پهپاد ها نحوه تغییر کشاورزی را تعیین می کنند
پهپاد ها نحوه تغییر کشاورزی را تعیین می کنند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز گفت: عزم جدی برای امحای محصولاتی که با فاضلاب آبیاری شوند در سطح شهرستان شیراز وجود دارد و در این زمینه از پهپاد برای سم پاشی، خشکاندن و نابودی این مزارع استفاده خواهد شد.

به گزارش پگاه خبر؛ذبیح الله سیروسی با اشاره به موضوع پراهمیت سلامت در حوزه تولید محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در جنوب کلانشهر وجود دارد و این امر به یک معضل اساسی و خطرناک تبدیل شده است.
وی با بیان این که مقابله با چالش های بزرگ نیازمند همکاری فرادستگاهی است اضافه کرد: از نظر قانونی هر دستگاهی برای مدیریت فاضلاب وظایفی بر عهده دارد و شرکت آبفا موظف به جمع آوری و ساماندهی فاضلاب شهری است که این امر در پهنه شهر شیراز به صورت ناقص انجام می شود، همچنین محیط زیست وظیفه دارد پساب کارخانه ها را مدیریت کند و متاسفانه در شهرک صنعتی و برخی دیگر از مناطق شاهد ورود فاضلاب های صنعتی خام به عرصه محیط زیست هستیم.
سیروسی گفت: در جنوب کلانشهر شیراز با یک پهنه ۱ هزار و ۵۰۰ هکتاری روبرو هستیم که در معرض خطر آبیاری با فاضلاب قرار دارد، اما باید به این نکته تاکید کرد که تمام این پهنه به کشت متعارف اختصاص ندارد و بر اساس نقشه برداری های انجام شده ۱۱۴هکتار از مزارع ذرت و یونجه در این منطقه گاهی با فاضلاب خام آبیاری می شود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه آبیاری با فاضلاب تخلف محرز کشاورز است عنوان کرد: برای مقابله با این پدیده مذموم که سلامت عمومی جامعه را به خطر می اندازد راهکارهای مختلفی در دستور کار قرار گرفته است، در وهله اول با فرهنگسازی و اقدامات آموزشی به دنبال پیشگیری از این بحران هستیم و سپس از طریق مراجع قضایی تخلف ها را پیگیری می کنیم و کشاورزانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری می کنند شناسایی می شوند و اسامی آنها به شبکه بهداشت و محیط زیست ارایه می شود و آنها نیز با پیگیری در مراجع قضایی دستورات لازم برای امحای این گونه محصولات اخذ می کنند.
سیروسی در ادامه  با تاکید بر این که محصولاتی نظیر سبزی، برنج و ارزن و هیچ محصول دیگری با فاضلاب رها شده در طبیعت در شهرستان شیراز آبیاری نمی شود گفت: پساب های تصفیه شده از تصفیه خانه شماره یک شیراز به مزارع کشاورزی هدایت می شود و آبیاری با آنها مورد تایید کارشناسان است.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهایی که به کشاورزان ارایه می دهیم تغییر الگوی کشت است بنحوی که برای مناطقی که از آب کمی برخوردار هستند پیشنهاد می کنیم تا به الگوهای کشت گلخانه ای متوسل شوند و از طریق پساب های تصفیه شده اقدام به کشاورزی کنند که در همین زمینه سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات و خدمات کارشناسی و مشاوره ای از کشاورزان حمایت می کند.
این مقام مسئول با اشاره به اقداماتی که در راستای مقابله با کشت فاضلابی انجام شده گفت: جهاد کشاورزی شیراز بنا بر وظیفه ای که بر عهده دارد بارها نسبت به مسدود سازی کانال های هدایت فاضلاب به سوی مزارع شهری اقدام کرده است،اما متاسفانه برخی از سودجویان مجددا اقدام به بازگشایی و هدایت فاضلاب به مزارع کرده اند که در همین زمینه پیرو بازدید میدانی که از مزارع پرخطر انجام گرفت، جلسه ای با حضور مقامات قضایی و مدیران ارشد استان برگزار شد و مصوبات خوبی در این زمینه به انجام رسید و وظیفه هر دستگاه اجرایی مشخص شد.
سیروسی افزود: اگر کشاورزی اقدام به کشت محصولات با فاضلاب کرد دستگاه های ذیربط نظیر شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی بر اساس دستور قضایی می توانند اقدام با سم پاشی مزرعه با علف کش های قوی کنند که منجر به خشک شدن محصول می شود که به منظور پرهیز از تنش با کشاورزان خاطی این اقدام با استفاده از پهپادهای سمپاش صورت می گیرد و به همین دلیل از کشاورزان درخواست داریم تا به منظور حفظ سلامتی جامعه و پیشگیری از برخوردهای قانونی و خشکاندن محصول از آبیاری با فاضلاب جدا بپرهیزند.
تولید فاضلاب‌های شهری در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و چنانچه این حجم قابل توجه فاضلاب به صورت اصولی تصفیه و دفع نشود، صدمات جبران‌ناپذیری  به محیط زیست وارد می‌کند. پساب های ناشی از روان آب های شهری که در جنوب شرق شیراز به مسیل ها و رودخانه ها می ریزد در نهایت سر از کشتزارها و جالیزهایی در می آورد که سبزی کاری و صیفی کاری را با همین آب ها در روز روشن انجام می دهند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها، از طریق مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که با استفاده از آب‌های آلوده و فاضلاب، تهیه شده‌اند. به‌ طوری‌ که شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف سبزی و صیفی‌ آبیاری شده با فاضلاب، اسهال و استفراغ و تب روده است.
استاندار فارس پیشتر نسبت به آبیاری برخی مزارع استان فارس با پساب فاضلاب  واکنش نشان داد و به مدیران مربوط در این حوزه اخطار داد.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی