کارگران بهترین کارشناسان اقتصادی هستند
کارگران بهترین کارشناسان اقتصادی هستند

به گزارش پگاه خبر؛علی راستگو، رئیس خانه کارگری استان فارس در ابتدای این برنامه با گلایه از اینکه امروز در جامعه معضلات و مشکلات زیادی وجود دارد، مطرح کرد: ۴ میلیون نفر جامعه کارگری در کشور وجود دارند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علی رغم مصوبات قانونی در فرآیند اجرایی نظیر کمیته تطبیق […]

به گزارش پگاه خبر؛علی راستگو، رئیس خانه کارگری استان فارس در ابتدای این برنامه با گلایه از اینکه امروز در جامعه معضلات و مشکلات زیادی وجود دارد، مطرح کرد: ۴ میلیون نفر جامعه کارگری در کشور وجود دارند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علی رغم مصوبات قانونی در فرآیند اجرایی نظیر کمیته تطبیق درست انجام نمی‌شود وانتظار ما از نمایندگان مجلس برای این حقوق سه یا چهار میلیون تومانی این است تا قانون اجرا شود.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه قرار بر این بوده که تا پایان این برنامه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود که متاسفانه محقق نشده است.

رئیس خانه کارگری استان فارس با بیان اینکه دولت هیچ آورده‌ای به سازمان تامین اجتماعی نداشته است و به نوعی حیات خلوت برخی‌ها شده است، افزود: مطابق با بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، ماده ۳ قانون الزام، ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در موضوعات درمان رایگان، بیمه تکمیلی و افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم مسائلی مطرح است که اگر نقدی هم مطرح شود به عنوان مخل اقتصادی معرفی می‌شویم در صورتی که کارگران بهترین کارشناسان اقتصادی هستند.

مسائل بانک رفاه، پرداخت عیدی، مالیات پرداختی در لایحه جدید دولت به مجلس و مسئله کارخانه زیمنس، روغن نباتی و مخابرات از راه دور از دیگر مطالبات نمایندگان جامعه کارگری بود که توسط علی راستگو به نمایندگی از جمع حاضر مطرح شد.

علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست پس از شنیدن صدای مردم و مطالبات آن‌ها با تاکید بر اینکه بهترین کارشناسان و مدیران اقتصادی همین کارگران، کارمندان و همچنین بانوان هستند، مطرح کرد: وقتی که از جانب کارشناسان دولت خط فقر حقوق دریافتی حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام می‌شود و حقوق‌بگیران با حقوق کمتر از این مبلغ چرخ زندگی را می‌چرخانند این نشان دهنده اقتصادی بودن آن‌ها است و این یک آسیب محسوب می‌شود چراکه ممکن است داز راه‌های دیگر این نیاز را تامین کنند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی هیچ چیزی در سر جای خودش نیست، گفت: سهام شستا در تامین اجتماعی را عده‌ای از شهروندان خریداری کردند که همانند سازمان بورس سر آن‌ها کلاه گذاشتند و بدانیم که مشکلات فقط مربوط به جامعه کارگری نیست و معلمان، نیروی انتظامی و حتی سربازان هم هستند که مشکل دارند و اقتصاد این چیزی نیست که الان هست و هر کسی چه در دولت و چه مجلس که بر سر کار می‌آید نقد بر قبلی‌ها می‌کند که این از نظر بنده قابل نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه فکر نمیکنم تنظیم برنامه و بودجه و هزینه‌های در نظر گرفته بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیست، تصریح کرد: در دنیا اگر مجلسی آمد و نتوانست کاری بکند باید برود کنار و انتخابات زودتر از موعد برگزار شود تا افراد جدید جایگزین شوند چراکه در دولت فعلی هم دلار افزایش پیدا کرد و به نوعی مالیات را می‌گیرد و نفت را می‌فروشد و حقوق پرداخت می‌کند.

علیرضا پاک فطرت با تاکید براینکه استهلاک سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاری است، افزود: جاده‌ها، فرودگاه، هواپیما، قطار و … در حالی مستهلک می‌شوند که تقریبا سه برابر نیاز کشور کارمند داریم که هزینه آن را باید همه ما پرداخت کنیم.

پاک فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تصریح بر اینکه بودجه دولت به حقوق هم نمی‌رسد، گفت: باید مدیریت کرد و اوضاع اقتصادی خوب نیست و باید کمک کرد تا دوران گذار انجام شود و سیستم کشور بر اساس فرمایشات و رهنمودهای رهبری تولیدمحور شود و لازم است همه به تولیدکنندگان توجه ویژه داشته باشد و ادارات، سیستم مالیاتی و بیمه و … هم در خدمت تولیدکننده باشند و بدانیم که ما نباید فقط تولید کارمند داشته باشیم.

پاک فطرت در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: خوشحال نباشید از افزایش حقوق مثلا ۴ میلیون تومانی به ۶ میلیون و مطمئن باشیم با این روند وضعیت درست نخواهد شد و باید به راهکارهای مدیریتی را اجرایی کرد و در مسئله جامعه کارگری هم حتما نمایندگان محترم این جامعه در استان و حتی در کشور یک جلسه با وزیر کار داشته باشند و مطالبات خود را پیگیری کنند.

زهرا درویشی، بازرس کانون بازنشستگان و رییس اتحادیه بانوان کارگر در استان فارس، عنوان داشتند: حدودا ۲۸گروه حمایتی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به صورت مهمان ناخوانده قرار گرفتند که هزینه بسیار بالایی را بر سازمان تحمیل می کند، لازم است این گروه‌ها به صندوق دیگر که تحت حمایت دولت انتقال یابند.

وی گفت: حدودا ۸۷ اقلام داروی ضروری از لیست پوشش بیمه‌ای خارج شده است و کارگران و بازنشستگان با حقوق ۳ الی ۴ میلیون تومان چگونه هزینه مخارج سنگین زندگی و دارو و درمان را بپردازد با این تورم افسارگسیخته مشکلات و مسائل کارگران و بازنشستگان مهمترین دغدغه جامعه است و اجازه ندهید فقر و بیچارگی و برده‌کشی مدرن شکل بگیرد.

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه در لایحه جدید دولت، سقف مشخصی برای پرداخت حقوق‌بگیران تعیین شده است، مطرح کرد: وضعیت اقتصادی ما نامطلوب است و فارغ از مطرح کردن مسائل سیاسی، بخشی از مشکلات فعلی ما ناشی از رهاشدگی این مسائل در دولت گذشته در طول ۸ مدیریت کشور است.

نجابت گفت: تحریم‌ها موثر بوده اما گره زدن مشکلات کشور به این مسئله معنایی ندارد اما با توجه به انضباط‌بخشی مالی و اداری وضعیت پیش‌رو روشن است و وظیفه ماست که مطالبات را دنبال کنیم و به مردم گزارش دهیم.

جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در بخش پایانی این جلسه با بیان اینکه دولت به سمت کاهش استقراض منابع مالی از بانک مرکزی رفته است، گفت: روند در پیش گرفته دولت در کاهش استقراض از بانک مرکزی و پرداخت بدهی‌های خود به نفع اقتصاد ما مثلا در سازمان بورس و نرخ تورم است و با توجه به هماهنگی دولت و مجلس نیز اوضاع اقتصادی و مدیریتی در کشور رو به بهبود است.

وی افزود: تلاش ما بر این است تا در لایحه دولت به مجلس نیز کارهایی که از ما بر می‌آید برای مردم انجام دهیم و ارزیابی ما از تعامل دولت و مجلس این است که در حال حاضر فرصت خوبی برای حل مشکلات در کشور وجود دارد.

جعفر قادری در پایان صحبت‌های خود گفت: دولت بایستی به سمت نظارت و کاهش تصدی‌گری برود و هدف ما چابک‌سازی آن، کاهش دخالت‌ها و تقویت نظارت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است که موضوع در مجلس در حال بازنگری است.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی