اختراع دستگاه جمع آوری نوارتیپ اراضی کشاورزی توسط پژوهشگرشیرازی
اختراع دستگاه جمع آوری نوارتیپ اراضی کشاورزی توسط پژوهشگرشیرازی

به گزارش پگاه خبر؛پژوهشگر رشته طراحی ابزار و ماشین آلات کشاورزی در شیراز توانست، دستگاه جمع آوری نایلون و نوار تیپ زمین‌های کشاورزی را بسازدکشاورزان استان فارس در گرمای تابستان و سرمای زمستان محصولات صیفی را زیر پلاستیک به عمل می‌آوردند و راهی بازار می‌کنند. کشت زیر پلاستیک سبب کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و […]

به گزارش پگاه خبر؛پژوهشگر رشته طراحی ابزار و ماشین آلات کشاورزی در شیراز توانست، دستگاه جمع آوری نایلون و نوار تیپ زمین‌های کشاورزی را بسازدکشاورزان استان فارس در گرمای تابستان و سرمای زمستان محصولات صیفی را زیر پلاستیک به عمل می‌آوردند و راهی بازار می‌کنند.
کشت زیر پلاستیک سبب کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و افزایش ۵۰ درصدی بهره وری محصول می شود و محصولات را در برابر سرما و گرما محافظت می کند، به همین دلیل کشاورزان از آن استقبال می کنند اما این استفاده سبب به کاربردن ۲۵۰ کیلوگرم پلاستیک در هر هکتار می شود.
پژوهشگر دانشکده کشاورزی تهران گفت: هزینه ۳ میلیون تومانی جمع آوری پلاستیک‌ها پس از برداشت محصول از هر هکتار، سبب بی میلی کشاورزان به جمع آوری آن ها از زمین های کشاورزی شده است.
گودرزوندچگینی افزود: از ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه پلاستیک لازم است و در این مدت، تجزیه آن سبب ورود مواد شیمیایی مضر به خاک و در نتیجه از بین رفتن عناصر ریز مغذی و کاهش حاصل خیزی خاک می‌شود.
دهقان سازنده دستگاه جمع آوری پلاستیک و پژوهشگر برای حل مشکل، دستگاهی ویژه جمع آوری نایلون و نوار تیپ زمین‌های کشاورزی، اختراع کرده است که این دستگاه با تیغه نصب شده بر آن، پلاستیک‌ها را از خاک جدا و روی قرقره آن را جمع می‌کند.
به گفته دهقان، برای برداشت پلاستیک از مزارعی که محصول کشت شده دارای ساقه پهن است، به کمک دستگاه ساقه خرد کن که اختراع دیگر این پژوهشگر است، پیش از جمع آوری پلاستیک، ساقه ها خرد می شوند.
این پژوهشگر شیرازی بزرگترین مزیت دستگاه جمع آوری نایلون و نوار تیپ زمین‌های کشاورزی را صرفه جویی در زمان و هزینه بیان کرد و افزود: کشاورزان به کمک این دستگاه می توانند روزانه پلاستیک‌های باقی مانده در ۴ هکتار زمین را جمع کنند و این در حالی است که بدون کمک آن برای جمع آوری پلاستیک‌های ۴ هکتار، روزانه به ۸۰ کارگر لازم است.
دهقان ادامه داد: پلاستیک‌های جمع آوری شده قابل بازیافت است و جمع آوری آن‌ها در هکتار می تواند یک و نیم میلیون تومان برای کشاورزان سودآوری داشته باشد.
در فارس سالانه محصولات در ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت زیر پلاستیکی کشت و از هر هکتار به طور متوسط ۳۵ تن محصول صیفی برداشت می‌شود.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی