گیاه دارویی آویشن شیرازی برای اولین بار در لارستان کِشت شد
گیاه دارویی آویشن شیرازی برای اولین بار در لارستان کِشت شد

مدیر پهنه و کارشناس گیاهان دارویی مرکز جهاد کشاورزی حومه لارستان از کشت آویشن شیرازی در سطح ٣ هکتار از اراضی اقای غلامحسین وفایی خوری از کشاورزان پیشرو منطقه کرمستج از توابع بخش مرکزی لارستان خبر داد.

به گزارش پگاه خبر؛معاون سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی لارستان ،عالیه سادات رفعت حقیقی گفت :در این مزرعه به ازای هر هکتار ۶٠ هزار نشا آویشن مورد استفاده قرار گرفته است که پیش بینی می شود میزان عملکـرد در سـال اول، ۴۰۰ تـا ۶۰۰ کیلـو گـرم در هکتـار امـا از سـال دوم بـه بعـد بـا توجـه بـه افزایـش تـوده گیاهـی و همچنیـن مراقبـت و نگهـداری، میـزان عملکرد تـا ۱۰۰۰ کیلوگـرم در هکتـار افزایـش یابد .

به گفته وی یکبار کشت بسته به شرایط مزرعه برابر با سه تا پنج سال برداشت می باشد.

رفعت حقیقی با اشاره به سازگاری این گیاه با اقلیم گرم منطقه و قیمت مناسب محصول نهایی بیان کرد : حفاظت عرصه های منابع طبیعی از برداشت بی رویه آویشن از دیگر مزایای کشت این محصول است.

او ابراز کرد : علاوه بر آویشن در این مزرعه مریم گلی و مرزنجوش نیز در سطحی حدود دو هکتار کشت شده است

وی گفت : طبق تجربه کشت گیاهان دارویی در سالهای گذشته و با توجه به شرایط آب و خاک هر مزرعه ، لارستان مستعد کاشت سایر گیاهان دارویی از جمله آویشن باغی ، مرزنجوش، مریم گلی، زوفا، چای ترش، رزماری ، همیشه بهار ، مارتیغال، اسفرزه، خاکشیر، مروک و آلوئه ورا است .

از خواص آویشـن میتوان به اثـرات ضـد قارچـی و ضـد باکتریایـی، اثـرات ضـد اسپاسـم ، ضـد سـرفه و خلـط آور اشاره نمود همچنین اسانس این گیاه در صنایع دارویی و بهداشتی کاربردهای بسیاری دارد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی