جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد دیپلماسی علمی ایران به خود اختصاص داد
جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد دیپلماسی علمی ایران به خود اختصاص داد

به گزارش پگاه خبر؛رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)که در مراسم تقدیر از پژوھشگران دانشگاه سمنان بمناسبت ھفته پژوھش و فناوری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ شرکت نموده بود، درخصوصراھبردھا و راھکارھای بین المللی شدن دانشگاه ھای کشور سخنرانی کرد. در این مراسم،دکتر مسعود نصیری زرندی ریاست دانشگاه سمنان نیز ضمن […]

به گزارش پگاه خبر؛رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)که در مراسم تقدیر از پژوھشگران دانشگاه
سمنان بمناسبت ھفته پژوھش و فناوری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ شرکت نموده بود، درخصوصراھبردھا و راھکارھای بین المللی شدن دانشگاه ھای کشور سخنرانی کرد.
در این مراسم،دکتر مسعود نصیری زرندی ریاست دانشگاه سمنان نیز ضمن تبریک ھفته پژوھش و فناوری، به اھداف و برنامه ھای دانشگاه درخصوص ارتقای جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی ھای بین المللی پرداخت گفت: لزوم برنامه ریزی برای کسب رتبه ی مطلوب و حضور مستمر در نظام ھای رتبه بندی معتبر بین المللی و ملی شانگ ھای، سایمگو، لایدن، تایمز، QS و ISC از مھمترین اھداف این دانشگاه است.
وی سپس به معرفی جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی ھای مختف در سال ھای پیش پرداخت.
رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)در این مراسم گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس نشان می دھد که در سال ۲۰۲۱ سھم مشارکت بین المللی در فعالیت ھای پژوھشی در قالب انتشار مقالات و مستندات علمی و بعبارت دیگر دیپلماسی علمی کشور از ابتدایسال۲۰۲۱ تاکنون بیش از %۳۴ و بالاترین میزان در طول ۲۰ سال اخیر رسیده است. ھرچنداطلاعات در سال ۲۰۲۱ ھنوز تکمیل نشده است، ھمچنین در مقایسه سال ۲۰۲۰ با سال ۲۰۱۹مشخص می شود که جمھوری اسلامی ایران با %۵٫۱۲ رشد و با اختلاف %۱۴٫۰ با ھند جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد دیپلماسی علمی دنیا را کسب کرده است. کشور مالزی با رشد ۱۲ درصد در جایگاه سوم و کشورھای تایوان و ترکیه به ترتیب در جایگاه بعد قرار دارند.
وی ادامه داد: گسترش ھمکاری و تعامل فعال، سازنده و الھام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورھا از جمله سیاست ھای کلی علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رھبری است. مشارکت علمی زمینه را برای دیپلماسی علمی باز می کند. یک پژوھش می تواند حاصل فعالیت یک پژوھشگر یامشارکت علمی چند پژوھشگر از یک کشور یا بیش از یک کشور باشد. در صورتی که دو یا چند در سطح بین المللی رخ داده است که غالباً با ھدف گسترش مرزھای دانش صورت می پذیرد. پژوھشگر از کشورھای مختلف بر روی یک پروژه تحقیقاتی مشترک فعالیت کنند آنگاه یک تعامل علمی دھقانی اظھار داشت: در سال ۲۰۱۱ سھم مقالات با مشارکت بین الملل از کل مقالات کشور حدود %۵٫۱۶ بود. این رقم در سال ۲۰۱۶ به %۷٫۱۹ و در سال ھای بعد به تدریج افزایش یافت به طوری که در سال ۲۰۱۸ به %۲۴ و در سال ھای ۲۰۱۹ ،۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به %۲٫۲۷% ،۵٫۳۰ و %۲٫۳۴ افزایش یافته است.
رییس ISC گفت: در دیپلماسی علمی، دو کشور ایران و ھند تقریباً رشد نزدیکی را تجربه کرده اند به نحوی که اگر رقم رشد را به بالا گرد کنیم عدد %۱۳ برای ھر دو ذکر خواھد شد. بعبارت دیگر، تفاوت
ایران و ھند از لحاظ رشد دیپلماسی علمی ناچیز است، ھر چند این دو کشور از لحاظ تعداد مقالات منتشر شده در یک سطح نیستند. بعد از ایران و ھند کشور مالزی و تایوان ھر کدام تقریباً با %۱۲ رشد
در دیپلماسی علم در جایگاه ھای بعدی قرار گرفته اند. ترکیه نیز در دیپلماسی علمی در زمره کشورھای برتر است. این کشور با %۱۰ رشد در جایگاه پنجم از لحاظ سھم مقالات با مشارکت بین الملل از کل
مقالاتش قرار دارد. بعد از ترکیه، اندونزی، ژاپن، لھستان و کره جنوبی قرار دارند که بین ۵ تا %۷رشد در مقالات با مشارکت بین الملل خود داشته اند. در بین کلیه قدرت ھای علمی دنیا فقط دو کشور ایتالیا و چین از لحاظ رشد دیپلماسی علم رشد منفی را تجربه کرده اند.
وی ادامه داد: با محاسبه رشد سھم مقالات منتشر شده با مشارکت بین الملل در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال – ۲۰۱۹ ۲۰۲۰
۲۰۱۹ مشخص شد که در ایران، حوزه فنی و مھندسی با %۱۸ بیشترین میزان رشد را داشته است. بعد از آن حوزه علوم انسانی قرار دارد که %۱۷ رشد را تجربه کرده است. در جایگاه سوم علوم پزشکی
قرار دارد که رشد این حوزه برابر با %۱۳ بوده است. حوزه علوم پایه با %۱۲ و حوزه علوم اجتماعی با %۱۱ و سپس حوزه علوم کشاورزی با %۸ در جایگاه ھای بعدی قرار گرفته اند.
دھقانی افزود: در سال ۲۰۲۰ علوم فنی و مھندسی و علوم پایه %۳۴ از مقالاتشان به صورت مشارکت بین الملل منتشر شده است. این دو حوزه موضوعی بالاترین سھم را در بین حوزه ھای موضوعی به
خود اختصاص داده اند. بعد از این دو حوزه، حوزه ھای موضوعی علوم اجتماعی و کشاورزی با %۳۱
در جایگاه بعدی قرار دارند. علوم پزشکی با %۲۵ و علوم انسانی با %۱۹ در مکان بعدی قرار دارند.

دھقانی گفت: ھر چند رشد مشارکت پژوھشگران کشور با سایر کشورھا در سال ھای اخیر خود بهپشتوانه فعالیت ھا و برنامه ریزھای مختلف صورت گرفته است، اما استفاده از پتانسیل ایجاد شده به واسطه ھمکاری پژوھشگران کشور با سایر کشورھا مقوله ای است که خود نیاز به برنامه جداگانه ای دارد.
اھمیت این مسئله مبتنی بر سند سیاست ھای کلان علم و فناوری که بر گسترش ھمکاری و تعامل فعال، سازنده و الھام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورھا و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه ای و جھانی بویژه جھان اسلام ھمراه با تحکیم استقلال کشور تاکید دارد قابل تبیین است.
در پایان مراسم نیز گزارش وضعیت این دانشگاه و شاخص ھای علمی آن و نیز پژوھشگران ۱ درصددر دانشگاه سمنان شناسایی و معرفی شده بودند. برتر این دانشگاه توسط دکتر دھقانی معرفی شدند. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ نفر پژوھشگر یک درصد برتردر دانشگاه سمنان شناسایی و معرفی شده بودند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی