کنگره بین‌المللی فناوری‌پیشرفته در حوزه سلامت برگزارمی شود
کنگره بین‌المللی فناوری‌پیشرفته در حوزه سلامت برگزارمی شود

به گزارش پگاه خبر؛دکتر علیرضا مهدی‌زاده چهارشنبه ۲۴ آذر در یک نشست خبری گفت: با شیوع کووید ١٩ یکی از اولویت‌های اصلی برای سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه سلامت در سال ٢٠٢١ تعامل پذیری است. مهدی‌زاده افزود: به منظور برقراری تعامل علمی و همکاری بین‌المللی دانشمندان، صاحبان صنایع و کارآفرینان در حوزه‌های مختلف […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر علیرضا مهدی‌زاده چهارشنبه ۲۴ آذر در یک نشست خبری گفت: با شیوع کووید ١٩ یکی از اولویت‌های اصلی برای سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه سلامت در سال ٢٠٢١ تعامل پذیری است.
مهدی‌زاده افزود: به منظور برقراری تعامل علمی و همکاری بین‌المللی دانشمندان، صاحبان صنایع و کارآفرینان در حوزه‌های مختلف پزشکی و مهندسی اولین کنگره بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در حوزه سلامت با همکاری پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شیراز هفتم و هشتم دی ماه امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این کنگره معرفی ظرفیت‌ها و کاربردهای تکنولوژی هوش مصنوعی برای ترسیم نقشه راه تحقق اهداف توسعه پایدار در صنعت فناوری‌های نوین سلامت کشور از طریق تعامل علمی پژوهشگران فعال در حوزه‌های مختلف در سطوح ملی و بین‌المللی است.
مدیر گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  همچنین پردازش سیگنال و تصاویر پزشکی، مدیریت کلان داده‌ها در فناوریهای سلامت، کاربردهای اینترنت اشیاء در فناوریهای سلامت، مسائل اخلاقی و حقوقی در استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در پزشکی، کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اعصاب و کاربردهای بیوانفورماتیک در فناوری‌های سلامت را محورهای این کنگره برشمرد.
مهدی‌زاده ادامه داد: برای آنکه بتوانیم به جایگاه قابل قبول جهانی و رتبه ١٠ دنیا در هوش مصنوعی برسیم، دولت باید این مقوله را به صورت یک اولویت فوری مدنظر قرار دهد و برای آن برنامه ریزی کند.
او با این موضوع که تاکید رهبرمعظم انقلاب بیانگر اهمیت رسیدگی به این موضوع در همه سطوح نظام است، گفت: در حال حاضر وضعیت کشور در زمینه هوش مصنوعی از نظر توان تخصصی و قابلیت‌های بالقوه در حد قابل قبول است و رسیدن به رتبه دهم جهانی نیز امکان پذیز است اما نیاز به برنامه ریزی سریع، اقدامات زمینه ساز و نظارت مداوم دارد.
مدیر گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در باب اهمیت هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا نیز گفت: کشورهای مختلف به خصوص کشورهای پیشرفته، برنامه‌های متعددی را طراحی کرده‌اند و ما نیز طبق برنامه ریزی‌ها و هدف گذاری‌های انجام شده، قصد داریم که شهر شیراز را علاوه بر قطب علوم پزشکی در کشور و خاورمیانه به جایگاه قطب هوش مصنوعی در علوم پزشکی کشور و منطقه نیز برسانیم.
به گفته مهدی‌زاده، در حالی‌که در سال ۹۱ با شروع فرآیند فناوری تأسیسات پزشکی سهم مالی فارس در بازار ایران نیم درصد بود اما در ۹ سال گذشته این سهم به ۲.۵ درصد رسیده است.
او خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی و دانشی فارس بیش از این میزان است و این سهم شایسته این استان نیست.

مدیر گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از دو سال گذشته برنامه ریزی برای افزایش فناوری‌های پیشرفته پزشکی انجام شد، گفت: همزمان با آغاز اولین کنگره بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در حوزه سلامت، کارگاه‌های آموزشی در این حوزه برگزار می‌شود تا نسل جدیدی از فناوران را در حوزه هوش مصنوعی پزشکی پرورش دهیم.
مهدی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در برخی مناطق کشور با موضوع کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم مواجه هستیم، می‌توانیم با بهره مندی از خدمات هوش مصنوعی از این خدمات در مناطق محروم استفاده کنیم و اگر از خدمات هوش مصنوعی بهره ببریم تا دسترسی عدالت مندانه و آسان به خدمات پزشکی برای افراد به وجود بیاید.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی