵ تا ۲۹ درصد در سطوح مختلف درآمدی رشد متفاوتی دارد که این میزان رشد، با سطح حقوق افراد متفاوت است.
افکاری با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای در سال آینده ۵ درصد در کل کشور رشد می‌کند، گفت: البته تلاش دولت بر این بوده که با افزایش حقوق سایر هزینه‌ها زیاد نشود که بر این مبنا به جز حقوق، سایر هزینه‌ها ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴٠۱ برای حمایت از خانواده و جوانی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان دیده شده است، افزود: همچنین برای حمایت از تولید و واحدهای آسیب دیده از کرونا ۵ درصد از مالیات این واحدها کاهش داده شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در پاسخ به این سوال که چقدر از این اهداف محقق می‌شود، عنوان کرد: برنامه بودجه پیش‌بینی است اما اینکه چقدر محقق می‌شود بستگی به ابزارها و عملکردها دارد.
افکاری با اشاره به اینکه افزایش اعتبارات منابع آب از ۹.۳هزار میلیارد تومان به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان از دیگر بخش‌های قابل توجه لایحه بودجه سال ۱۴٠۱ است، تصریح کرد: این به معنای توجه دولت برای رفع تنش‌های آبی و تقویت منابع پایدار در آب شهری و روستایی است.
وی، از تفویض اختیار به استان ها، به عنوان یکی دیگر از امتیازات لایحه بودجه ۱۴٠۱ نام برد و خاطر نشان ساخت: این موضوع در طرح‌های ملی با ویژگی‌های استانی بیشتر ملموس بوده که بر این اساس طرح‌های ملی با ویژگی استانی ۴٠۷ پروژه با ۶.۳ هزار میلیارد تومان است که از این میان ۳۳ طرح متعلق به استان فارس با ۷٠۱ میلیارد تومان اعتبار است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، سهم درآمدی استان فارس را ۹ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این سهم استان از منابع درآمدی است یعنی درآمدی که باید وصول شود و نسبت به بودجه ۱۴٠٠ رشد ۶۸ درصدی داشته که میانگین این رشد در کشور حدود ۶۶ درصد است.
افکاری در پاسخ به این سوال که این درآمد از چه طریق باید کسب شود، افزود: در کشور ما فرار مالیاتی زیاد است و بسیاری از مشاغل یا موارد وجود دارد که باید مشمول مالیات شود از جمله خودروهای لوکس و خانه‌هایی که توسط انبوه سازان احداث می‌شود و در ۳ سال اول به فروش می‌رود.
وی با اشاره به اعتبارات عمرانی نیز افزود: اعتبارات مصوب برای استان فارس ۷ هزار میلیارد تومان که ۲۲.۸ درصد رشد داشته است در حالی که این رقم در بودجه ۱۴٠٠، ۵ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان بوده است.
سرپرست معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در این نشست خبری به بیان جزئیاتی دیگر از لایحه بودجه سال۱۴٠۱کل کشور و استان فارس پرداخت و اظهار امیدواری کرد که این لایحه منجر به پیشرفت و توسعه استان فارس شود.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی

اعتبارات عمرانی