نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ کیلوواتی شهرستان آباده به بهره برداری رسید
نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ کیلوواتی شهرستان آباده به بهره برداری رسید

بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ کیلوواتی شهرستان آباده در استان فارس که توسط بخش خصوصی احداث شده است، آغاز شد.

به گزارش پگاه خبر؛مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس شنبه ۱۳ آذر به خبرنگاران گفت: نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ کیلوواتی آباده با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی ایجاد و راه‌اندازی شده است.
اسماعیل خاتمی گفت: این نیروگاه در زمینی به مساحت دو هکتار، در مدت زمان ۲ سال و نیم ساخته شده که با تولید حدود دوگیگاوات ساعت انرژی و تزریق آن به شبکه سراسری، علاوه بر صرفه جویی در منابع سوخت فسیلی، از انتشار حدود هزارتن گاز گلخانه ای در سال جلوگیری خواهد کرد.
او با بیان اینکه  منبع انرژی خورشیدی، گنجینه ای از ثروت پایدار و منحصر به فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است، گفت: این نیروگاه، چهارمین نیروگاه بزرگ خورشیدی در محدوده جغرافیایی تحت مدیریت توزیع برق استان فارس است که در کنار ۷۵۳ نیروگاه خورشیدی خانگی در مجموع حدود ۱۷ گیگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌کند.
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خاطرنشان کرد که ۱۷ گیگاوات ساعت انرژی برق، نیاز حدود ۲۷۰۰ خانوار را در یک شبانه روز تامین می‌کند.
وی با اشاره به حمایت صنعت برق از سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث نیروگاه های خورشیدی، گفت: ظرفیت تولید برق نیروگاه های خورشیدی حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰ کیلووات تعیین شده که برای تولید هر کیلووات آن حدود ۱۰ مترمربع زمین و بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز است.
این مقام مسئول در توزیع برق فارس گفت: امسال وبا افزایش نرخ خرید برق به میزان ۴۰ درصد و انعقاد قرارداد خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال، بازگشت سرمایه برای ایجاد کنندگان نیروگاه خورشیدی بین ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.
خاتمی، با بیان اینکه در صدور مجوزهای جدید هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، گفت: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برق به مشترکین خانگی پرداخت شده و تقریبا به ازای هر ۵ کیلو وات نیروگاه منصوبه یک اشتغال دائم و پایدار بوجود آورده است.
این مقام مسئول در توزیع برق فارس گفت: با توجه به ارایه برنامه های تبلیغاتی و معرفی فواید و سوددهی نیروگاه‌های خورشیدی و انعقاد تفاهم نامه با یکی از بانک‌های قرض الحسنه استان برای اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران، امیدوار هستیم که درآینده شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی