دانشگاه ایران می توانندبه”رتبه بندی جھانی ISC “دانشگاه تراز جھانی دست یابند
دانشگاه ایران می توانندبه”رتبه بندی جھانی ISC “دانشگاه تراز جھانی دست یابند

با حضور ۵ دانشگاه جدید از ایران تعداد دانشگاه ھای کشور در این نظام رتبه بندی به۵۱ مورد افزایش یافت.

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمد جواد دھقانی، رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوریISCگفت: رتبه بندی جھانی( lsc) rankings University world ISC یکی از نظام ھای رتبه بندی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط گروه رتبه بندی ISC و براساس تجربه
۱۰ ساله در رتبه بندی دانشگاه ھا و به منظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاه ھای کشور در جھان اسلام و دنیا صورت گرفته است.
دھقانی گفت: در رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره جھان حضور داشته که از ایران تعداد ۵۱ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه بندی جھانی ISC سال ۲۰۲۰ از ایران ۴۶ دانشگاه حضور داشتند. نتایج کامل این رتبه بندی در وبگاه رتبه بندی ھای جھانی ISC به آدرس ac.isc.wur://https در دسترس میباشد.
وی اظھار داشت: یکی از مھمترین دستاوردھای رتبه بندی جھانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوھشی کشورھا و دانشگاه ھای تراز اول دنیا است که نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تھیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اھداف و چشم انداز کشور و نیزدانشگاه ھای کشور در سطح بین المللی وجود خواھد داشت.
دھقانی ادامه داد: “رتبه بندی جھانی ISC “به منظور رتبه بندی دانشگاه ھای جھان در معیارھای خود، مھمترین مأموریت دانشگاه ھا که عبارتند از: پژوھش، آموزش، نوآوری و فعالیتھای بین المللی را در نظر میگیرد و بر این اساس دانشگاه ھا را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدھد.
نکته مھم در معیارھای این رتبه بندی این است که بعد کیفی و کمی پژوھش ھم زمان با ھم مورد بررسی قرار میگیرند.
وی ادامه داد: با گردآوری داده ھا در ISC بدون خوداظھاری دانشگاه ھا از سراسر جھان، پایگاه داده موثق و معتبری شکل گرفته که می توان از آن درجھت سیاست گذاریھای پژوھشی و بررسی موقعیت دانشگاه ھای ایران در سطح جھان استفاده نمود. “رتبه بندی جھانی ISC “میتواند نقش مھمی در سوق دادن دانشگاه ھای ایران به سمت دانشگاه ھای تراز جھانی داشته
باشد.
رییس ISC گفت: در “رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC “تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از سراسر جھان مورد بررسی قرار گرفته و رتبه بندی شده اند. جدول زیر دانشگاه ھای حاضر در “رتبه بندی جھانی(lsc) را به تفکیک قاره در سال ھای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نشان می دھد.
تعداد دانشگاه ھای قاره ھای مختلف در نظام رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC
۲۰۱۸ ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ قاره
۴۲۸ ۶۴۶ ۶۹۱ ۷۰۵ اروپا
۴۳۸ ۷۸۶ ۸۸۷ ۹۶۳ آسیا
۲۷ ۷۰ ۷۹ ۸۵ آفریقا
۲۴۴ ۳۶۳ ۳۷۷ ۳۸۸ شمالی آمریکای
۴۳ ۹۳ ۱۰۱ ۱۱۲ جنوبی آمریکای
۴۰ ۴۷ ۴۷ ۴۷ اقیانوسیه
۱۲۲۰ ۲۰۰۵ ۲۱۸۲ ۲۳۰۰ دانشگاه کل جمع حضور دانشگاه ھای ایران در رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC
رییس ISC گفت: از جمھوری اسلامی ایران ۵۱ دانشگاه در “رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC ”
حضور داشته اند؛ که دانشگاه ھای لرستان، پزشکی کردستان، پزشکی ارومیه، پزشکی لرستان
و پزشکی شھرکرد برای اولین بار در این رتبه بندی شرکت کردند. از جمھوری اسلامی ایران
در این نظام رتبه بندی در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۴ دانشگاه، در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴۳ دانشگاه و در
سال ۲۰۲۰ تعداد ۴۶ دانشگاه حضور داشتند.
وی اظھار داشت: براساس مأموریتھای دانشگاه ھا، تعداد ۲۵ دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی حضور دارند. دانشگاه ھای جامع حاضر در این رتبه بندی عبارت از: دانشگاه تھران،
تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشھد، شھید بھشتی، تبریز، گیلان، یزد، شھید باھنر کرمان،
کاشان، اصفھان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، کردستان، مازندران، ارومیه، شھید چمران اھواز، شھرکرد، محقق اردبیلی، یاسوج، الزھرا، بین المللی امام خمینی، لرستان و شاھد است.
رییس ISC در ادامه گفت: از دانشگاه ھای علوم پزشکی نیز ۱۷ دانشگاه حضور داشتند که
شامل: دانشگاه ھای علوم پزشکی تھران، پزشکی شھید بھشتی، پزشکی ایران، پزشکی مشھد، پزشکی اصفھان، پزشکی شیراز، پزشکی تبریز، پزشکی جندی شاپور اھواز، پزشکی کرمانشاه،
پزشکی بقیھ الله، پزشکی مازندران، پزشکی کرمان،پزشکی کردستان، پزشکی ارومیه، پزشکی لرستان، شھرکرد و پزشکی زاھدان قرار دارند.
وی افزود: از دانشگاه ھای صنعتی نیز ۹ دانشگاه شامل: دانشگاه ھای صنعتی شریف، صنعتی
امیرکبیر، صنعتی اصفھان، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی
نوشیروانی بابل، صنعتی شاھرود، صنعتی سھند و صنعتی شیراز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.
تعداد و رتبه دانشگاه ھای ایران در نظام رتبه بندی جھانی ISCدر سال ۲۰۲۱
نام دانشگاه رتبه ۲۰۲۱ نام دانشگاه رتبه ۲۰۲۱
دانشگاه تھران ۴۵۰-۴۰۱ دانشگاه بوعلی سینا
۱۶۰۱-
۱۸۰۰
دانشگاه علوم پزشکی تھران ۵۰۰-۴۵۱ دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشگاه علوم پزشکی شھید بھشتی
۶۰۱-۷۰۰
دانشگاه رازی
دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه سمنان
دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه کردستان
دانشگاه مازندران ۸۰۰-۷۰۱ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی اصفھان دانشگاه ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ایران
۸۰۱-۹۰۰
-۱۸۰۱ * دانشگاه علوم پزشکی کردستان
۲۰۰۰
دانشگاه علوم پزشکی مشھد دانشگاه صنعتی سھند
دانشگاه شیراز دانشگاه شھید چمران اھواز
دانشگاه فردوسی مشھد
۹۰۱-۱۰۰۰
دانشگاه شھرکرد
دانشگاه علم و صنعت ایران دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه تبریز دانشگاه یاسوج * دانشگاه شھید بھشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
-۱۰۰۱ دانشگاه علوم پزشکی اصفھان
۱۲۰۰
دانشگاه الزھرا ۲۰۰۱+
دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه بین المللی امام خمینی
علوم پزشکی جندی شاپور اھواز -۱۲۰۱ * دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه لرستان
۱۴۰۰
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه شاھد * دانشگاه علوم پزشکی لرستان
دانشگاه گیلان دانشگاه صنعتی شیراز * دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی شھرکرددانشگاه یزد دانشگاه علوم پزشکی زاھدان
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۱۴۰۱-
۱۶۰۰
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
دانشگاه شھید باھنر کرمان
دانشگاه صنعتی شاھرود
دانشگاه کاشان
دانشگاه اصفھان
* دانشگاه ھایی که برای اولین بار در رتبه بندی جھانی ISC حضور دارند.
لازم به ذکر است که دانشگاه ھایی که رتبه بندی آنھا در بازه یکسان ھستند ھمگی ھم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC براساس حروف الفبا (به لاتین) است. بنابراین دانشگاه ھای تھران (۴۵۰-۴۰۱ (در رتبه اول، علوم پزشکی تھران
(۵۰۰-۴۵۱ (در رتبه دوم، دانشگاه ھای علوم پزشکی شھید بھشتی، صنعتی شریف و تربیت
مدرس (۷۰۰-۶۰۱ (مشترکا در رتبه سوم قرار دارند.
جایگاه دانشگاه ھای جھان در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC (گفت: در رتبه بندی جھانی ISC
۲۰۲۱ ،تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه برتر از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره دنیا وجود دارند. در این رتبه بندی سه دانشگاه ھاروارد، انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT (و دانشگاه استنفورد در رتبه ھای اول تاسوم قرار دارند که به ھمراه دانشگاه ھای جان ھاپکینز، میشیگان، پنسیلوانیا، تسینگ ھوا،تگزاس آستین، کلمبیا و واشنگتن سیاتل جزء ۱۰ دانشگاه برتر جھان محسوب می شوند.
وی ادامه داد: کشور چین ۳۴۱ دانشگاه، آمریکا ۳۲۰ دانشگاه، ژاپن ۱۱۸ دانشگاه، ھند ۱۰۹
دانشگاه، انگلستان ۹۹ دانشگاه، ترکیه ۸۲ دانشگاه، فرانسه ۷۵ دانشگاه، آلمان ۷۲ دانشگاه،
برزیل ۶۷ دانشگاه، ایتالیا و کره جنوبی ھرکدام ۶۵ دانشگاه، اسپانیا ۵۷ دانشگاه، ایران ۵۱
دانشگاه، روسیه ۵۰ دانشگاه، لھستان ۴۸ دانشگاه و کانادا ۴۵ دانشگاه در این ‌ رتبه بندی حضورداشته اند.
دھقانی گفت: بھترین رتبه بین المللی دانشگاه ھای برتر دنیا در کشورھای آمریکا رتبه ۱ ،چین
رتبه ۷ ،انگلستان رتبه ۱۲ ،کانادا رتبه ۱۷ ،ژاپن رتبه ۲۲ ،فرانسه رتبه ۲۷ ،سنگاپور رتبه
۳۲ ،استرالیا رتبه ۳۶ ،دانمارک رتبه ۳۷ ،کره جنوبی رتبه ۴۲ ،سوئیس رتبه ۴۶ ،بلژیک رتبه
۵۱ ،آلمان رتبه۵۵ ، ھلند رتبه ۵۶ ،تایوان و اسپانیا مشترکا رتبه ۶۶ ،سوئد رتبه ۶۹ ،برزیل
رتبه ۷۴ ،ھنگ کنگ ۷۹ ،فنلاند رتبه ۹۱ را کسب کرده اند.
جایگاه دانشگاه ھای کشورھای آسیایی در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
کشور چین با دانشگاه تسینگ ھوا، کشور ژاپن با دانشگاه توکیو و کشور سنگاپور با دانشگاه ملی
سنگاپور که به ترتیب در رتبه ھای ۷ ،۲۲ و ۳۲ قرار دارند بھترین رتبه ھای دانشگاه ھای آسیارا از آن خود کرده است. بھترین رتبه دانشگاه ھای کشورکره جنوبی رتبه ۴۲ ،تایوان رتبه ۶۶ و ھنگ کنگ رتبه ۷۹ ،در رده ھای بعد قرار دارند.
جایگاه دانشگاه ھای کشورھای اسلامی در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
تعداد ۳۰۳ دانشگاه از ۲۷ کشور اسلامی در رتبه بندی حضور داشتند.
دھقانی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ ISC از نظر تعداد دانشگاه ھا، ترکیه با ۸۲
دانشگاه و ایران ۵۱ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته اند. در بین سایر کشورھای اسلامی
مالزی ۲۶ دانشگاه، مصر و عربستان سعودی ۲۱ دانشگاه، اندونزی ۲۰ دانشگاه، پاکستان ۱۹
دانشگاه، مراکش ۹ دانشگاه، تونس ۸ دانشگاه، نیجریه ۷ دانشگاه و الجزایر ۶ دانشگاه، امارات متحده ۵ دانشگاه، قطر و اردن ھرکدام ۴ دانشگاه، لبنان، عراق و قزاقستان ھر کدام ۳ دانشگاه، بنگلادش ۲ دانشگاه و سایر کشورھای آذربایجان، اوگاندا، برونئی، عمان، فلسطین، سنگال،سودان، کامرون، کویت ھر کدام با ۱ دانشگاه در این رتبه بندی قرار گرفته اند.
در میان دانشگاه ھای برتر کشورھای اسلامی، عربستان سعودی با بھترین رتبه ۱۳۹ ،مصر دربازه ۳۵۱-۴۰۰ ،مالزی و ایران در بازه ۴۰۱-۴۵۰ ،بھترین رتبه جھانی را کسب نموده اند.
وی ادامه داد: در مجموع تنھا ۸ دانشگاه از میان کشورھای اسلامی دارای رتبه زیر ۵۰۰ بوده اند. این در حالی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فنآوری کشورھای اسلامی عضو (OIC مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان) لازم است تا سال ۲۰۲۶ ،تعداد ۵۰ دانشگاه از کشورھایاسلامی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به ھمین دلیل باید تلاش ھای جدی ھمراه باتھیه برنامه راھبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه ھای این کشورھا صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه ھا رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب نمایند.
دانشگاه های اسلامی کشورجهانی انجام داده ۲۰۲۱-ISCروش شناسی رتبه بندی دھقانی گفت: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)به منظور رتبه بندی دانشگاه ھای جھان در معیارھای خود، مھم ترین مأموریت دانشگاه ھا که عبارتند از پژوھش (با وزن ۶۰ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد) و فعالیت ھای بین المللی (با وزن ۱۵ درصد) را در نظر می گیرد و بر این اساس دانشگاه ھای کشورھای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دھد.
ھمچنین تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه ھا، با نمره منفی محاسبه می شود، که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Reputation Negative) آورده میشود.
در “رتبه بندی دانشگاه ھای جھان ISC ،”دانشگاه ھایی مورد بررسی قرار می گیرند که حداقل ۸۵۰ مدرک در سال ھای ۲۰۱۷-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس به ثبت رسانیده باشند.
اطلاعات این رتبه بندی از پایگاه ھای اطلاعاتی USPTO ،WOS ،InCite گردآوری شده است.
جدول زیر شاخصھای مورد استفاده در “رتبه بندی جھانی ISC “نشان داده شده است.
معیارھا و شاخص ھا رتبه بندی رتبه بندی جھانی ۲۰۲۱-ISC
وزن شاخص وزن معیار
۲۵ حجم پژوھش کمیت A1
۶۰ پژوھش
۱۵ تعداد استناد به مقالات کیفیت A2
۱ تاثیر استنادی نرمال شده کیفیت A3
۴ تأثیر استنادی نسبت بھ کل جھان کیفیت A4
۱۵ تعداد مقالات نشریات برتر کیفیت A5
۵ تعداد اعضای ھیات علمی پر استناد B2 10 آموزش ۵ نسبت دانشجو به عضو ھیات علمی B1

۱۰ تعداد ھمکاری دانشگاه در انتشار مقالات بین المللی C1
فعالیت ۱۵
بین المللی
۴ تعداد کشورھای ھمکار در انتشارات بین المللی C2
۱ میزان شھرت دانشگاه C3
۵ -مقالات سلب اعتبار شده C4
۵ درصد ھم انتشاری با صنعت D2 15 نوآوری ۱۰ تعداد پروانه ھای ثبت اختراع D1

رییس ISC در ادامه گفت: رتبه بندیھایی که در سطح جھان انجام میگیرد غالباً ترکیبی از اطلاعاتی است که مؤسسات مجری رتبه بندی تھیه میکنند و اطلاعاتی که براساس خوداظھاری دانشگاه ھا به این مؤسسات ارائه میشود. در نھایت با استفاده از این داده ھا رتبه دانشگاه ھا محاسبه و اعلام میشود بدون اینکه دانشگاه ھا از جزئیات این داده ھا و نحوه محاسبه آنھا اطلاعات دقیقی در دست داشته باشند.
عدم دسترسی به این اطلاعات باعث میشود که سیاست گذاران آموزش عالی و مدیران دانشگاه ھا نتوانند چگونگی عملکرد دانشگاه ھا را در شاخصھای مختلف بدانند.
وی ادامه داد: در “رتبه بندی جھانی ISC “یک بانک اطلاعاتی جامع از داده ھای دانشگاه ھای جھان و دانشگاه ھای ایران بدست می آید، که با استفاده از این بانک اطلاعاتی، میتوان برنامه ھای کوتاه مدت و بلند مدت برای ارتقای جایگاه دانشگاه ھا و مراکز آموزش عالی کشور تدوین نمود.
دھقانی افزود: از سوی دیگر با توجه به دریافت بخش ھایی از اطلاعات مراکز و دانشگاه ھا درقالب خوداظھاری، اطمینان کاملی از مجموعه داده ھا و نیز امتیازھای محاسبه شده توسط موسسه ھای رتبه بندی وجود ندارد، حال اینکه داده ھای گردآوری شده در نظام رتبه بندی جھانی lsc از صحت و سقم بالاتر برخوردار بوده زیرا علاوه بر نھایت دقت در جمع آوری، تقریبا اکثر داده ھا مستقلا از پایگاه ھای معتبر بین المللی جمع آوری شده و عاری ازخوداظھاری بوده و لذا مشکلات مربوط به عدم مستند سازی و راستی آزمایی در آن وجود ندارد.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی