عقد و تمدید تفاھم نامه دانشگاه پیام نور با ISC
عقد و تمدید تفاھم نامه دانشگاه پیام نور با ISC

به منظور ھمکاری بیشتر دانشگاه پیام نور با موسسه استنادی علوم وپایش علم و فناوری در خصوص شاخص های رتبه بندی ونشریات علمی پژوھشی دانشگاه وھمچنین عقد و تمدیدتفاھم نامه با ISC ،جلسه ای در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ISC برگزار شد.

به گزارش پگاه خبر؛به منظور ھمکاری بیشتر دانشگاه پیام نور با موسسه استنادی علوم وپایش علم و فناوری در خصوص شاخص های رتبه بندی ونشریات علمی پژوھشی دانشگاه وھمچنین عقد و تمدیدتفاھم نامه با ISC ،جلسه ای در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ISC برگزار شد.
این جلسه با حضور ریاست ISC دکتر محمدجواد دھقانی، دکتر محمد علی ابراھیمی سرپرست معاونت پژوھشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور، دکتر ھاجر صفاھیه معاون پژوھش و فناوری مرکز منطقه ای، دکتر منصور حقیقت معاونت پژوھش و فناوری ISC ،دکتر محمدحسن صیف رئیس دبیرخانه منطقه ۷ دانشگاه پیام نور کشور (استانھای فارس،بوشھر وکھکیلویھ وبویراحمد)، رئیس دانشگاه پیام نور
استان فارس، دکتر سعید مظلومیان معاون آموزشی دانشگاه پیام نور استان فارس، دکتر عیسی زارعدرنیانی مدیر گروه ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور استان فارس، دکتر سعید طالبی مدیر نظارت وارزیابی دانشگاه پیام نور استان فارس، حسن چلونگریان مدیر حوزه ریاست دانشگاه پیام نور استان فارس و برخی مدیران ISC تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه دکتر دھقانی ضمن خیرمقدم به حاضرین در جلسه، به معرفی مختصری از تاریخچه سازمان و فعالیت ھای علمی آن پرداخت و گفت: در سال ھای اخیر ماموریت ھای مھمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ISC واگذار شده است که یکی از مھمترین آنھا، بحث رتبه بندی است.
وی گفت: ISC بعد از قریب به یک دھه رتبه بندی دانشگاه ھا عملا به یک مرجع در رتبه بندی دانشگاه ھای کشور تبدیل شده است. علاوه بر این، رتبه بندی بین المللی ISC نیز از سال ۲۰۱۸ با شاخص ھای جدید آغاز شد.
این رتبه بندی بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در سطح بین المللی را پوشش می دھد. ھمچنین،رتبه دانشگاه ھای جھان نیز انجام شده است. رتبه بندی دانشگاه ھای کشورھای اسلامی، رتبه بندی کشورھای عضو دی ھشت و رتبه بندی موضوعی دھقانی گفت: بنا به تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات وفنآوری از اوایل سال ۹۸ و نیز بنا به مصوبه ستادنقشه جامع علمی کشور ضرورت ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ھا با شاخص ھا و معیارھای جدید ازاوایل سال ۹۸ در دستور کار وزارت قرار گرفت. و در حوزه ھای معاونت آموزشی و پژوھشی وزارت و با حضور ISC ،پس از بررسی ھای انجام شده در جلسات کارشناسی مکرر، شاخص ھا، معیارھا و وزن ھای مربوطه با تاکید به اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سیاست ھای کلان علم وفنآوری، سند اسلامی کردن دانشگاه ھا، توجه به ماموریت گرایی دانشگاه ھا و نیز نقطه نظرات برخی دانشگاه ھا و موسسات پژوھشی مختلف تھیه و در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.
وی در ادامه به فرایند ارزیابی نشریات جھت نمایھ سازی در ISC پرداخت و استانداردھای پایه جھت ارزیابی را معرفی کرد. ھمچنین، سطح بندی نشریات در ISC و نشریات نامعتبر و جعلی در ادامه برای
حاضرین توضیح داده شد.
در ادامه، دکتر صفاھیه در ابتدا به معرفی بخش ھای مختلف مرکز منطقه ای و خدمات آن به جامعه علمی کشور پرداخت و گفت: مھمترین بخش مربوط به این مرکز مدیریت اطلاعات و نمایه سازی نشریات است. در بخش مدیریت اطلاعات سازمان دھی، فراھم آوری، مجموعه سازی کلیه منابع اطلاعاتی انجام می شود که سپس در سامانه این مرکز نمایه سازی می شود. پایگاه ھای اطلاعات علمی مرکز منطقه ای در دسترس جامعه علمی کشور می باشد که در زمان پاندمی کرونا به صورت رایگان در دسترس ھمه بوده است.
وی سپس درخصوص شاخه ھای این مرکز در کشور و سایر کشورھای منطقه گفت: شاخه ھای داخلی مرکز حدود ۳۲ و شاخه ھای بین المللی نیز تاکنون ۶ شاخه می باشد. شاخه ھای بین المللی که نشریات
فارسی در اختیار آنھا قرار داده شده است، دانشگاه ھایی که دارای کرسی زبان فارسی دارند را حمایت می کند و منابع اطلاعات علمی فارسی این مرکز را برای آنھا دسترس پذیر ساخته است.
وی در ادامه به معرفی سایر خدمات ھمچون چاپ و نشر کتاب و نشریات علمی با ھمکاری دانشگاه ھا پرداخت.
در ادامه، دکتر محمد علی ابراھیمی سرپرست معاونت پژوھشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور ضمن تشکر از برگزاری این جلسه و ھمچنین فعالیت ھای علمی ارزشمندی که جھت اعتلای علمی کشورتوسط ISC انجام شده است به معرفی دانشگاه پیام نور پرداخت و گفت: امید است دانشگاه پیام نور به منظور استفاده ھر چه بیشتر از منابع و پتانسیل ھای ISC ،با انعقاد تفاھم نامه بین دو سازمان، ھرچه بیشتر بتواند از خدمات ارزنده ISC استفاده نماید.
یکی دیگر از بخش ھای این جلسه، گزارش وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹ نشریات علمی دانشگاه پیام نور بود.
ارزیابی مطابق با شاخص ھای آیین نامه کمیسیون نشریات و بر اساس ۵۰ معیار در دو بخش کمی و کیفی انجام می شود. ارزیابی کمی شامل ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه ای و رعایت آیین نگارش درمقالات نشریات و ھمچنین ارزیابی کیفی شامل حضور نشریه در نمایه ھای معتبر علمی و استنادی،بررسی فرآیند داوری و ھمچنین بھره گیری از نظرات داوران به صورت تخصصی و رعایت اصول اخلاقی نشر است.
در پایان این جلسه، تفاھم نامه ھمکاری ھای علمی پژوھشی بین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)و دانشگاه پیام نور مرکزی امضا شد.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی